Prototyp Y-20 podczas wystawy i pokazów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition w Zhuhai koło Hongkongu w 2014 roku. / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0).

Chiny: Ciężkie transportowce Y-20 już wkrótce w służbie

Jak twierdzi dziennik China Daily, powołując się na źródła w przemyśle lotniczym, najnowsze samoloty transportowe Xi’an Y-20 Kunpeng już wkrótce zostaną dostarczone pierwszym odbiorcom.

W czwartek, 2 czerwca br. podczas pekińskiej wystawy technologicznej Zhu Qian, szef biura projektowego ciężkich samolotów transportowych państwowej kompanii zbrojeniowej China Aviation Industry Corp. (AVIC) w wywiadzie dla dziennika China Daily powiedział, że najnowsze samoloty transportowe Xi’an Y-20 Kunpeng już wkrótce zostaną dostarczone pierwszym odbiorcom:

Nie mogę powiedzieć kiedy dokładnie zostaną rozpoczęte pierwsze dostawy, ale już niebawem. Będziemy potrzebować ponad 1.000 samolotów Y-20.

Swój osąd, co do tak ogromnej liczby samolotów Y-20 dla Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF), Qian poparł doświadczeniem Stanów Zjednoczonych i Rosji w eksploatacji strategicznego lotnictwa transportowego. Dodał także, że również sektor cywilny zyska na rozpoczęciu produkcji seryjnej tych maszyn. Warto zauważyć, że jeszcze w 2014 roku Uniwersytet Sił Powietrznych w Pekinie oceniał przyszłe zapotrzebowanie na Y-20 w liczbie 400 egzemplarzy.

Jeśli chodzi o napęd, to ? jak podkreślił Qian -? na początku będą to jednostki z importu, ale z czasem zastąpią je rodzime silniki turbowentylatorowe (obecnie są to rosyjskie Sołowiew D-30KP2 lub D-30KU, ale od 2014 roku trwają testy chińskich WS-20 na samolocie Ił-76 jako platformie testowej, a ich produkcja seryjna ma ruszyć jeszcze w tym roku ? przyp. red.). Chiny będą także rozwijać projekty jeszcze cięższych maszyn, porównywalnych z amerykańskimi Lockheed C-5 Galaxy czy ukraińskim An-225 Mrija.

Jak powiedział Wang Ya’nan, zastępca redaktora naczelnego magazynu Aerospace Knowledge, prototypy Y-20 zakończyły testy i AVIC jest gotowy do produkcji wielkoseryjnej:

Kiedy Y-20 wejdzie do służby, pozwoli to Siłom Powietrznych [PLAAF ? przyp. red.] zbliżyć się do swojego celu, czyli budowy strategicznego lotnictwa transportowego.

Prace projektowe nad Xi’an Y-20 Kunpeng trwały od 2006 roku, a pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w dniu 26 stycznia 2013 roku. Samolot ma rozpiętość skrzydeł ocenianą na 45-50 metrów, długość 47 metrów i wysokość 15 metrów. Udźwig wynosi 66 ton, a maksymalna masa startowa 220 ton. Zasięg maksymalny bez obciążenia to ponad 10.000 km, a z maksymalnym ładunkiem 3.700 km. Zbudowano dotychczas 8 prototypów (stan na styczeń 2016 roku).

Czytaj także:

Pierwsza eskadra J-20 w przyszłym roku?

Pierwsze loty chińskich myśliwców Shenyang J-31 już w 2019 roku

Chiny zbudują swój odpowiednik SR-71 Blackbird?

YH-X chińskim bombowcem stealth nowej generacji?

PL-15: nowy chiński pocisk powietrze-powietrze

Chińskie bombowce zdolne do uderzeń strategicznych?

Chińczycy rozpoczną patrole strategicznych okrętów podwodnych na Pacyfiku?

Produkcja chińskich samolotów na Ukrainie?

Ukraińskie transportowce dla Indii?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.