Jak twierdzi dziennik China Daily, powołując się na źródła w przemyśle lotniczym, najnowsze samoloty transportowe Xi’an Y-20 Kunpeng już wkrótce zostaną dostarczone pierwszym odbiorcom.
W czwartek, 2 czerwca br. podczas pekińskiej wystawy technologicznej Zhu Qian, szef biura projektowego ciężkich samolotów transportowych państwowej kompanii zbrojeniowej China Aviation Industry Corp. (AVIC) w wywiadzie dla dziennika China Daily powiedział, że najnowsze samoloty transportowe Xi’an Y-20 Kunpeng już wkrótce zostaną dostarczone pierwszym odbiorcom:
Nie mogę powiedzieć kiedy dokładnie zostaną rozpoczęte pierwsze dostawy, ale już niebawem. Będziemy potrzebować ponad 1.000 samolotów Y-20.
Swój osąd, co do tak ogromnej liczby samolotów Y-20 dla Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF), Qian poparł doświadczeniem Stanów Zjednoczonych i Rosji w eksploatacji strategicznego lotnictwa transportowego. Dodał także, że również sektor cywilny zyska na rozpoczęciu produkcji seryjnej tych maszyn. Warto zauważyć, że jeszcze w 2014 roku Uniwersytet Sił Powietrznych w Pekinie oceniał przyszłe zapotrzebowanie na Y-20 w liczbie 400 egzemplarzy.
Jeśli chodzi o napęd, to ? jak podkreślił Qian -? na początku będą to jednostki z importu, ale z czasem zastąpią je rodzime silniki turbowentylatorowe (obecnie są to rosyjskie Sołowiew D-30KP2 lub D-30KU, ale od 2014 roku trwają testy chińskich WS-20 na samolocie Ił-76 jako platformie testowej, a ich produkcja seryjna ma ruszyć jeszcze w tym roku ? przyp. red.). Chiny będą także rozwijać projekty jeszcze cięższych maszyn, porównywalnych z amerykańskimi Lockheed C-5 Galaxy czy ukraińskim An-225 Mrija.
Jak powiedział Wang Ya’nan, zastępca redaktora naczelnego magazynu Aerospace Knowledge, prototypy Y-20 zakończyły testy i AVIC jest gotowy do produkcji wielkoseryjnej:
Kiedy Y-20 wejdzie do służby, pozwoli to Siłom Powietrznych [PLAAF ? przyp. red.] zbliżyć się do swojego celu, czyli budowy strategicznego lotnictwa transportowego.
Prace projektowe nad Xi’an Y-20 Kunpeng trwały od 2006 roku, a pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w dniu 26 stycznia 2013 roku. Samolot ma rozpiętość skrzydeł ocenianą na 45-50 metrów, długość 47 metrów i wysokość 15 metrów. Udźwig wynosi 66 ton, a maksymalna masa startowa 220 ton. Zasięg maksymalny bez obciążenia to ponad 10.000 km, a z maksymalnym ładunkiem 3.700 km. Zbudowano dotychczas 8 prototypów (stan na styczeń 2016 roku).
Czytaj także:
Pierwsza eskadra J-20 w przyszłym roku?
Pierwsze loty chińskich myśliwców Shenyang J-31 już w 2019 roku
Chiny zbudują swój odpowiednik SR-71 Blackbird?
YH-X chińskim bombowcem stealth nowej generacji?
PL-15: nowy chiński pocisk powietrze-powietrze
Chińskie bombowce zdolne do uderzeń strategicznych?
Chińczycy rozpoczną patrole strategicznych okrętów podwodnych na Pacyfiku?
Produkcja chińskich samolotów na Ukrainie?
Ukraińskie transportowce dla Indii?