CV90 MkIV. / fot. BAE Systems.

BAE Systems Hägglunds ujawnił bojowy wóz piechoty CV90 piątej generacji

Podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (IAVs) w Londynie, szwedzki oddział brytyjskiego koncernu zbrojeniowego BAE Systems zaprezentował koncepcję gąsienicowego, bojowego wozu piechoty CV90 MkIV, który będzie piątą odsłoną rodziny wozów produkowanych od 1991 roku.

W środę, 24 stycznia br. podczas Międzynarodowej Konferencji Pancernej (International Armoured Vehicles Conference 2018), którą zaplanowano na 22-25 stycznia, BAE Systems Hägglunds będący oddziałem brytyjskiego koncernu zbrojeniowego, zaprezentował koncepcję piątej generacji gąsienicowych, bojowych wozów piechoty CV90, oznaczoną jako CV90 MkIV (poprzednie warianty produkcyjne to Mk0, MkI, MkII i MkIII – przyp. red.).

CV90 MkIV zaoferuje użytkownikom zwiększone możliwości układu przeniesienia napędu i technologię aktywnego tłumienia (dostosowującą charakterystykę elementów zawieszenia pojazdu do chwilowego stanu nawierzchni, dzięki czemu jazda jest stabilniejsza, co również zmniejsza koszty eksploatacyjne – przyp. red.), aby polepszyć mobilność w czasie działań wojennych. Pojazdy zostaną również wyposażone w najnowszą architekturę systemów elektronicznych, dostosowanych do standardów NATO, aby sprostać wymaganiom użytkowników w zakresie integracji czujników i wdrażania autonomicznych systemów. NGVA Standard Electronic Architecture czwartej generacji zapewni bardziej efektywne łączenie danych przekazywanych z czujników i przyspieszy ich przetwarzanie w czasie rzeczywistym. Zapewni ona również wsparcie w postaci algorytmów nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence; AI), w tym autonomiczne wsparcie załogi oraz rozszerzoną rzeczywistość (Augmented Reality; AR) i dane na mapach 3D, umożliwiające adaptacje i rozwój w przyszłości.

Nowy bwp zostanie wyposażony w silnik wysokoprężny o mocy 1.000 KM oraz zmodernizowaną skrzynię biegów X300. Masa maksymalna została zwiększona z 35 do 37 ton, bez strat w zakresie mobilności i ochrony balistycznej wozu (NATO STANAG 4569). CV90 MkIV otrzyma nową wieżę serii D, zaprojektowaną z myślą o modułowości, oferując jako uzbrojenie armaty automatyczne kal. 30/40 mm, 35/50 mm lub armatę gładkolufową kal. 120 mm, a także podstawy dla wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) i karabinów maszynowych.

Wieża została zaprojektowana z myślą o integracji nowego systemu wymiany informacji iFighting. CV90 MkIV będzie również pierwszym zachodnim bwp, wyposażonym fabrycznie w system obrony aktywnej (warto zauważyć, że holenderskie CV9035NL otrzymają izraelski systemu obrony aktywnej Iron Fist, o czym informowaliśmy tutaj: Systemy obrony aktywnej ‚Iron Fist’ dla holenderskich CV9035NL).

Dan Lindell, szef programu CV90 w BAE Systems Hägglunds, powiedział:

CV90 został zaprojektowany z wyraźną wizją od samego początku: aby stworzyć pojazd, który zapewnia wysoką mobilność taktyczną i strategiczną, dużą siłę ognia, wysoką przeżywalność i ochronę załogi w dowolnym terenie lub środowisku taktycznym. Dążymy do ciągłej ewolucji i dzięki ciągłej informacji zwrotnej i wymagające standardom od naszej szerokiej grupy użytkowników, CV90 jest najbardziej dzisiaj zaawansowanym technologicznie i sprawdzonym bwp. Ten sposób myślenia, w połączeniu z wiodącym potencjałem rozwoju, w wyjątkowy sposób pozycjonuje CV90 na globalnym rynku obronnym.

Obecnie, bojowe wozy piechoty z rodziny CV90 zostały sprzedane w liczbie ponad 1.280 egzemplarzy w czterech generacjach i piętnastu wersjach do siedmiu państw świata: Danii (45 egz. CV9035DK), Estonii (44 CV9035EE; Pierwsze CV9035 dotarły do Estonii [ZDJĘCIA]), Finlandii (102 CV9030FIN), Holandii (193 CV9035NL), Norwegii (144 CV9030N/CV9030NF1), Szwecji (509 CV90, w tym 42 CV9040C) oraz Szwajcarii (186 CV9030CH).

BAE Systems chce zaoferować CV90 MkIV Czechom, zainteresowanym zakupem łącznie 210 nowych bwp, które mają zastąpić w linii przestarzałe BVP-2. Jednym z kandydatów w wyścigu o wielomiliardowy kontrakt jest niemiecki Schützenpanzer Puma (czytaj więcej: Czechy zainteresowane zakupem niemieckich bwp Puma?), a także austriacko-hiszpański ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development) oraz najnowszy, ale opracowany jako tańsza alternatywa, niemiecki KF31 Lynx (czytaj więcej: Rheinmetall prezentuje film z nowym bojowym wozem piechoty Lynx [WIDEO]).

Źródła:

baesystems.com: BAE Systems introduces next evolution of Infantry Fighting Vehicle with new CV90 MkIV

baesystems.com: BAE Systems’ new CV90 MkIV

Czytaj także:

BAE Systems dostarczy Szwecji samobieżne moździerze na podwoziu bwp CV90

BAE Systems wyremontuje szwedzkie CV90

Słowacja modernizuje bojowe wozy rozpoznawcze BpzV Svatawa

Zmodernizowane niemieckie bwp Marder 1A3 dla Jordanii

Chiny: NORINCO opracował bwp na podwoziu czołgowym

Izrael: Nowa wersja ciężkiego bwp Namer [WIDEO]

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.