Artystyczna wizualizacja tankowanie w powietrzu myśliwca 5. generacji F-35 Lightning II przez powietrzny tankowiec Airbus A330 MRTT. / fot. nato.int

Belgia, Niemcy i Norwegia wspólnie kupią powietrzne tankowce A330 MRTT

W dniu 16 lutego br. ministrowie obrony Belgii, Niemiec i Norwegii podpisali deklarację o chęci dołączenia do europejskiej, wielonarodowej floty samolotów-cystern Airbus A330 MRTT, której utworzenie zapoczątkowały Holandia i Luksemburg.

W czwartek, 16 lutego br. w siedzibie Paktu Północnoatlantyckiego (NATO) w Brukseli, ministrowie obrony Belgii, Niemiec i Norwegii: Steven Vandeput, Ursula von der Leyen i Ine Marie Eriksen S?reide, podpisali wspólną deklarację o chęci dołączenia do europejskiej, wielonarodowej floty samolotów-cystern Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport), której utworzenie, w dniu 28 lipca ub. r. zapoczątkowały Holandia i Luksemburg z zamiarem zakupu po jednym samolocie. Teraz, przyszła flota tankowców NATO, która powstanie w 2020 roku i będzie stacjonować w holenderskiej bazie lotniczej Eindhoven, wzrośnie do 8 maszyn.

Podczas uroczystości podpisania dokumentu pt. Declaration of Intent on Multi Role Tanker Transport Capability (MRTTC), zastępczyni sekretarza generalnego NATO, Rose Gottemoeller powiedziała, że:

…ta międzynarodowa kooperacja w ramach NATO to prosta droga dla państw, które chcą znacznie zwiększyć możliwości swoich sił zbrojnych, zapewniając jednocześnie najlepszą inwestycję pieniędzy swoich podatników.

Dodała, że nowa inicjatywa zmniejszy uzależnienie Europy od Stanów Zjednoczonych w zakresie możliwości tankowania w powietrzu. W uroczystości wzięli udział także ministrowie obrony państw-inicjatorów programu, Holandii i Luksemburga: Jeanine Hennis-Plasschaert i Etienne Schneider oraz Jorge Domecq, dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Obrony (European Defence Agency; EDA).

Latające cysterny mają kluczowe znaczenie we wspieraniu operacji NATO, gdy inne samoloty wykonują misje dalekiego zasięgu. Przebieg kampanii lotniczej NATO w Kosowie i Libii podkreśliły potrzebę zwiększenia europejskich możliwości w zakresie tankowania podczas lotu. Program zamówień jest kolejnym przykładem ścisłej współpracy między NATO i Unią Europejską.

Od lewej: Rose Gottemoeller (zastępczyni sekretarza generalnego NATO); Etienne Schneider (minister obrony Luksemburga); Jeanine Hennis-Plasschaert (minister obrony Holandii); Ine Marie Eriksen S?reide (minister obrony Norwegii); Ursula von der Leyen (minister obrony Niemiec); Steven Vandeput (minister obrony Belgiii); Jorge Domecq (dyrektor wykonawczy Europejskiej Agencji Obrony). / fot. nato.int

Co z Polską?

Interesującym pozostaje fakt nieobecności Polski w tym przedsięwzięciu, gdyż w lipcu ub. r. w czasie uruchamiania inicjatywy przez rządy Holandii i Luksemburga, resort obrony tego pierwszego twierdził, że Belgia, Niemcy, Norwegia i Polska zamierzają dołączyć do porozumienia w dalszym czasie. Przypomnijmy, że w listopadzie 2014 roku Niemcy, Belgia, Holandia, Polska, Hiszpania i Norwegia zgłosiły chęć wspólnego zakupu ośmiu samolotów transportowo-tankujących.

Niemniej, mimo tego dzień przed podpisaniem deklaracji, Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację dotyczącą analizy rynku w zakresie pozyskania dla Sił Zbrojnych RP zdolności do powietrznego transportu o zasięgu strategicznym, ewakuacji medycznej oraz tankowanie w powietrzu pod kryptonimem „Karkonosze”. Jak informuje komunikat IU MON, w ramach zabezpieczenia dla SZ RP powyższych zdolności, planuje się pozyskać sprzęt wojskowy między innymi taki jak:

  • samoloty transportowe o zasięgu strategicznym lub usługi transportu o zasięgu strategicznym;
  • samoloty posiadające możliwość tankowania w powietrzu innych statków powietrznych lub usługi tankowania w powietrzu;
  • samoloty o zasięgu strategicznym posiadające możliwość transportu na pokładzie rannych, w tym wymagających intensywnej opieki medycznej lub usługi transportu rannych.

Więcej udziale Polski w programie oraz samolocie Airbus A330 MRTT: >>>>Kooperacja w zakupie samolotów MRTT<<<<

Źródła:

nato.int: Allies join multinational fleet of tanker-transport aircraft

IU MON: Informacja o rozpoczęciu realizacji fazy analityczno-koncepcyjnej dot.: „powietrznego transportu o zasięgu strategicznym; ewakuacji medycznej; tankowania w powietrzu”

Czytaj także:

CASA C-295W w roli powietrznego tankowca [WIDEO]

Lockheed Martin zaprezentował model ?niewidzialnego? samolotu-cysterny

KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?

Oblot docelowej wersji cysterny KC-46A Pegasus

Tajemnicze zniknięcie powietrznego tankowca [AKTUALIZACJA]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.