Fot. screen YouTube.

Boeing i Sikorsky ujawniają koncepcję szturmowego wariantu SB>1 Defiant [WIDEO]

W dniu 10 kwietnia br. koncerny zbrojeniowe Boeing Company i Sikorsky Aircraft Corporation ujawniły koncepcję szturmowego wariantu śmigłowca SB>1 Defiant, które są oferowane dla US Army w ramach programu FVL-M jako rodzina śmigłowców wielozadaniowych przyszłości.

W poniedziałek, 10 kwietnia br. na kanale YouTube koncernu Lockheed Martin, który jest właścicielem Sikorsky Aircraft Corporation, pojawiło się wideo z koncepcją szturmowego wariantu śmigłowca SB>1 Defiant, oferowanych wspólnie z Boeing Company w ramach programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium; wcześniej znanego pod nazwą Joint Multi-Role Technology Demonstration; JMR TD) dla US Army jako rodzinę śmigłowców wielozadaniowych przyszłości. Departament Obrony USA planuje także uruchomić program budowy ciężkiej maszyny FVL-H (Future Vertical Lift – Heavy), choć ten może ruszyć nieprędko, zgodnie z najnowszymi planami modernizacji floty śmigłowców CH-47F Chinook (czytaj więcej: Armia USA chce utrzymać w linii śmigłowce Chinook łącznie 100 lat).

O ile projekt wariantu transportowego SB>1 Defiant, oferowanego jako następca rodziny UH-60 Black Hawk, został ujawniony w połowie 2014 roku (na bazie doświadczeń z eksperymentalnym śmigłowcem Sikorsky X2 – przyp. red.), to dopiero teraz koncerny zaprezentowały wariant szturmowy z myślą o zastąpieniu śmigłowców AH-64 Apache.

Podobnie jak pierwotna wersja, nowy wariant również jest śmigłowcem z podwójnym wirnikiem głównym (współosiowy układ dwuwirnikowy z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi) oraz śmigłem pchającym. Najbardziej widoczne różnice zewnętrzne pomiędzy maszynami to zupełnie inna kabina dla wersji szturmowej w układzie tandemowym, skrzydła do przenoszenia uzbrojenia oraz działko umieszczone pod dziobem maszyny.

Animacja wideo prezentuje podstawowe rozwiązania i systemy obu maszyn, które mają być wspólne: napęd, przenoszenie mocy, kontrola fly-by-wire, wirnik główny i jego składane śmigła, śmigło pchające, aktywna kontrola wibracji, ogon, ruchome stery i stateczniki poziome czy kompozytowy płatowiec, a w wersji transportowej przedział desantowy i uzbrojenia strzeleckie czy w wersji ewakuacji medycznej (MedEvac). Oba warianty będą wyposażone w dedykowane wyposażenie misji, lecz wideo nie ujawnia jakie systemy uzbrojenia będzie posiadać wariant szturmowy.

Konkurencją dla oferty Boeing-Sikorsky jest szybciej rozwijany model V-280 Valor od Bell Helicopter, oferujący US Army maszynę w zupełnie innej konfiguracji – jako przemiennopłat trzeciej generacji (czytaj także: Pierwszy kadłub dla V-280 Valor ukończony). Oblot demonstratorów konkurencyjnych maszyn zaplanowano na 2017 rok, a docelowy śmigłowiec nowej generacji ma trafić do służby około 2030 roku. W szerszym programie FVL biorą udział także przedsiębiorstwa AVX Aircraft oraz Karem Aircraft, które pracują odpowiednio nad bezogonowym śmigłowcem współosiowym JMR oraz maszyną hybrydową z obracanymi wirnikami TR36TD OSTR (Optimum-Speed TiltRotor).

Źródła:

janes.com: Sikorsky-Boeing reveal FVL attack helo concept

thedrive.com: Sikorsky and Boeing Give us a Glimpse of Their New Attack Helicopter Concept

Czytaj także:

Oblot UH-60V Black Hawk w styczniu 2017 roku

Oblot Raidera

Boeing dostarczy prawie 270 śmigłowców AH–64E Guardian dla USA i Arabii Saudyjskiej

Broń laserowa dla śmigłowców szturmowych Apache?

Sikorsky w rękach Lockheed Martin za 8 mld USD

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.