Niszczyciel USS Zumwalt (DDG-1000) sfotografowany w dniu 17 października br. podczas przejścia pod mostem William Preston Lane Jr. Memorial Bridge nad zatoką Chesapeake (Maryland) w drodze do portu macierzystego w San Diego. / fot. US Navy (Liz Wolter).
Niszczyciel USS Zumwalt (DDG-1000) sfotografowany w dniu 17 października br. podczas przejścia pod mostem William Preston Lane Jr. Memorial Bridge nad zatoką Chesapeake (Maryland) w drodze do portu macierzystego w San Diego. / fot. US Navy (Liz Wolter).

Awaria najnowszego niszczyciela US Navy w Kanale Panamskim

W dniu 22 listopada br. US Navy poinformowała o awarii niszczyciela rakietowego nowej generacji USS Zumwalt (DDG-1000) podczas jego przejścia przez Kanał Panamski w drodze do portu macierzystego w San Diego.

We wtorek, 22 listopada br. rzecznik prasowy III Floty US Navy, kmdr Ryan Perry poinformował, że USS Zumwalt (DDG-1000), najnowszy i najdroższy okręt wojenny US Navy, doznał awarii podczas przejścia przez Kanał Panamski i został odholowany do dawnej bazy amerykańskiej marynarki Naval Station Rodman [obecnie PSA Panama International Terminal – przyp. red.] w Panamie, gdzie pozostanie w naprawie na czas nieokreślony.

Wart 4,4 mld USD niszczyciel rakietowy nowej generacji doznał bliżej nieokreślonych problemów technicznych, z powodu których nie może kontynuować rejsu z Naval Station Norfolk (Wirginia) do portu macierzystego Naval Base San Diego (Kalifornia). Jak powiedział kmdr Perry:

Harmonogram dla okrętu jest na tyle elastyczny, że pozwoli na testy i ocenę dla bezpiecznego tranzytu jednostki do swojego nowego portu macierzystego.

PSA Panama International Terminal (ex-Naval Station Rodman). / fot. screen Google Maps.

PSA Panama International Terminal (ex-Naval Station Rodman). / fot. screen Google Maps.

Jak twierdzi US Naval Institute, niszczyciel po wpłynięciu do Kanału Panamskiego stracił napęd, a marynarze zgłosili wyciek wody morskiej w łożyskach, które łączą silniki elektryczne z wałami napędowymi. Utrata napędu doprowadziła też do braku manewrowości i zderzenia okrętu z jedną ze ścian Kanału, w wyniku czego uszkodzony został kadłub. Warto też zauważyć, że podobny wyciek w łożyskach nastąpił w dniu 19 września br. podczas przygotowań do wyjścia w morze, co spowodowało odsunięcie w czasie początek przebazowania do San Diego. Nieokreślone problemy techniczne pojawiły się również w październiku br. Naval Sea Systems Command (NAVSEA) oficjalnie przejęła okręt od producenta, General Dynamics Bath Iron Works (BIW), w dniu 21 maja br. (czytaj więcej: Niszczyciel nowej generacji USS „Zumwalt” (DDG-1000) w US Navy).

Zgodnie z planami US Navy, po dotarciu do bazy macierzystej rozpocznie się instalacja systemów uzbrojenia przed końcowymi testami wdrożeniowymi, które mają potrwać przez większość 2017 roku, a wejście okrętu do służby nastąpi nie wcześniej niż w 2018 roku.

Na początku listopada br. pojawiła się krytyka planowanych systemów uzbrojenia jako zbyt drogie w użyciu. Według specjalistów, koszty użycia precyzyjnej amunicji kierowanej typu LRLAP (Long Range Land-Attack Projectile), używanej przez morskie działo automatyczne AGS (Advanced Gun System) kal. 155 mm i długości 62 kalibrów, zaprojektowanego przez BAE Systems Armaments Systems, to ponad 800.000 USD na jeden strzał. LRLAP, produkowana przez Lockheed Martin, może niszczyć cele w gęstej zabudowie miejskiej z minimalnymi stratami ubocznymi.

Techniczna charakterystyka USS Zumwalt (DDG-1000). / Wikimedia Commons.

Techniczna charakterystyka USS Zumwalt (DDG-1000). / Wikimedia Commons.

Tymczasem koncern BAE Systems otrzymał kontrakt od US Navy na prace post-konstrukcyjne na pokładzie drugiego niszczyciela typu Zumwalt, USS Michael Monsoor (DDG-1001) o wstępnej wartości 10,3 mln USD (maksymalna wartość do 192.7 mln USD do września 2021 roku). Przypomnijmy, że chrzest jednostki miał miejsce w dniu 18 czerwca br. w stoczni General Dynamics Bath Iron Works (BIW) w Bath (Maine) (czytaj więcej: Chrzest drugiego niszczyciela typu Zumwalt).

Wartym odnotowania jest również fakt, że awaria amerykańskiej jednostki w Kanale Panamskim to już druga w ciągu miesiąca. W dniu 29 października br. podczas tranzytu z Atlantyku na Pacyfik przez Kanał Panamski, amerykański okręt litoralny (Littoral Combat Ship; LCS) USS Montgomery (LCS-8), typu Independence zderzył się z jedną ze ścian Kanału (czytaj więcej: Uszkodzenia okrętu litoralnego USS „Montgomery” (LCS-8) podczas przejścia przez Kanał Panamski).

Źródła:

news.usni.org: Updated: USS Zumwalt Sidelined in Panama Following New Engineering Casualty

stripes.com: Navy’s most expensive ship ever breaks down in Panama Canal

news.usni.org: Next-Generation Destroyer Zumwalt Sidelined for Repairs After Engineering Casualty

navyrecognition.com: U.S. Navy Awards BAE Systems $192 Million Contract for Work on New DDG 1000 Ships

defensenews.com: New Warship’s Big Guns Have No Bullets

Czytaj także:

Na pokładzie amerykańskiego niszczyciela nowej generacji [ZDJĘCIA]

Niszczyciele rakietowe nowej generacji trafią do Japonii

Amerykański niszczyciel nowej generacji wyszedł w morze

Nowe japońskie niszczyciele będą uzbrojone w działa laserowe i elektromagnetyczne

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty