Fot. screen YouTube.

Chińczycy zaprezentowali największą łódź latającą na świecie [WIDEO]

W dniu 23 lipca br. chińska państwowa kompania zbrojeniowa China Aviation Industry Corp. (AVIC) zaprezentowała ukończony prototyp największej na świecie łodzi latającej, oznaczonej jako TA-600 (AG600).

W Zhuhai koło Hongkongu (w prowincji Guangdong) zaprezentowano ukończony prototyp łodzi latającej TA-600 (AG600), zaprojektowanej przez China Aviation Industry General Aircraft (CAIGA) i zbudowanej przez China Aviation Industry Corp. (AVIC). Jest to największy samolot tej klasy na świecie.

Maksymalna masa startowa maszyny to 53,5 tony, przy długości i rozpiętości skrzydeł ok. 40 metrów. Napędzany czterema silnikami turbośmigłowymi WJ-6 o mocy 5.103 KM każdy (które są licencjonowaną wersją sowieckich Iwczenko AI-20, które napędzają samoloty: An-8, An-10, An-12, An-32, Be-12, Ił-18 i Ił-38). W Chinach używa się ich ponadto jako napędu do Shaanxi Y-8 i Shaanxi Y-9 (bazujących na An-12). Zapewniają one mu prędkość maksymalną ocenianą na 570 km/h i zasięg do 5.500 km na pułapie praktycznym 10.500 m.

Pierwotnie oblot zaplanowano na 2015 rok, lecz ostatecznie przesunięto na drugą połowę 2016 roku. Według producenta, w wersji pożarniczej maszyna weźmie na pokład do 12 ton wody (w 20 sekund) lub do 50 pasażerów. Oprócz rodzimego odbiorcy, zainteresowanie zakupem maszyn wyraziły Malezja i Nowa Zelandia. Nowy chiński samolot, pod względem rozmiarów, zdeklasował zagraniczne łodzie latające, takie jak rosyjski Berijew Be-200 Altair i japoński ShinMaywa US-2.

AVIC oczekuje dostarczyć odbiorcom w ciągu 15 lat nawet 60 maszyn tego typu. Zgodnie z oświadczeniem Chińczyków, już teraz kompania otrzymała zamówienie na 17 łodzi latających.

Obecnie, lotnictwo chińskiej marynarki wojennej (PLANAF) dysponuje czterema łodziami latającymi Harbin SH-5, które służą do zadań zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), ratownictwa morskiego (SAR), a także walki z pożarami (jeden egzemplarz oznaczony jako PS-5). Łącznie wyprodukowano 7 maszyn, z czego 3 pierwsze były prototypami (SH-5X).

Czytaj także:

Chiny: Ciężkie transportowce Y-20 już wkrótce w służbie

Pierwsza eskadra J-20 w przyszłym roku?

Pierwsze loty chińskich myśliwców Shenyang J-31 już w 2019 roku

Chiny zbudują swój odpowiednik SR-71 Blackbird?

Chiny pracują nad samolotem krótkiego startu i lądowania

PL-15: nowy chiński pocisk powietrze-powietrze

Chińskie bombowce zdolne do uderzeń strategicznych?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty