Fot.: mjr Robert Siemaszko/ CO MON.

BLMW: Wracają całodobowe dyżury śmigłowców SAR

Jak poinformowało dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, w dniu 1 stycznia br. przywrócony został drugi punkt dyżurowania śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) w systemie dwudziestoczterogodzinnym w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

W piątek, 29 grudnia ub. r. dowództwo Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) poinformowało, że od dnia 1 stycznia 2018 roku wprowadzone zostają zmiany w pełnieniu dyżurów przez załogi śmigłowców ratowniczych BLMW. Przywrócony zostaje drugi punkt dyżurowania śmigłowców SAR w systemie dwudziestoczterogodzinnym.

Dotychczas, tj. od dnia 19 lipca do 31 grudnia 2017 roku całodobowy dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego pełniony jest przez załogi śmigłowców W-3WARM Anakonda w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach. Jednocześnie w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie, w godzinach dziennych, w gotowości do prowadzenia działań ratowniczych utrzymywany jest drugi śmigłowiec –Mi-14PŁ/R lub W-3WARM.

Od dnia 1 stycznia 2018 roku pełniony będzie dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego, w systemie całodobowym, zarówno w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, jak i w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa w polskiej strefie odpowiedzialności SAR na Bałtyku wspiera załoga morskiego samolotu patrolowo-ratowniczego PZL M28 Bryza 1R, pełniąca dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tzw. polskiej strefie odpowiedzialności SAR (Search and Rescue) na Bałtyku to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim. Strefa ta obejmuje obszar ponad 30.000 km? powierzchni morza, a Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi.

Fot. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (sar.gov.pl).

W latach 2008–-2010, z powodu wyczerpania resursu, z eksploatacji w lotnictwie morskim wycofano trzy śmigłowce ratownicze Mi-14PS. W związku z tym podjęto decyzję o przystosowaniu do wykonywania zadań SAR dwóch maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W okresie końcowego etapu ich przebudowy i wdrażania do służby wprowadzono naprzemienny system pełnienia dyżurów ratowniczych, od 1 do 20 dnia każdego miesiąca na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, a następnie, do końca każdego miesiąca, na lotnisku w Darłowie. Po zakończeniu szkolenia załóg zmodernizowanych śmigłowców, które otrzymały oznaczenie Mi-14PŁ/R, w dniu 1 lipca 2011 roku rozpoczęły one pełnienie dyżurów w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Wówczas przywrócono również utrzymywanie w całodobowej gotowości do działań dwóch śmigłowców, na lotniskach w Gdyni i Darłowie.

Na początku 2014 roku Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z zakładami lotniczymi PZL– Świdnik S.A. umowę na modyfikację pięciu najstarszych śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3W Anakonda. W związku z ograniczoną liczbą maszyn w wersji ratowniczej oraz koniecznością ciągłego szkolenia ich załóg od 1 października 2015 roku do 19 lipca 2017 roku w całodobowej gotowości do działań SAR nad obszarami morskimi i lądowym pasie nadmorskim utrzymywany był jeden śmigłowiec SAR. Celem modernizacji śmigłowców Anakonda była unifikacja wyposażenia, doposażenie w nowy sprzęt śmigłowców W-3RM oraz przebudowa do wersji ratowniczej dwóch śmigłowców wersji transportowej W-3T (czytaj także: MON tłumaczy opóźnienia w remontach śmigłowców Marynarki Wojennej).

Fot.: mjr Robert Siemaszko/ CO MON.

W dniu 7 października br. powrócił do BLMW ostatni z pięciu modernizowanych śmigłowców W-3WARM (czytaj także: BLMW: Kolejny zmodernizowany W-3WA wrócił do Gdyni [ZDJĘCIA]). Zmodernizowane Anakondy wyposażono między innymi w cyfrowy system sterowania silnikami FADEC (Full Authority Digital Engines Control) w miejsce analogowego, nowe wyposażenie ratownicze oraz nowe kamery termowizyjne sprzężone z reflektorami – tzw. szperaczami. Wszystkie śmigłowce wyposażone są również w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS.

Pod koniec ubiegłego roku rozpoczął się także drugi etap unifikacji, obejmujący kolejne trzy śmigłowce Anakonda. Pierwszą z tych maszyn dostarczono do Świdnika w jeszcze grudniu 2016 roku, a dwie kolejne w lipcu i sierpniu 2017 roku. Zakończenie drugiego etapu procesu modyfikacji planowane jest w 2018 roku. Po jej zakończeniu wszystkie maszyny W-3 lotnictwa morskiego będą miały identyczne wyposażenie. Jednocześnie, Wojskowe Zakłady Lotnicze (WZL) Nr 1 w Łodzi, prowadzą czynności zmierzające do wydłużenia resursu śmigłowców ratowniczych Mi-14PŁ/R. Pierwszy, z dwóch śmigłowców Mi-14PŁ/R użytkowanych przez 44. Bazę Lotnictwa Morskiego w Darłowie, został przebazowany do WZL-1 w dniu 19 września br. Jego powrót do macierzystej bazy planowany jest na pierwszą połowę 2018 roku. Wtedy, tej samej procedurze zostanie poddany drugi śmigłowiec Mi-14PŁ/R. Wydłużenie resursu pozwoli eksploatować te śmigłowce przez kolejne 4 lata.

Mi-14PŁ/R. / fot. kmdr ppor. Marcin Braszak/BLMW.

Źródło:

blmw.wp.mil.pl: Zmiany w systemie dyżurów SAR

Czytaj także:

Więcej poszukiwawczo-ratowniczych śmigłowców Anakonda dla Wojska Polskiego?

BLMW: Kolejna udana akcja ratownicza na Bałtyku

BLMW: dwie akcje ratownicze na Bałtyku

Wypadek polskiego śmigłowca wojskowego we Włoszech [FOTO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.