Uroczystość wodowania drugiego chińskiego lotniskowca, CNS Shandong (CV-17). / fot. Feng Kaixuan/chinamil.com.cn

Chiny rozpoczęły budowę trzeciego lotniskowca

Jak poinformował w dniu 4 stycznia br. chiński dziennik South China Morning Post, powołując się na źródła wojskowe, w stoczni wojennej Jiangnan w Szanghaju ruszyła budowa trzeciego lotniskowca i pierwszego typu 002, przeznaczonego dla Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN).

Sklep Urodzeni Patrioci

W czwartek, 4 grudnia br. chiński dziennik South China Morning Post ujawnił, że zgodnie z informacjami z Marynarki Wojennej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAN), w stoczni wojennej Jiangnan w Szanghaju ruszyła budowa trzeciego lotniskowca i jednocześnie pierwszego okrętu typu 002, choć pierwsze prace nad jego budową, tj. cięcie blach, rozpoczęto w czerwcu ub. r., po marcowej decyzji o jej uruchomieniu, podjętej na corocznej, dwunastej już sesji Ludowej Politycznej Konferencji Konsultatywnej Chin (LPKKCh).

Jak podały źródła, pokład lotniczy okrętu zostanie wyposażony w nowoczesny system startowy, co najprawdopodobniej oznacza użycie katapulty elektromagnetycznej, takiej jak na amerykańskim superlotniskowcu USS Gerald R. Ford (CVN-78), a nad której pracami w Państwie Środka wiadomo już od pewnego czasu. Za budowę okrętu, który będzie pierwszą, całkowicie chińską konstrukcją odpowiada Jiangnan Shipyard (Group) Co. Ltd., która jest zależna od państwowego koncernu China Shipbuilding Industry Corp (CSIC). Jednak źródła poinformowały dziennik, że budowa odbywa się z tego powodu z problemami:

Stocznia nadal pracuje nad kadłubem, co powinno potrwać około dwóch lat. Budowa nowego lotniskowca będzie bardziej skomplikowana i wymagająca niż pozostałych dwóch okrętów.

Chińska Republika Ludowa chce zbudować oceaniczną marynarkę wojenną, zdolną do działań globalnych, ale jak dotąd do służby w dniu 25 września 2012 roku, w PLAN wszedł jeden okręt tej klasy, CNS Liaoning (CV-16), typu 001 (ex-sowiecki Wariag, bliźniaczy okręt rosyjskiego RFS Admirał Kuzniecow, projektu 1143.6, odkupiony od Ukrainy w 1998 roku – przyp. red.) i osiągnął gotowość operacyjną w połowie listopada 2016 roku (czytaj więcej: Gotowość bojowa chińskiego lotniskowca [ZDJĘCIA]), po czym na początku stycznia ub. r. na Morzu Południowochińskim przeprowadził gry wojenne wraz z grupą bojową, składającą się z trzech niszczycieli rakietowych i dwóch fregat rakietowych (czytaj więcej: Ćwiczenia chińskiego lotniskowca na Morzu Południowochińskim). Kolejne ćwiczenia, tym razem w pobliżu wód Korei Północnej, przeprowadzono w dniu 20 marca ub. r. (na wodach Zatoki Bohai i Morza Żółtego).

CNS Liaoning (CV-16). fot. U.S. Naval Institute.

Drugi chiński lotniskowiec, czyli CNS Shandong (CV-17), typu 001A, do którego budowy Pekin oficjalnie przyznał się w dniu 31 grudnia 2015 roku, został zwodowany w dniu 26 kwietnia ub. r. (czytaj więcej: Oficjalnie: Pekin buduje drugi lotniskowiec oraz: Chiny zwodowały drugi lotniskowiec [WIDEO]). Według wcześniejszych planów, okręt miał wejść do służby w 2020 roku, lecz dziennik South China Morning Post podaje, że prawdopodobną datą będzie bieżący rok (wydaje się, że okręt wejdzie w tym roku do służby, ale gotowość operacyjną osiągnie za dwa lata – przyp. red.). Według ekspertów, do 2030 roku PLAN chce posiadać cztery grupy bojowe, wyposażone w lotniskowiec.

Według dostępnych informacji, trzeci lotniskowiec, który otrzyma oznaczenie CV-18, będzie charakteryzował się wypornością znacznie większą niż Liaoning i Shandong (59.100 ton – przyp. red.) i wyniesie ona około 80.000 ton, a nowy system startu z użyciem katapulty elektromagnetycznej, pozwoli na zmniejszenie obciążeń eksploatacyjnych samolotów pokładowych i zwiększenie możliwości startów tychże samolotów w krótszym czasie.

Hu Wenming, prezes China Shipbuilding Industry Corp, powiedział w listopadzie ub. r. w telewizyjnym wywiadzie dla CCTV, że przemysł stoczniowy w Dalian spędził 8 lat na modernizacji lotniskowca Liaoning, dlatego Chiny posiadają teraz duże doświadczenie w budowie dowolnego typu lotniskowca. Dodał, że do budowy floty lotniskowców zatrudniono około 5 tysięcy wysoko wykwalifikowanych pracowników z całego kraju.

Tymczasem przygotowania do budowy okręty typu 002 trwały od dłuższego czasu. Zdjęcia satelitarne już z 2009 roku ujawniły, że w szanghajskiej stoczni zainstalowano dużą rampę, której wielkość pozwala na budowę okrętu rozmiarów lotniskowca. Nan Daqing, dyrektor Jiangnan Shipyard (Group) Co. Ltd., powiedział w najnowszym wywiadzie dla Shanghai Dragon TV, że stocznia jest w pełni przygotowana do budowy pierwszego w kraju lotniskowca rodzimej konstrukcji.

Źródła poinformowały ponadto, że rozmieszczenie tzw. „wyspy” na pokładzie nowego lotniskowca będzie znacznie różnić się w porównaniu z dwoma starszymi jednostkami. Według najnowszych informacji, Chińczycy chcą zainstalować mniejszych rozmiarów nadbudówkę, a jednym z wariantów branych pod uwagę jest rozmieszczenie dwóch „wysp”, dla dowództwa okrętu i dowództwa skrzydła lotniczego, wzorem brytyjskich okrętów typu Queen Elizabeth, ale ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta.

Tymczasem oficjalny dziennik chińskich sił zbrojnych, PLA Daily, poinformował, że marynarka wojenna rozpoczęła szkolenie własnych pilotów myśliwskich, zamiast rekrutować ich z sił powietrznych, jak to odbywało się do tej pory, ponieważ dowództwo PLAN przygotowuje się do powiększenia swojego parku samolotowego.

Źródło:

scmp.com: China has started building its third aircraft carrier, military sources say

Czytaj także:

Wodowanie drugiego lotniskowca nowej generacji dla Royal Navy [FOTO+WIDEO]

Wielka Brytania: Najnowszy lotniskowiec wszedł do służby w Royal Navy

Próby najnowszego brytyjskiego lotniskowca z problemami

Komercyjny dron bez przeszkód wylądował na najnowszym lotniskowcu

Jedenasty superlotniskowiec US Navy w służbie

Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]

USA: Pierwszy lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [FOTO+WIDEO]

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS „Queen Elizabeth”

Rosja zaoferowała Indiom lotniskowiec o napędzie nuklearnym

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty