Fot. General Motors.

AUSA 2017: Autonomiczna platforma o napędzie elektrycznym SURUS od General Motors

Podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2017, amerykański koncern motoryzacyjny General Motors zaprezentował prototyp autonomicznej platformy transportowej o napędzie hybrydowym, nazwanej SURUS i nawiązującej do jednego ze słoni bojowych Hannibala, dowódcy wojsk antycznej Kartaginy.

Podczas Association of the United States Army (AUSA) Annual Meeting and Exposition, który w tym roku przypadł na 9-11 października, amerykański koncern motoryzacyjny General Motors (GM) zaprezentował prototyp autonomicznej platformy transportowej, napędzanej ogniwami wodorowymi i silnikami elektrycznymi o nazwie SURUS (Silent Utility Rover Universal Superstructure). Nazwa pojazdu nawiązuje do słonia bojowego Surus („Syryjczyk”), uważanego przez Marka Porcjusza Katona, za najdzielniejsze zwierzę dowódcy wojsk antycznej Kartaginy, Hannibala, podczas jego słynnego przemarszu przez Alpy.

Zdaniem producenta, SURUS, może być wykorzystywany zarówno jako platforma załogowa, jak i bezzałogowa, z myślą o odbiorcach cywilnych i wojskowych do zadań transportowych i logistycznych podczas katastrof naturalnych czy konfliktów zbrojnych. Platforma wykorzystuje najnowszy system ogniw paliwowych o nazwie Hydrotec, możliwości systemu autonomicznej jazdy i nawigacji oraz podzespoły podwozia samochodów ciężarowych, zapewniające wysokowydajny i bezpieczny dla środowiska naturalnego pojazd, zaprojektowany aby zminimalizować obciążenia logistyczne i ? w wariancie bezzałogowym ? zmniejszyć narażenie ludzi na potencjalne zagrożenia.

Fot. General Motors.

Fot. General Motors.

Fot. General Motors.

Wśród atutów platformy są ciche, bezspalinowe (a co za tym idzie bezzapachowe) możliwości offroadowe o dużej mobilności i zdolnościach do konfiguracji przewożonego transportu w polu, wysoka moc chwilowa, możliwość wyeksportowania mocy do innego pojazdu, produkcja wody pitnej oraz szybkie tankowanie. Platforma SURUS powstała aby stworzyć podstawę dla rodziny pojazdów użytkowych, wykorzystujących wspólny układ napędowy i podwozie. W przypadku odbiorców wojskowych, GM oferuje zdolności elastycznych zasobów energetycznych, konfiguracji na polu walki oraz ulepszonych charakterystyk logistycznych. Pod tym kątem atutem jest także niska sygnatura cieplna i cicha praca (redukcja hałasu o 90%), zwiększające ryzyko wykrycia przez przeciwnika i możliwość dziesięciokrotnego zbliżenia zanim zostanie wykryty, w porównaniu z obecnie używanymi pojazdami US Army.

Fot. General Motors.

Fot. General Motors.

Zastosowania platformy SURUS obejmują lekkie i średnie pojazdy ciężarowe i transportowe, mobilny, awaryjny generator prądotwórczy, a także elastyczne systemy dostarczania ładunków i transport towarowy. Jak podkreśla GM, US Army poprzez Centrum Badawcze Wozów Bojowych TARDEC, testuje obecnie lekki pojazd taktyczny o napędzie wodorowym Chevrolet Colorado ZH2, więc SURUS wykorzystuje już zdobyte na tym polu doświadczenie. Testy mają potrwać do wiosny 2018 roku.

Platformy mogą być używane w bezzałogowych konwojach, gdzie jedna z nich będzie skonfigurowana jako pojazd stojący na ich czele, co znacząco zredukuje liczebność załóg. General Motors podkreśla, że TARDEC już rozpoczęło rozmowy ws. ewentualnych, przyszłych zastosowań wojskowych platformy.

Charlie Freese, dyrektor wykonawczy działu GM Global Fuel Cell Business, powiedział:

SURUS redefiniuje technologię ogniw wodorowych, zarówno dla zastosowań na drodze, jak i poza nią. General Motors zobowiązuje się do wprowadzenia nowych wysokowydajnych układów o zerowej emisji zanieczyszczeń do rozwiązywania złożonych wyzwań dla różnych odbiorców.

Platforma SURUS wykorzystuje ogromne doświadczenie firmy GM w dziedzinie technologii ogniw paliwowych, ogniw elektrycznych o wysokim napięciu, elektrycznych układów napędowych, pojazdów autonomicznych i produkcji samochodów. Platforma składa się z dwóch zaawansowanych jednostek napędowych, czterech kół o niezależnych sterowaniu, systemu baterii litowo-jonowych, układu ogniw paliwowych 2. generacji, systemu magazynowania energii, pozwalającej na jazdę do 400 km, zaawansowanej elektroniki napędowej, komponentów podwozia ciężarówek GM oraz zaawansowanego zawieszenia.

Fot. General Motors.

Fot. General Motors.

Fot. General Motors.

Fot. General Motors.

Źródło:

gm.com: GM Outlines Possibilities for Flexible, Autonomous Fuel Cell Electric Platform

Czytaj także:

AUSA 2017: Nowe warianty pojazdów taktycznych JLTV od Oshkosh Defence

Rambow ? nowy uzbrojony bezzałogowiec prosto z Izraela

DSEI 2017: Gąsienicowe drony Ironclad od BAE Systems [FOTO]

Chiny opracowały bezzałogowe ciężarówki dla wojska

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.