Fot. screen YouTube.
Fot. screen YouTube.

Airshow China 2016: Publiczny debiut myśliwców 5. generacji J-20 [WIDEO]

W czasie otwarcia największych chińskich targów lotniczych Airshow China 2016, w dniu 1 listopada br. po raz pierwszy dla szerokiej publiczności zaprezentowano myśliwce 5. generacji Chengdu J-20 Black Eagle w pokazie dynamicznym.

Jedenastą już edycję China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) 2016 w Zhuhai koło Hongkongu zaplanowano na 1-6 listopada br. Jedną z największych atrakcji, jaką przygotowali organizatorzy jest publiczny debiut w powietrzu myśliwców 5. generacji Chengdu J-20 Black Eagle w nowym malowaniu.

Dwa egzemplarze J-20 podczas pokazu dynamicznego:

Inne atrakcje Airshow China 2016, w tym J-20:

Chengdu J-20 Black Eagle

Pierwszy chiński myśliwiec nowej generacji, stworzony przez Chengdu Aircraft Industry Group, od początku swego istnienia był owiany tajemnicą. Władze Państwa Środka niechętnie pokazywały zdjęcia dobrej jakości, a te opublikowane były skrupulatnie wybrane tak, aby pozostawiać domysły, co do szczegółów konstrukcji. Jednak na pierwszy rzut oka widać było pewne rozwiązania konstrukcyjne zapożyczone z F-22A Raptor i rosyjskiego prototypowego samolotu MiG 1-44 MFI.

Pierwszy prototyp z numerem bocznym 2001 wzbił się w powietrze w dniu 11 stycznia 2011 roku, a drugi (2002) w dniu 10 maja rok później. W 2014 roku oblatano aż cztery maszyny o numerach: 2011 (1 marca), 2012 (26 lipca), 2013 (29 listopada) oraz 2015 (19 grudnia). W dniu 13 września 2015 roku oblatano prototyp o numerze 2016, a w listopadzie – 2017. W grudniu spotterzy zauważyli na ziemi egzemplarz o numerze 2101, który najprawdopodobniej jest pierwszym pochodzącym ze wstępnej produkcji seryjnej (Low Rate Initial Production; LRIP). Maszynę oblatano w dniu 18 stycznia br. Według informacji z chińskich portali internetowych, w lutym br. J-20 wszedł w fazę wstępnej produkcji seryjnej i w 2017 roku zostanie sformowana pierwsza eskadra złożona z tych maszyn (czytaj więcej: Pierwsza eskadra J-20 w przyszłym roku?).

Do testów pokładowego radaru Type 1475 (KLJ-5) typu AESA (z aktywnym skanowaniem) użyto specjalnie przebudowanego Tu-204 o numerze bocznym 769 (Amerykanie do testowania radaru Northrop Grumman AN/APG-77 AESA dla F-22A używali Boeinga 757). Ponadto, egzemplarze od 2011 wzwyż posiadają system wykrywania i śledzenia IRST (Infra-Red Search and Track) oraz system wskazywania celu EOTS (Electro-Optical Targeting System), dobrze widoczne pod nosem samolotów. Amerykańscy analitycy i eksperci wojskowi ocenili, że rozwiązanie to zostało skradzione z F-35 (w kwietniu 2009 roku chińscy hakerzy wykradli dane na temat tych maszyn i nie był to ostatni atak). Prototyp 2015 w porównaniu z 2011 i 2012 ma zmodyfikowane ogonowe usterzenie poziome. Zmiana ta wynikała z instalacji radaru w sekcji ogonowej (podobnie jak w T-50 PAK FA), tak aby pilot miał pełny obraz pola walki o kącie 360 stopni. Z kolei w 2016 zauważono zmodyfikowane wloty powietrza do silników zaprojektowano zgodnie z wymogami efektywności naddźwiękowej (Diverterless Supersonic Inlet; DSI) i w celu zmniejszenia masy i sygnatury radarowej (RCS). Wszystkie wcześniejsze prototypy były wyposażone w rosyjskie silniki Liulka AŁ-31 (Saturn 117S), ale – jak zapewniali Chińczycy – od 2019 roku seryjne samoloty miały otrzymać rodzime Xian WS-15. Modyfikacje w DSI sugerują, że wymiana silników mogła nastąpić wcześniej (choć niekoniecznie mogło chodzić o silniki docelowe; niektóre źródła mówią o WS-10 – przyp. red.). Z kolei egzemplarz 2017 otrzymał nową owiewkę, zwiększającą pilotowi widoczność i według specjalistów jest najbardziej zbliżonym prototypem do ostatecznej wersji seryjnej samolotu.

Chińscy urzędnicy państwowi określają zapotrzebowanie na myśliwce 5. generacji J-20 w liczbie łącznie 500-700 egzemplarzy.

J-20 by Ralph1989

Rysunek autorstwa Ralph1989.

Czytaj także:

C-805: Nowy chiński dron przypominający B-2A

Katastrofa chińskiego samolotu myśliwsko-bombowego JH-7 [FOTO]

Pierwsze loty chińskich myśliwców Shenyang J-31 już w 2019 roku

PL-15: nowy chiński pocisk powietrze-powietrze

Myśliwce 5. generacji – stan na A.D. 2015

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty