Firma Airbus Defence and Space dostarczyła dzisiaj pierwszy egzemplarz samolotu transportowego A400M zamówionego przez niemiecką armię. Łącznie Bundeswehra zamówiła 53 sztuki tego czterosilnikowego ciężkiego samolotu transportowego o napędzie turbośmigłowym. Nowy transportowiec odegra znaczącą rolę w modernizacji sił powietrznych Niemiec, zastępując starsze C-160 Transall.
Program budowy A400, który produkowany jest jako wspólny, ogólnoeuropejski wszechstronny transportowiec wojskowy, rozpoczął się w 1982 roku. Jednakże był wielokrotnie opóźniany przez brak zgody co do wymaganych parametrów technicznych maszyny. Pierwszy lot prototypu A400M odbył się w Sewilli 11 grudnia 2009 roku. Natomiast publiczną prezentację A400M zaplanowano na 8 czerwca 2010 roku podczas berlińskich pokazów lotniczych ILA. Jest to prawdopodobnie jeden z najszybszych transportowych samolotów turbośmigłowych na świecie (prędkość przelotowa 780 km/h), jako transportowiec porównywalny z odrzutowym C-17, czy współczesnymi prywatnymi odrzutowcami.
Samoloty są produkowane w zakładzie w Sewilli z użyciem elementów produkowanych w innych zakładach koncernu. Centropłat produkowany jest w Nantes we Francji, zewnętrzne części skrzydeł w Filton w Wielkiej Brytanii, kadłub w Bremie i Saint-Nazaire, usterzenie w Tablada (część Sewilli) i Stade w Niemczech.
Dotychczas firma Airbus Military dostarczyła 9 transportowców A400M i są one już eksploatowane przez cztery kraje: Francję, Turcję, Wielką Brytanię i teraz do tego grona dołączyły Niemcy. Pierwsze egzemplarze do kolejnych odbiorców trafią: dla Malezji – w styczniu 2015 r., dla Hiszpanii – w 2016 r., dla Belgii i Luksemburga – w 2019 r. Łącznie wszystkie wspomniane państwa złożyły zamówienie na 174 maszyny tego typu.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=rTLM3IHO0U0]