Fot. Boeing Company.

Boeing zaprezentował koncepcję hipersonicznego następcy SR-71 Blackbird

Jak poinformował portal Aviation Week Aerospace Daily, w dniu 11 stycznia br. podczas forum i ekspozycji AIAA SciTech 2018 na Florydzie, koncern zbrojeniowy Boeing Company zaprezentował wczesną koncepcję samolotu hipersonicznego, który został ochrzczony „synem Blackbirda” jako maszyna zdolna osiągać prędkość ponad 5 Ma.

Orlando, Floryda, USA. / Wikimedia Commons.

W dniach 8-12 stycznia br. w Orlando na Florydzie odbyło się forum i ekspozycja American Institute of Aeronautics and Astronautics SciTech 2018. W czwartek, 11 stycznia br. portal Aviation Week Aerospace Daily poinformował, że amerykański gigant Boeing Company zaprezentował wczesną koncepcję samolotu hipersonicznego, który został ochrzczony „synem Blackbirda” (Son of Blackbird) jako maszyna zdolna osiągać prędkość ponad 5 Ma.

Sandra Angers, rzeczniczka prasowa koncernu wyjaśniła, że koncepcja samolotu i związana z nim technologia są ukierunkowane na opracowanie hipersonicznego samolotu do zadań wywiadowczych, nadzoru i rozpoznania (ISR), a także misji uderzeniowych i mógłby zostać następcą legendarnego SR-71 Blackbird:

Jest to model koncepcyjny dla ewentualnego demonstratora technologii, ale nikt jeszcze nie zdecydował się na zbudowanie hipersonicznego demonstratora wielokrotnego użytku. Nieustannie poszukujemy koncepcji w obszarach technologicznych, o które pewnego dnia może poprosić klient. – dodała Angers, wskazując generacja przyszłych samolotów będzie zdolna osiągać prędkość ponad 5 Ma (>6.126 km/h na poziomie morza – przyp. red.).

Fot. Twitter via @AvWeekGuy.

Kevin Bowcutt, szef inżynierów Boeinga od technologii hipersonicznych, powiedział dla Aviation Week Aerospace Daily, że wyposażona w podwójny statecznik ogona konfiguracja typu waverider to ewoluujący, ale możliwy do wykonania projekt hipersoniczny. Boeing przewiduje dwuetapowy proces opracowania technologii, rozpoczynający się od prób w locie nowego silnika (jako ciekawostkę należy dodać, że sam silnik będzie wielkości samolotu F-16 – przyp. red.), następnie jednosilnikowego pojazdu koncepcyjnego, prowadzącego do dwusilnikowego, pełnowymiarowego pojazdu operacyjnego o podobnych wymiarach co SR-71. Dlatego zaprezentowana koncepcja nie jest ostateczną, zatwierdzoną do rozwoju pełnoskalowego.

Fot. Twitter via @AvWeekGuy.

Warto przypomnieć, że Boeing wcześniej eksperymentował z bezzałogowym samolotem X-43 (zbudowany wspólnie z NASA najszybszy samolot świata, który w dniu 16 listopada 2004 roku osiągnął prędkość maksymalną 9,6 Ma, czyli ok. 11.300 km/h) czy samolotem-pociskiem X-51A WaveRider o napędzie strumieniowym (Scramjet – Supersonic Combustion Ramjet), który w 2013 roku osiągnął prędkość 5,1 Ma, czyli ok. 5.400 km/h (lot trwał 210 sekund i był to do chwili obecnej najdłuższy lot hipersoniczny w historii).

Nad następcą wycofanego w 1999 roku samolotu zwiadu strategicznego SR-71 Blackbird, oznaczonym jako SR-72, pracuje również konkurencyjny Lockheed Martin, a konkretnie Skunk Works, czyli dział zaawansowanych programów rozwojowych. Według najnowszych zapowiedzi, które padły podczas SAE International Aerotech Congress and Exhibition (24-26 września 2017 roku) w Fort Worth w Teksasie, test opcjonalnie załogowego pojazdu demonstracyjnego odbędzie się w czerwcu 2018 roku, a oblot prototypu SR-72 w 2020 roku. Warto zauważyć, że w lipcu ub. r. w ośrodku badawczym USAF nr 42 w Palmdale (Kalifornia) oblatano bezzałogowy demonstrator samolotu zbudowany w skali. Samolot Lockheeda ma osiągnąć prędkość maksymalną do 6 Ma.

Wizualizacja koncepcji samolotu SR-72. / fot. Lockheed Martin.

Wartym odnotowania jest jeszcze informacja z końca czerwca 2016 roku. Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) poinformowała wówczas, że uruchomiła program AFRE (Advanced Full Range Engine), mający na celu opracowanie systemu napędowego dla samolotów, który pozwoli na efektywne działanie zarówno na niskich, jak i dużych prędkościach, w tym ponad 5 Ma (czytaj więcej: DARPA pracuje nad silnikami zdolnymi do osiągania prędkości 5 Ma).

Program agencji DAPRA ma na celu zbadanie koncepcji silników opartych na cyklu kombinowanym (turbine-based combined cycle; TBCC), a podobne badania prowadzą Boeing we współpracy z Orbital ATK i Lockheed Martin z Aerojet Rocketdyne, a także agencja kosmiczna NASA wraz z Laboratorium Badawczym USAF (Air Force Research Laboratory; AFRL). Koncepcja TBCC zakłada użycie silników turbinowych podczas prowadzenia działań operacyjnych przy „niskich” prędkościach do 3 Ma oraz „trybu podwójnego” przy użyciu silników strumieniowych (ramjet/scramjet) dla dużych prędkości ponad 5 Ma, dlatego taki podwójny system napędowy pracowałby efektywnie zarówno przy prędkościach poddźwiękowych, jak i naddźwiękowych.

Źródło:

aviationweek.com: Boeing Unveils Hypersonic ‘Son-Of-Blackbird’ Contender

Czytaj także:

USA zbudują pierwszy na świecie ponaddźwiękowy samolot biznesowy

QueSST: Milowy krok NASA w budowie supersonicznego samolotu transportowego

Amerykański pocisk hipersoniczny HSSW przed 2020 rokiem

Boeing ujawnił bezzałogowy pojazd transportowy w ramach programu eVTOL [WIDEO]

USA: Kratos z kontraktem na produkcję nowego odrzutowego drona

Boeing ujawnił propozycję w programie bezzałogowego tankowca dla US Navy

Boeing i Lockheed Martin w programie podwodnego drona XLUUV Orca

Boeing otrzymał kontrakt na budowę śmigłowców Chinook następnej generacji

Boeing rozpoczął testy podwodnego drona Echo Voyager [WIDEO]

Chiny zbudują swój odpowiednik SR-71 Blackbird?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.