Komputerowa grafika, ukazująca wojskowy wariant śmigłowca Bell 525 Relentless. / fot. Bell Helicopter.

Bell 525 Relentless będzie oferowany na rynek wojskowy

Wysoki przedstawiciel amerykańskiego koncernu Bell Helicopter poinformował, że najnowszy średni, cywilny śmigłowiec Bell 525 Relentless będzie oferowany również dla odbiorców wojskowych, z myślą o transporcie żołnierzy i zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR).

Sklep Urodzeni Patrioci

W piątek, 25 sierpnia br. Larry Thimmesch, wiceprezes działu sprzedaży i biznesu modelu 525 w koncernie Bell Helicopter poinformował, że najnowszy śmigłowiec, oferowany dotąd jako maszyna VIP i do cywilnych zadań SAR, trafi również na rynek wojskowy:

Transport żołnierzy jest kolejnym z tych rynków, w którym nasi odbiorcy chcieliby widzieć możliwości modelu 525. – powiedział Thimmesch.

Larry Thimmesch dodał, że kilka rządów ogłosiło swoje zainteresowanie wersją wojskową śmigłowca, jednak nie ujawnił szczegółów. Jednocześnie koncern zaprezentował komputerową grafikę, ukazującą model 525 Relentless w pikselowym kamuflażu. Maszyna ma mieć możliwość transportu do 20 w pełni wyekwipowanych żołnierzy (cztery rzędy po pięć foteli w przedziale ładunkowym), a wersja dla marynarki wojennej również jest opracowywana, z myślą o zadaniach poszukiwawczo-ratowniczych (search and rescue; SAR).

Prototyp cywilnej, pierwotnie opracowanej wersji został oblatany w dniu 1 lipca 2015 roku, w trzy lata po ujawnieniu go podczas wystawy Heli-Expo w Dallas (Teksas). Bell 525 Relentless powstał jako średni śmigłowiec wielozadaniowy, którego kadłub jest metalowo-kompozytowy. Jest pierwszym komercyjnym śmigłowcem z potrójnie dublowanym elektronicznym systemem sterowania fly-by-wire. Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi 9.072 kg (w tym 3.700 kg masy użytecznej), a średnica wirnika głównego 16,61 metra. Maszyna jest napędzana dwoma silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2F1 o mocy 1.800 KM (1.320 kW) każdy, które zapewniają jej prędkość maksymalną 306 km/h, a zapas 2.400 litrów paliwa zapewnia mu zasięg 926 km (z ładunkiem o masie 690 kg). Maksymalny pułap lotu wynosi 6.100 metrów. Interesującym wyposażeniem kokpitu maszyny jest awionika glass cockpit typu Garmin G5000H, cztery 12-calowe kolorowe ekrany ciekłokrystaliczne, dwa ekrany dotykowe oraz system komend głosowych Telligence.

Co ciekawe, pierwotny termin certyfikacji Federalnej Administracji Lotnictwa (Federal Aviation Administration; FAA) zaplanowano na 2017 rok, lecz katastrofa pierwszego z dwóch prototypów w dniu 6 lipca ub. r., która spowodowała śmierć obu członków załogi, spowodowała zawieszenie programu. Z kolei w dniu 7 lipca br. Bell Helicopter ogłosił wznowienie programu lotów, tak by otrzymać certyfikację FAA w 2018 roku.

Prototyp pierwotnej wersji cywilnej Bell 525 Relentless. / Wikimedia Commons (CC-BY-SA 2.0).

Źródła:

flightglobal.com: PICTURES: Bell targets military market with 525 helicopter

bellhelicopter.com: Bell 525 Relentless Resumes Flight Test Program

Czytaj także:

Zaprezentowano pierwszy przemiennopłat MV-22B Osprey dla Japonii

Rumunia i Bell Helicopter podpisały porozumienie ws. śmigłowców AH-1Z Viper

Porozumienie PGZ S.A. z Bell Helicopter ws. śmigłowców UH-1Y Venom

Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]

Śmigłowce Bell 412EP dla Argentyny

Chorwacja odebrała kolejne śmigłowce OH-58D Kiowa Warrior [FOTO+WIDEO]

Niezwykła formacja śmigłowców OH-58D Kiowa Warrior nad Karoliną Północną [ZDJĘCIA+WIDEO]

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty