BAE Systems/Iveco Superav przeszedł do kolejnej fazy programu Amphibious Combat Vehicle (ACV), pływającego transportera opancerzonego nowej generacji dla USMC. / fot. baesystems.com.

BAE Systems i SAIC w kolejnej fazie na pływający transporter opancerzony dla amerykańskich Marines

Brytyjski BAE Systems wraz z włoskim partnerem IVECO, oraz singapurski SAIC przeszli do kolejnej fazy na nowy, pływający transporter opancerzony w ramach programu Amphibious Combat Vehicle (ACV) dla Korpusu Piechoty Morskiej USA.

Brytyjczycy wraz z Włochami zaproponowali Amerykanom pojazd bazujący na konstrukcji SuperAV, zaprojektowany przez IVECO Defence Vehicles. Dyrektor BAE Systems od programu ACV, Deepak Bazaz, powiedział, że:

Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować naszą długą historię partnerstwa z Korpusem Piechoty Morskiej USA z doskonałymi możliwościami desantowania. Nasz pojazd został zaprojektowany aby spełniać w pełni rolę amfibii, wraz z wyjątkowymi cechami mobilności na lądzie oraz ochroną. Nasze rozwiązanie ACV zapewni Korpusowi dojrzałe i ekonomiczne rozwiązanie o znacznych możliwościach rozwojowych.

Na początek, BAE Systems dostarczy Korpusowi 13 prototypów ACV (plus 3 dodatkowe później), które będą testowane przez żołnierzy w trzecim kwartale 2017 roku. Budowa pojazdów będzie odbywać się w amerykańskich zakładach brytyjskiego koncernu w Quantico (Wirginia), San Jose (Kalifornia) i York (Pensylwania). Na ten cel, brytyjski koncern otrzyma dofinansowanie w wysokości 103,8 mln USD.

SuperAV, na którym ma bazować brytyjsko-włoska propozycja ACV, to zaawansowany 8×8 pływający transporter opancerzony, zbudowany na zasadzie otwartej architektury (z możliwości dowolnej modyfikacji). Zasilany power packiem (6-cylindrowym silnikiem diesla) o mocy 700 KM, ma masę od 15 do 24 ton krótkich i może transportować od 8 do 12 żołnierzy desantu. Oprócz desantowania morskiego, pojazd może być dostarczony drogą powietrzną na pokładzie samolotów transportowych klasy C-130 Hercules czy A400M Atlas. Zasięg na lądzie wynosi 800 km, a w wodzie 64 km, przy prędkości maksymalnej odpowiednio 105 i 10 km/h.

Z kolei oferta singapurska od SAIC, to pojazd firmy Singapore Technology Kinetics o nazwie Terrex II, będący rozwinięciem transportera piechoty Terrex. Jest to również 8×8 pływający transporter opancerzony, będący dzieckiem doświadczeń 10-letniej eksploatacji przez siły zbrojne Singapuru pojazdu pierwszej generacji. Nowy pojazd posiada zwiększoną mobilność na lądzie i może transportować żołnierzy desantu oraz ładunki na wrogim terytorium. Według producenta, Terrex II, zoptymalizuje możliwości desantowania US Marines, zwiększy możliwości ewakuacyjne z pola walki, przy pełnej ochronie przed ostrzałem przeciwnika i zaawansowanymi zdolnościami jezdnymi (kontrola poślizgu, szeroki ślad off-roadowych opon z automatycznym ich pompowaniem w przypadku przebicia).

SAIC Terrex II w czasie testów poligonowych w Charleston (Karolina Południowa). / fot. saic.com.

SAIC Terrex II w czasie testów poligonowych w Charleston (Karolina Południowa). / fot. saic.com.

Pojazd waży 25 ton, może transportować do 11 żołnierzy desantu przy maksymalnym zasięgu na lądzie wynoszącym 800 km. Podobnie jak konkurenci, SAIC dostarczy 13(+3) prototypów i otrzyma dofinansowanie w wysokości 121,5 mln USD.

Dostawy prototypów obu oferentów mają odbyć się od stycznia do kwietnia 2017 roku. Po zakończeniu intensywnych testów przez Korpus Piechoty Morskiej, zostanie wyłoniony zwycięzca, który otrzyma wielomiliardowy kontrakt, w ramach którego dostawy nowych pojazdów dla USMC mają nastąpić w 2020 roku.

Program ACV ma na celu wyłonienie następcy, pochodzących jeszcze z lat .70 XX wieku gąsienicowych AAV-7A1 (Amphibious Assault Vehicle, dawniej LVT-7). Kandydatami w konkursie, oprócz ofert Brytyjczyków z Włochami i Singapurczyków były rodzime propozycje: Lockheed Martin (Amphibious Combat Vehicle (ACV) 1.1) oraz General Dynamics Land Systems (LAV 6.0). Podstawowym wymogiem USMC jest oferta trzech pojazdów: wóz do desantowania i walki dla drużyny Marines (Squad Maneuver/Fighting Vehicle), wóz dowodzenia i kontroli (Command and Control Vehicle) oraz wóz zabezpieczenia technicznego i naprawczy (Recovery and Maintenance Vehicle). Muszą one spełnić wymogi w czterech kluczowych obszarach: operacje morskie, operacje lądowe, ładowność/pojemność oraz ochrona.

Najpierw ma zostać zakupionych od 200 do 600 transporterów (1.1), a 390 AAV-7A1 zostanie poddanych głębokiej modernizacji. Później powstanie docelowy pojazd (1.2), który zastąpi całą flotę gąsienicowych wozów.

Czytaj także:

Oblot CH-53K King Stallion [WIDEO]

F-35 osiągnęły wstępną gotowość bojową

Udany test miniaturowej broni laserowej

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.