/Fot. mjr Robert Siemaszko (CO MON)

Awaryjne lądowanie AW101 na Słowacji?

W sobotę, w dniu 4 marca br. średni śmigłowiec wielozadaniowy AgustaWestland AW101 (15-01) należący do Włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare) zmuszony był do awaryjnego lądowania na lotnisku w Dubnicy na terytorium Republiki Słowackiej. Maszyna, która uległa „rzekomej” awarii miała wracać do Włoch po ubiegłotygodniowej kampanii promocyjnej prowadzonej przez producenta tych śmigłowców.

Sklep Urodzeni Patrioci

Według wstępnych doniesień medialnych powodem „rzekomego” awaryjnego lądowania włoskiej maszyny miała być awaria dwóch z trzech napędzających ją silników General Electric CT7-8E. Pomimo awarii załoga miała bez problemów posadzić śmigłowiec na lotnisku należącym do lokalnego aeroklubu — nikt nie odniósł obrażeń. W czasie gdy doszło do rzekomej awarii technicznej, maszyna miała wracać do bazy na terytorium Republiki Włoskiej.

Śmigłowiec wielozadaniowy HH-101A o numerze bocznym 15-01, należący do Włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare) w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa podczas oficjalnej prezentacji na terenie zakładów PZL-Świdnik S.A., należących do Leonardo Helicopters. /Fot. mjr Robert Siemaszko (CO MON)

Przypominamy, że wcześniej tj. w dniu 2 marca br. włoski śmigłowiec wielozadaniowy AgustaWestland AW101 (w wariancie HH-101A – przyp.red.) – skonfigurowany do celów prowadzenia operacji bojowego poszukiwania i ratownictwa (ang. Combat Search and Rescue; CSAR) – brał czynny udział w kampanii promocyjnej prowadzonej przez producenta maszyny (czytaj także: Świdnik: Pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja śmigłowca AW101 [WIDEO]).

Wszystko w związku w rozpoczętym niedawno przez Ministerstwo Obrony Narodowej (MON) postępowaniem przetargowym, którego celem jest wyposażenie Wojska Polskiego w 16 śmigłowców wielozadaniowych (czytaj także: MON: rozpoczęto procedurę pozyskania nowych śmigłowców dla Wojska Polskiego) – 8 śmigłowców do misji bojowego poszukiwania i ratownictwa oraz takiej samej liczby maszyn do zwalczania okrętów podwodnych i misji poszukiwania i ratownictwa na morzu. 

Informacja o awaryjnym lądowaniu włoskiej maszyny, która jeszcze w ubiegłym tygodniu latała nad Polską, prezentując swoje możliwości przedstawicielom prasy oraz władz wywołała dyskusję w sieci. W niedzielę, w dniu 5 marca br. do sprawy odniósł się na Twitterze Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters, który zaznaczył, że „lądowanie i postój na Słowacji były planowane”. Pomimo takich deklaracji wielu komentatorów twierdzi, że sprawa mogła być znacznie poważniejsza, niż starał się to przedstawić przedstawiciel Leonardo Helicopters.

AW101?

AgustaWestland AW101 (wcześniej jako EH101) jest średnim śmigłowcem wielozadaniowym, opracowanym przez włoską Agusta S.p.A i brytyjską Westland Helicopters, a od 2016 roku produkowanym przez koncern obronno-lotniczy Leonardo-Finmeccanica (do którego należą m.in. zakłady PZL-Świdnik S.A.). Śmigłowiec ma 19,53 metra długości, 18,59 metra średnicy wirnika głównego, 6,62 metra wysokości oraz 14,6 tony maksymalnej masy startowej. Napędzany trzema silnikami turbowałowymi Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01, General Electric T-700-GE-T6A1 lub General Electric CT7-8E (zależnie od wersji). Załogę stanowi 3-4 lotników, a ładowność wynosi 5.520 kg lub 45 żołnierzy. Jak dotąd osiem maszyn rozbiło się (z czego trzy były to prototypy). Prędkość maksymalna wynosi 309 km/h, przelotowa 278 km/h, zasięg 833 km, a pułap 4.575 metrów.

Fot. screen YouTube.

Powstało wiele wersji śmigłowca, które różnią się od siebie wyposażeniem, w zależności od potrzeb użytkowników. Wśród nich jest 12 państw: Algieria (wersja 610), Arabia Saudyjska, Dania (512 Merlin), Indonezja, Kanada (511 jako CH-149 Cormorant), Japonia (510, 518), Nigeria, Norwegia (612), Portugalia (514, 515, 516), Turkmenistan, Wielka Brytania (111/Merlin HM1, 411/Merlin HC3, Merlin HM2, Merlin HC4/4A oraz planowany Merlin ASaC5) oraz Włochy (110, 112, 410, 413, 611). Niedoszłymi użytkownikami maszyn były Indie i USA (519 na licencji jako Lockheed Martin VH-71 Kestrel). Pierwszy prototyp został oblatany w dniu 9 października 1987 roku, a produkcja seryjna ruszyła 10 lat później. Zbudowany w wielu wariantach śmigłowiec pełni rolę maszyny zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i nawodnych (ASuW), wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C), desantowej, poszukiwawczo-ratowniczej (SAR), ratownictwa bojowego (CSAR), transportowej, patrolowej/ochrony rybołówstwa, zwalczania min (AMCM) czy do przewozu bardzo ważnych osób (VVIP).

Źródło: Airplane Pictures | @K2krystowski via Twitter 

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty