AIR SHOW RADOM fotorelacja z 23 sierpnia 2015 roku

Air Show Radom w tym roku został zorganizowany w 75 rocznicę Bitwy o Anglię. Brali w niej udział Polscy lotnicy z dywizjonów 303 i 302, a także ci którzy latali w angielskich dywizjonach. Było to wydarzenie, które pokazało że Luftwaffe Hitlera jest niezwyciężona. Ale niestety? na Air Show nie doświadczyliśmy jakichkolwiek oznak tego, że obchodzimy rocznicę jednej z najważniejszych bitew w której brali udział Polscy lotnicy. Oprócz skomentowania tego faktu zaprezentuje też to co znalazło się na pokazach.

Parada Lotnicza

Na otwarcie tegorocznej edycji Air Show statki powietrzne należące do Sił Powietrznych Rzeczpospolitej Polskiej dokonały podniebnej defilady na oczach odwiedzających.

Biało-Czerwone Iskry otwierające defiladę

Biało-Czerwone Iskry otwierające defiladę

 

SW-4 Puszczyk

SW-4 Puszczyk

 

Mi-2

Mi-2

 

W-3 Sokół

W-3 Sokół

 

Mi-8

Mi-8

 

Mi-24

Mi-24

 

PZL M-28 Bryza

PZL M-28 Bryza

 

C-295M

C-295M

 

Dwa C-295 i dwa C-130 Hercules

Dwa C-295 i dwa C-130 Hercules

 

Su-22

Su-22

 

MiG-29

MiG-29

 

F-16

F-16 Block 52+

 

Zespół Orlik

Zespół Orlik

 

Wystawa Statyczna

Na trwającej podczas Air Show Radom wystawie statycznej ustawiono maszyny przybyłe na pokazy, a które nie brały udziału w dynamicznej ich części czyli pokazach w locie. Dało to mi możliwość przyjrzenia się bliżej maszynom, które tam stały. Oprócz nich na terenie lotniska zaprezentowano także nieco starsze maszyny latające.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BAE Hawk

 

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon

 

Panavia Tornado z Luftwaffe

Panavia Tornado z Luftwaffe

 

MiG-21 Lancer z Rumunii

MiG-21 LanceR z Rumunii

 

Aero L-159 ALCA

Czeski Aero L-159A ALCA

 

Słowacki MiG-29

Słowacki MiG-29 UBS

 

Pilatus PC-7

Austriacki Pilatus PC-7

 

PZL M-28 Bryza

PZL M-28 Bryza

 

Mi-8/17 w barwach 1 Bazy Lotnictwa Transportowego

Mi-8/17 w barwach 1 Bazy Lotnictwa Transportowego

 

Mi-14 PŁ/R z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej

Mi-14 PŁ/R z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej

 

Mi-17 AE - śmigłowiec CSAR

Mi-17 AE – śmigłowiec CSAR

 

W-3PL Głuszec

W-3PL Głuszec

 

Belgijski Embraer ERJ-135

Belgijski Embraer ERJ-135

 

Norweski Dassault Falcon 20

Norweski Dassault Falcon 20

 

Litewski L-140 Turbolet

Litewski L-140 Turbolet

 

An-2 Wiedeńczyk

An-2 Wiedeńczyk

 

C-27J Spartan

C-27J Spartan

 

Izraelski C-130 Hercules

Izraelski C-130 Hercules

 

CASA-295M

CASA-295M

 

Niemiecki Lockheed P-3C Orion

Niemiecki Lockheed P-3C Orion

 

F-16 Block 52+

F-16 Block 52+

 

Mi-2

Mi-2

 

Mi-24

Mi-24

 

MiG-29M

MiG-29M

 

PZL-130 Orlik

PZL-130 Orlik

 

SH-2G Super Seasprite

SH-2G Super Seasprite

 

SU-22

SU-22

 

SW-4 Puszczyk

SW-4 Puszczyk

 

TS-11 Iskra

TS-11 Iskra

 

Close Air Support

Po południu 23 sierpnia 2015 grupa dwóch samolotów myśliwsko-bombowych SU-22 i dwóch myśliwsko-szturmowych F/A-16C Block 52+ przeprowadziła pozorowany nalot na cel. Odpalone we właściwym momencie ładunki pirotechniczne dały efekt trafienia w cel. Komentator wyjaśnił na czym polegają zadania Bezpośredniego Wsparcia Lotniczego w skrócie CAS.

SU-22 na dużej prędkości podchodzą do celu

SU-22 na dużej prędkości podchodzą do celu

 

Cel trafiony!

Cel trafiony!

 

pary F-16 połączone z wystrzeleniem flar termicznych

Para F-16 odchodzi znad celu i jednocześnie wystrzeliwuje flary termiczne

 

Kolejne bomby w celu

Kolejne bomby w celu

Pokazy Grup Akrobacyjnych i Solistów

Podczas tegorocznej odsłony Air Show zaprezentowały się grupy akrobacyjne z Europy i Bliskiego Wschodu. Latały na praktycznie wszystkich typach statków powietrznych: samolotach odrzutowych i akrobacyjnych, a także nawet na śmigłowcach. Oprócz występów całych zespołów w powietrzu swoje umiejętności zaprezentowali także soliści.

Hiszpański zespół akrobacyjny Patrulla Aspa na CASA C-101EB Aviojet

Hiszpański zespół akrobacyjny Patrulla Aspa na CASA C-101EB Aviojet

 

Duński zespół Baby Blue na Saab T-17 Supporter

Duński zespół Baby Blue na Saab T-17 Supporter

 

Łotewski zespół Baltic Bees na Aero L-139 Albatros

Łotewski zespół Baltic Bees na Aero L-139 Albatros

 

Jordański zespół Royal Jordanian Falcons na Extra-300L

Jordański zespół Royal Jordanian Falcons na Extra-300L

 

Hiszpański zespół Patrulla Aspa na śmigłowcach Eurocopter EC120 Colibri

Hiszpański zespół Patrulla Aspa na śmigłowcach Eurocopter EC120 Colibri

 

Włoski zespół Frecce Tricilori na Aermacci MB-339. Ich komentator był bardzo zabawny.

Włoski zespół Frecce Tricilori na Aermacci MB-339. Ich komentator był bardzo zabawny.

 

Serce narysowane przez Tricilori

Serce narysowane przez Tricilori

 

Zespół Orlik na PZL-130 Orlik

Zespół Orlik na PZL-130 Orlik

 

Biało-Czerwone Iskry na TS-11

Biało-Czerwone Iskry na TS-11

Pokazy Samolotów i Śmigłowców

Na Air Show Radom zaprezentowały się samoloty i śmigłowce wojskowe z całej Europy. Od już dobrze znanych W-3 Głuszec, aż do myśliwców Rafale. Oto prezentacja tych maszyn w powietrzu:

Słowacki MiG-29 AS

Słowacki MiG-29 AS

 

Turecki T-129 ATAK

Turecki T-129 ATAK

 

Belgijski F-16AM

Belgijski F-16AM

 

Eurofighter Typhoon

Eurofighter Typhoon

 

Austriacki PC-7

Austriacki PC-7

 

Francuski Dassault Rafale

Francuski Dassault Rafale

 

W-3PL podczas sesji fotograficznej publiczności

W-3PL podczas sesji fotograficznej publiczności

 

10

Grecki F-16 z Zeus Demo Team

 

Rumuński MiG-21 LanceR

Rumuński MiG-21 LanceR

 

Dwa SU-22 prezentujące skosy skrzydeł

Dwa SU-22 prezentujące skosy skrzydeł

 

Czeski Mi-24

Czeski Mi-24

 

MiG-29 z kapitanem Adrianem Rojkiem za sterami

MiG-29 z kapitanem Adrianem Rojkiem za sterami

 

Kilka uwag o Air Show Radom

Niestety oprócz dobrej organizacji imprezy i bogatej prezentacji statków powietrznych impreza nie odbyła się bez mankamentów.
Po pierwsze, podczas Air Show w Radomiu nie było niczego związanego z Bitwą o Anglię. Nie było ani jednej wystawy poświęconej tej bitwie ani historycznych samolotów na których latali nasi dzielni piloci takich jak: Superamarine Spitfire czy Hawker Hurricane. Jest to o tyle istotne, że powinno się uczcić pamięć naszych lotników czymś więcej niż wymalowaniem sylwetek pilotów na kadłubach MiGów-29.
Po drugie, różnorodność sprzętu latającego była bardzo mała. Na Air Show zaprezentowano niewiele nowości takich jak TAI-129 ATAK. W ogóle zauważalny był brak naszego głównego sojusznika Stanów Zjednoczonych Ameryki. Nie było tego co początkowo planowano czyli samolotu AWACS czy myśliwców F-15 Eagle. Jest trudno mi uwierzyć, że organizatorzy, którzy co dwa lata organizują tą imprezę nie zdołali znaleźć większej ilości chętnych na zaprezentowanie się na pokazach.
Na zakończenie jedyne co pozostaje mi do dodania to nadzieja, że za dwa lata po wyciągnięciu wniosków z tegorocznej edycji organizatorzy nie popełnią więcej takich błędów.

Źródło zdjęć: Autor

Student Instytutu Historycznego UW. Interesuję się historią wojskowości oraz techniką wojskową, w szczególności okres od początku II wojny światowej aż do dnia współczesnego.