USS Zumwalt (DDG-1000). / Wikimedia Commons.
USS Zumwalt (DDG-1000). / Wikimedia Commons.

Amerykański niszczyciel nowej generacji wyszedł w morze

Wielozadaniowy niszczyciel rakietowy nowej generacji USS Zumwalt (DDG-1000) wyszedł w morze na jednotygodniowe próby systemów pokładowych.

Zgodnie z komunikatem US Navy, okręt wyszedł z portu należącego do stoczni Bath Iron Works (BIW) w miejscowości Bath w stanie Maine w poniedziałek, 7 grudnia br. Rzeczniczka amerykańskiej Marynarki Wojennej, Thurraya Kent, powiedziała:

W ciągu najbliższych kilku dni, Marynarka zademonstruje wiele kluczowych systemów oraz technologii okrętu. Marynarka i budowniczowie jednostki realizują program testowy tego pierwszego okrętu nowego typu z ekstremalnymi rygorami i ten inicjacyjny rejs pozwoli na wcześniejszą identyfikację wszystkich kwestii (technicznych – przy. red.) oraz redukcję ryzyka.

Producent okrętu, General Dynamics Bath Iron Works opublikował zdjęcia wychodzącego w morze USS Zumwalt (DDG-1000):

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

fot. General Dynamics Bath Iron Works.

Z kolei na oficjalnym kanale YouTube US Navy pojawiło się wideo z okrętem na pełnym morzu:

USS Zumwalt (DDG-1000) jest pierwszym z 32 pierwotnie zaplanowanych niszczycieli rakietowych nowej generacji (zmniejszono zamówienie tylko do trzech, z powodu wielu napotkanych trudności technologicznych, a co za tym idzie wzrostu ceny jednostkowej okrętów, oszacowanej na 4,4 mld USD – przyp. red.), zaprojektowanych z myślą o cechach trudnowykrywalności (stealth) dla radarów (minimalny przekrój radarowy Radar Cross Section; RCS), budowanych w stoczniach wojennych General Dynamics Bath Iron Works oraz Ingalls Shipbuilding w Pascagoula, Mississippi. Dzięki niecodziennej architekturze nadbudówki, nowe okręty będą także posiadać minimalne sygnatury akustyczne i magnetyczne oraz w podczerwieni. W 2016 roku wejść do służby ma drugi okręt tego typu, USS Michael Monsoor (DDG-1001).

Duża część kadłuba została zbudowana w technologii kompozytowej, a jego łączna długość 183 metrów zapewni tym okrętom tytuł największych niszczycieli w historii US Navy. Szerokość jednostki wynosi 24,1 metra, zanurzenie 8,4 metra, a wyporność całkowita 14.564 tony. Zespół napędowy o łącznej mocy 78 MW, składa się z dwóch turbin gazowych Rolls-Royce MT-30 i pomocniczych silników Diesla, co zapewnia okrętowi prędkość maksymalną wynoszącą 30 węzłów. Załoga składa się ze 142 oficerów i marynarzy.

Jeśli chodzi o uzbrojenie oraz wyposażenie elektroniczne i lotnicze pierwszego niszczyciela, to wszystko zostało opisane na poniższej grafice. Wyjątkiem są plany wobec trzeciej jednostki USS Lyndon B. Johnson (DDG-1002), na której US Navy planuje testy działa elektromagnetycznego dużego kalibru General Atomic Blitzer Railgun, nowego rodzaju uzbrojenia okrętowego nad którego badaniami skupiają się także Japończycy (czytaj więcej: Nowe japońskie niszczyciele będą uzbrojone w działa laserowe i elektromagnetyczne).

Techniczna charakterystyka USS Zumwalt (DDG-1000). / Wikimedia Commons.

Techniczna charakterystyka USS Zumwalt (DDG-1000). / Wikimedia Commons.

Czytaj także:

Kolejny okręt litoralny typu Freedom dla US Navy

Wielozadaniowe okręty wojenne dla Arabii Saudyjskiej

Arabia Saudyjska chce fregat na bazie USS „Freedom”?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty