Fot. Airbus Helicopters.

Airbus Helicopters ujawnił koncepcję hybrydowego śmigłowca RACER [FOTO+WIDEO]

W dniu 20 czerwca br. podczas Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu, francuski koncern zbrojeniowy Airbus Helicopters ujawnił koncepcję hybrydowego śmigłowca RACER, który będzie zdolny do rozwijania dużych prędkości, realizowanego w ramach europejskiego programu Clean Sky 2.

We wtorek, 20 czerwca br. podczas drugiego dnia Paris Air Show (Le Salon International de l’Aéronautique et de l’Espace (SIAE) de Paris-Le Bourget), które odbywa się w dniach 19-25 czerwca br. na podparyskim lotnisku Le Bourget, francuski koncern zbrojeniowy Airbus Helicopters ujawnił koncepcję hybrydowego śmigłowca RACER (Rapid And Cost-Effective Rotorcraft), który będzie zdolny do rozwijania dużych prędkości ponad 400 km/h, realizowanego w ramach europejskiego programu Clean Sky 2.

Według Francuzów, demonstrator technologii będzie posiadał wiele unikalnych zdolności i zostanie zoptymalizowany pod kątem prędkości przelotowej wynoszącej ponad 400 km/h. Ma to na celu osiągnięcie jak największego kompromisu pomiędzy szybkością, efektywnością kosztów, trwałością i parametrami zadań. Oczekuje się, że końcowy montaż demonstratora technologii rozpocznie się w 2019 roku, a rok później odbędzie się w dziewiczy lot.

Guillaume Faury, prezes i dyrektor generalny Airbus Helicopters, powiedział:

Dziś ujawniamy naszą odważną wizję przyszłości dla szybkich śmigłowców. Ten nowy projekt, łączący umiejętności i wiedzę dziesiątek naszych europejskich partnerów poprzez inicjatywę „Clean Sky 2”, ma na celu zwiększenie szybkości i zasięgu po właściwych kosztach, dzięki prostej, bezpiecznej i sprawdzonej formule aerodynamicznej. Stworzy drogę dla nowych usług wrażliwych na upływ czasu w roku 2030 i później, ustanawiając nowe standardy dla szybkiego transportu śmigłowcami.

RACER będzie zbudowany wokół prostej architektury, zapewniającej bezpieczeństwo i efektywność kosztową. Innowacyjny projekt tzw. „zamkniętego skrzydła” (box-wing) zoptymalizowany pod kątem właściwości aerodynamicznych, zapewni właściwy udźwig w trybie lotu z prędkością przelotową, izolując pasażerów podczas operacji naziemnych od bocznych wirników popychających, przeznaczonych do generowania ciągu w locie.

Zoptymalizowane pod względem wydajności i niskiej akustyki, boczne wirniki oraz główny wirnik będą napędzane dwoma silnikami turbowałowymi Rolls-Royce Turbomeca RTM322 o mocy 2.270 KM (1.693 kW) każdy. Ponadto, producent przetestuje „tryb ekologiczny” (eco mode) ich pracy w celu wykazania możliwości elektrycznego „startu i stopu” jednego z silników podczas lotu, a tym samym oszczędności paliwa i zwiększenia zasięgu. Hybrydowa konstrukcja kadłuba śmigłowca RACER będzie metalowo-kompozytowa, zaprojektowanej specjalnie dla niskiej masy i generowania niskich kosztów. Zainstalowane zostaną również wysokonapięciowe generatory prądu stałego, które znacznie przyczynią się do zmniejszenia masy statku.

Opierając się na sukcesie demonstratora technologii Eurocopter X3, który potwierdził „złożoną” konfigurację aerodynamiczną, czyli połączenie tradycyjnego wirnika głównego i innowacyjnych wirników bocznych, projekt RACER zbliża tę koncepcję do realizacji projektu operacyjnego i wykazuje jego przydatność dla szerokiego spektrum zadań, w których zwiększona szybkość i efektywność przyniesie znaczną wartość dodatnią dla operatorów. Ma to miejsce zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych ratownictwa medycznego oraz operacji poszukiwawczo-ratowniczych (search nad rescue; SAR), a także w zakresie usług publicznych, handlowych przewozów lotniczych oraz usług lotnictwa prywatnego i służbowego.

Przypomnjimy, że pierwowzór śmigłowca RACER, wspomniany Eurocopter X3, w dniu 7 czerwca 2013 roku ustanowił światowy rekord prędkości dla śmigłowca w locie poziomym i wyniósł 255 węzłów (472 km/h), a kilka dni wcześniej rozwinął 263 węzły (487 km/h) podczas zniżania się. Maszyna wykonała łącznie nalot wynoszący 156 godziny.

INFOGRAFIKA:

Grafika: Airbus Helicopters.

FOTO:

Fot. Airbus Helicopters.

Fot. Airbus Helicopters.

Fot. Airbus Helicopters.

Fot. Airbus Helicopters.

Fot. Airbus Helicopters.

Fot. Airbus Helicopters.

WIDEO:

Źródło:

airbus.com: Airbus Helicopters reveals Racer high-speed demonstrator configuration

Więcej o nowościach na Paris Air Show 2017:

Lockheed Martin ujawnił C-130J-SOF Super Hercules do zadań specjalnych

Thales ujawnił nową generację wielofunkcyjnych radarów Ground Fire

Prezentacja uzbrojonej wersji samolotu M-346 Master

Czytaj także:

Nowe nagranie z testów śmigłowca S-97 Raider [WIDEO]

Boeing i Sikorsky ujawniają koncepcję szturmowego wariantu SB>1 Defiant [WIDEO]

Rosyjski eksperymentalny śmigłowiec poleci z prędkością 450 km/h

Oblot Raidera

Śmigłowce wielozadaniowe H215M dla Rumunii?

Debiut francuskiego śmigłowca H225M Caracal w zakresie zadań SAR

Francja: wojskowa wersja śmigłowca H160 zastąpi pięć typów maszyn w siłach zbrojnych

VSR700: projekt bezzałogowego śmigłowca od DCNS i Airbus Helicopters

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty