W dniu 30 grudnia 2015 roku Tactical Robotics LTD poinformowało o pierwszym autonomicznym locie bezzałogowego statku powietrznego pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing, VTOL) – AirMule. Pierwszy lot bezzałogowej maszyny odbył się na lotnisku Megiddo w północnym Izraelu.
Jak twierdzi Tactical Robotics LTD, ?2015 to rok pełen wyzwań, które obejmowały incydent, w którym uszkodzono model pokazowy AirMule„. Przedstawiciel firmy dodał, iż w związku z uszkodzeniami i wielomiesięczną naprawą konieczna była reorganizacja planów rozwoju maszyny, ale dzięki temu udało się także dokonać znaczących ulepszeń systemów bezzałogowego AirMule.
?Zainstalowaliśmy nowy sprzęt i zintegrowaliśmy nowe funkcje bezpieczeństwa. Równolegle do remontu i modernizacji, rozpoczęliśmy rygorystyczny proces badań wraz z Urzędem Lotnictwa Cywilnego Izraela (Civil Aviation Authority of Israel; CAAI) w celu uzyskania zezwolenia na próby w swobodnym locie” – dodaje przedstawiciel Tactical Robotics LTD.
Porównanie AirMule i klasycznego śmigłowca. / Źródło: Tactical Robotics LTD.
Harmonogram prowadzonych badań w Megiddo obejmuje plany demonstracji możliwości AirMule do dostarczania ładunków, jak również lotów poza linią wzroku na wyznaczonej trajektorii lotu w okolicach zalesionych. Jak deklarują przedstawiciele Tactical Robotics, w 2016 roku AirMule zaprezentuje niektóre ze swoich unikalnych możliwości.
Dodatkowo Tactical Robotics uzyskało certyfikację 2. kategorii dla wariantu eksportowego samolotu znanego pod nazwą Cormorant w ramach Reżimu Kontroli Technologii Rakietowych (Missile Technology Control Regime; MTCR), co jest ważnym elementem ewentualnej sprzedaży tej maszyny na rynku międzynarodowym.
AirMule będą wykorzystywane w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych w misjach podwyższonego ryzyka w miejscach niedostępnych lub zbyt niebezpiecznych dla śmigłowców. / Źródło: Tactical Robotics LTD.
AirMule będą wykorzystywane w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych w misjach podwyższonego ryzyka w miejscach niedostępnych lub zbyt niebezpiecznych dla śmigłowców. Przykładem takich misji może być ewakuacja ludzi z wyższych kondygnacji płonących budynków, dostarczania i wydobycie policjantów i żołnierzy w warunkach bliskości struktur czy wąskich uliczek. Bezzałogowy statek powietrzny pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing; VTOL) będzie w stanie pomieścić do dwóch rannych żołnierzy a jego maksymalna ładowność, oscyluje w granicach 500 kg. Samolot zasilany jest przez silnik turboodrzutowy Turbomeca Ariel 2 o mocy 940 KM i może osiągnąć prędkość maksymalną 180 km/h na poziomie morza.
Ogólna charakterystyka: – Pojemność: 2 pacjentów,– Długość: 6,2 m,– Szerokość: 3,5 m,– Wysokość: 2,3 m,– Masa własna: 771 kg,– Maksymalna masa startowa: 1,406 kg,– Zasilanie: silnik turboodrzutowy Turbomeca Ariel 2 o mocy 940 koni mechanicznych,– Średnica wirnika: 1,8 m, Wydajność: – Prędkość maksymalna: 180 km/h na poziomie morza,– Czas pracy: do 5 godzin,– Pułap: 3,700 m,– Prędkość wznoszenia: 30,4 m/s,– Ładowność: 500 kg dla typowej 1 godzinnej misji dla zakresu odległości od 27 do 50 km, 250 kg dla 5 godzinnej misji.