Amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) poinformowała o zakończeniu prób nowego radaru z syntetyczną aperturą ViSAR, który potrafi przechwytywać obraz wideo obiektów w czasie rzeczywistym pomimo ciężkich warunków pogodowych, takich jak duże zachmurzenie.
W czwartek, 28 września br. amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (Defense Advanced Research Projects Agency; DARPA) poinformowała o zakończeniu prób nowego radaru z syntetyczną aperturą ViSAR (Video Synthetic Aperture Radar), który potrafi przechwytywać obraz wideo obiektów w czasie rzeczywistym pomimo ciężkich warunków pogodowych, takich jak duże zachmurzenie, mgła czy burza piaskowa/śnieżna. Dotąd stosowana technologia radarów SAR nie mogła dostarczyć obrazów w czasie rzeczywistym o odpowiedniej rozdzielczości.
Program ViSAR, który rozpoczęto w 2013 roku wykorzystuje radar o długości fal milimetrowych EHF (extremely high frequency), czyli częstotliwości 30-300 GHz i długości 10-1 mm, pełniący rolę systemu celowniczego, który działa skutecznie pomimo zachmurzenia tak, jak obecnie stosowane czujniki elektrooptyczne i podczerwone (electro-optical/infrared; EO/IR) podczas bezchmurnego nieba. Celem programu było stworzenie nowego czujniku w zakresie fal EHF penetrującego chmury, umieszczonego w ruchomej głowicy w zasobniku i przeznaczonego dla wielu platform lotniczych, zapewniając obraz wideo w czasie rzeczywistym i w wysokiej rozdzielczości dla ruchomych celów lądowych w każdych warunkach pogodowych.
Bruce Wallace, szef programu ViSAR w biurze strategicznych technologii agencji DARPA, powiedział:
Ostatnie testy w powietrzu radaru ViSAR były znaczącym kamieniem milowym na drodze do naszego celu, udowadniając, że możemy bez przerwy podglądać na żywo cele naziemne, nawet podczas lotu w chmurach lub ponad nimi. Czujniki EO/IR na pokładzie testowego samolotu były ?ślepe?, gdy tylko chmury zasłaniały widok, ale radar z syntetyczną aperturą śledził w czasie rzeczywistym cele naziemne w trakcie lotu.
Wallace podkreślił, że radary penetrujące chmury, takie jak te umieszczone w kosmosie lub innych platformach, istniały w innych formach, ale nie były to jak dotąd czujniki z syntetyczną aperturą, które można umieścić w standardowych ruchomych głowicach zasobników, takich jak EO/IR, przenoszonych przez statki powietrzne, pozwalających na odpowiednio szybkie śledzenie ruchomych obiektów na ziemi. Niedawne testy radaru ViSAR odbyły się z pokładu odpowiednio zmodyfikowanego samolotu Douglas DC-3, który wykonywał loty na małych i średnich wysokościach, pozwalając inżynierom na zbieranie i porównywanie danych zebranych równolegle z czujnikami elektrooptycznymi i podczerwonymi.
Udoskonalenie oprogramowania do wizualizacji obrazu z radaru ViSAR w celu zapewnienia operatorom odpowiednich danych to następny krok w programie. Nie chcemy, aby operatorzy pokładowi potrzebowali specjalnego przeszkolenia radarowego w celu zinterpretowania danych z czujnika – pracujemy nad tym, aby wizualny interfejs był łatwy do zinterpretowania, tak jak z obecnie stosowanych wyświetlaczy do aparatury EO/IR. ? dodał Wallace.
Program ViSAR wykazał swoje zdolności i będzie kontynuować innowacyjne badania w czterech sferach technologicznych dla urządzeń pracujących w paśmie EHF: kompaktowych nadajników i odbiorników, kompaktowych wzmacniaczy średnich częstotliwości, symulatorów obrazu oraz zaawansowanych algorytmów operacji (tworzenie obrazu, autofokus, wykrywanie i geolokalizacja). Następna faza programu obejmie integrację nowego sensora z samolotem, który jest wyposażony w system zarządzania walką (battle management system; BMS), zdolny do celowania w czasie rzeczywistym.
Fot. DARPA.
Źródła:
darpa.mil: New Radar Sensor Provides Clear Vision in Any Weather
darpa.mil: Video Synthetic Aperture Radar (ViSAR)
Czytaj także:
DARPA: trzy zespoły opracują system ochrony konwojów przed dronami
PROTEUS: system zarządzania, dowodzenia i kontroli pola walki przyszłości
Pentagon: Superkomputer IBM wesprze procesy decyzyjne w wojsku
Boeing i agencja DARPA zbudują samolot kosmiczny dla Pentagonu [WIDEO]
DARPA zakończyła testy w locie modelu eksperymentalnego drona VTOL X-Plane [WIDEO]
FLA: Autonomiczny lot bezzałogowca bez operatora i sygnału GPS [WIDEO]
DARPA pracuje nad silnikami zdolnymi do osiągania prędkości 5 Ma
DARPA zakończyła testy w locie ?wirtualnego pilota? ALIAS