Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Chińczycy kupili licencję na budowę An-225 Mrija

W dniu 30 sierpnia br. Ukraińskie Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow i chińska korporacja CASIC podpisały porozumienie ws. licencyjnej budowy zmodernizowanych największych samolotów transportowych świata w Państwie Środka.

Jak poinformowało Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow, umowa o współpracy z China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) dotycząca programu An-225 Mrija obejmuje w pierwszym etapie budowę drugiego, zmodernizowanego egzemplarza największego samolotu świata i dostawę go Chińczykom w 2019 roku.

W ramach porozumienia, korporacja CASIC otrzymała prawa własności, dokumentację techniczną i planów budowy samolotu, który otrzyma oznaczenie A-225 oraz licencję na silniki Progress (Łotariew) D-18T nowej serii. Budowa kolejnych, już całkowicie chińskich egzemplarzy ma odbywać się w zakładach CASIC w Luzhou (prowincja Syczuan) oraz Guigang (w regionie autonomicznym Kuangsi).

Drugi, nigdy nieukończony egzemplarz An-225 Mrija znajduje w zakładach Antonowa pod Kijowem. W maju 2011 roku, ówczesny dyrektor generalny przedsiębiorstwa oszacował koszt ukończenia go na przynajmniej 300 milionów USD. Pierwszy egzemplarz o nr rej. UR-82060 jest w pełni operacyjny i lata dla Awialinii Antonowa.

Miesiąc wcześniej, Antonow ogłosił rozpoczęcie prac modernizacyjnych siedmiu strategicznych transportowców An-124-100 Rusłan (w kodzie NATO: Condor) pod kątem nowych rodzimych silników i awioniki zachodniej produkcji, których rozwinięciem i powiększonym modelem jest An-225 Mrija (czytaj więcej: Ukraińcy modernizują swoją flotę Rusłanów).

Antonow An-225 Mrija (ukr.: Мрiя, czyli „Marzenie”)(w kodzie NATO: Cossack) jest to sześciosilnikowy ciężki samolot transportowy, zaprojektowany w latach 80. XX wieku w Związku Sowieckim przez biuro konstrukcyjne Olega Konstantinowicza Antonowa do transportu promu kosmicznego Buran. An-225 jest najdłuższym i najcięższym samolotem kiedykolwiek zbudowanym, z maksymalną masą startową 640 ton. Jest także samolotom o największej rozpiętości skrzydeł w służbie operacyjnej. Po rozpadzie ZSRS, samolot został wycofany z użytku, ale w 2001 roku został odremontowany i przywrócony do wykonywania lotów i jest w komercyjnym użyciu w ukraińskich transportowych Awialiniach Antonowa, przewożąc bardzo ciężkie i nietypowe ładunki.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Drugi, nieukończony An-225 Mrija. / fot. Przedsiębiorstwo Państwowe Antonow.

Czytaj także:

Chińczycy zaprezentowali największą łódź latającą na świecie [WIDEO]

Chiny: Ciężkie transportowce Y-20 już wkrótce w służbie

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.