SR-71A podczas startu z lotniska w 1995 roku. (Źródło: Wikimedia Commons)
SR-71A podczas startu z lotniska w 1995 roku. (Źródło: Wikimedia Commons)

Chiny zbudują swój odpowiednik SR-71 Blackbird?

Chińska Armia Ludowo-Wyzwoleńcza w ciągu ostatnich dwudziestu lat pracowała na złamanie karku nad rozwojem platform uzbrojenia. Owe platformy przykuły uwagę w stolicach całej Azji i w Waszyngtonie. Jeśli doniesienia się potwierdzą, Pekin do listy swoich śmiałych projektów będzie mógł dodać jeszcze jeden cud wojskowej techniki — najszybszy samolot na świecie — wzorowany na amerykańskim samolocie dalekiego zwiadu strategicznego, czyli Lockheed SR-71 Blackbird.

Według różnych raportów, Chiny planują stworzenie w warunkach krajowych turbo wentylowanych silników strumieniowych. Taki silnik, przynajmniej w teorii, może być podstawą do stworzenia maszyny szybszej od legendarnego amerykańskiego samolotu rozpoznawczo-patrolowego SR-71 Blackbird, który jak powszechnie wiadomo, uznawany jest za najszybszy samolot kiedykolwiek wprowadzony do służby.

„Raport z 25 sierpnia w gazecie China Aviation News pochwalił dział silników firmy AVIC Qingan Group za jej osiągnięcia w kilku projektach, podnosząc spekulacje, że Chiny mogą przygotowywać się do opracowania samolotu osiągającego większą prędkość niż amerykański samolot rozpoznania strategicznego — Lockheed SR-71 Blackbird, zgodnie z internetowym portalem informacyjnym New Outlook.

Raport wspomina o planowanym projekcie, którego silniki strumieniowe byłby produkowane w kraju i przeznaczone dla samolotów bezzałogowych. Opis tego silnika sugeruje coś przypominającego silnik Pratt & Whitney J58 stosowany w samolotach SR-71 Blackbird, które często są określane mianem turbo wentylowanych silników strumieniowych, dzięki wyjątkowemu skraplaniu z kompresora do dopalacza, który pozwala na zwiększenie ciągu przy wysokich prędkościach”.

Silniki Pratt & Whitney J58  wykorzystywano w konstrukcjach takich jak Lockheed A-12, Lockheed YF-12, oraz legendarnym Lockheed SR-71 Blackbird. (Źródło: Wikimedia Commons)

Silniki Pratt & Whitney J58 wykorzystywano w konstrukcjach takich jak Lockheed A-12, Lockheed YF-12, oraz legendarnym Lockheed SR-71 Blackbird. (Źródło: Wikimedia Commons)

Rzeczywiście raport stwierdza:

„Źródło zbliżone do Sił Powietrznych Chińskiej Republiki Ludowej zacytowane przez New Outlook jako stwierdzające, że jest to część projektu służącego opracowaniu załogowych samolotów naddźwiękowych, obecnie będącego w fazie przygotowania w krajowym instytucie badawczym. Oczekuje się, że statek powietrzny będzie osiągać prędkość szybszą niż Blackbird”.

Chociaż Chiny są prawdopodobnie lata od stworzenia własnej wersji szpiegowskiego SR-71 Blackbird i innych platform zbierania danych (nowoczesnych satelitów, bezzałogowych środków latających itd.) samolot taki jak Blackbird nadal posiada specjalne miejsce w sercach wielu lotników i fanów lotnictwa na całym świecie, zwłaszcza tych, którzy mieli szanse zasiąść za jego sterami.

W rzeczywistości Stany Zjednoczone Ameryki mogą prowadzić badania zmierzające do opracowania jego następcy.

Brian Shaul, były pilot legendarnych SR-71 w niedawnym artykule dla Gizmodo wskazał, iż Blackbird służył sześciu prezydentom, chroniąc Amerykę przez ponad ćwierć wieku. Swoje misje prowadził nad Chinami, Wietnamem Północnym, Koreą Północną, na Bliskim Wschodzie, w Afryce Południowej, na Kubie, w Nikaragui, Iranie, Libii, i Falklandami.

„Każdego tygodnia, SR-71 pilnowały wszystkich radzieckich atomowych okrętów podwodnych, mobilnych lądowych wyrzutni i ruchów wojsk. To było kluczowym czynnikiem w wygraniu zimnej wojny” – zauważył Shaul.

Podczas gdy w Ameryce SR-71 jest od dawna na emeryturze, rozwój takiej platformy może posłużyć Chińskiej Republice Ludowej do różnych celów.

Na początek, rozwój programu tj. produkcja krajowa bardziej zaawansowanych niezawodnych silników odrzutowych byłaby dobrodziejstwem dla Pekinu. Aktualnie Chiny są bardzo uzależnione od Rosji, która dostarcza silniki dla myśliwców. Faktycznie raporty wskazują, że nowy myśliwiec piątej generacji, czyli Chengdu J-20 jest zasilany przez zaawansowane silniki budowane w Rosji. Możliwość rozwijania i produkcji zaawansowanych silników dla samolotów pokroju SR-71 Blackbird byłoby ważnym krokiem naprzód dla chińskich producentów silników.

Pod uwagę należy wziąć także czynnik prestiżu. Posiadanie maszyn pokroju SR-71 mogłoby odwrócić uwagę od Ameryki. Wystarczy wyobrazić sobie, jak taka konstrukcja wykorzystywana byłaby przez Chińską Armię Ludowo-Wyzwoleńczą, ChALW (ang. People’s Liberation Army, PLA) do celów propagandowych — na przykład podczas parad wojskowych w Pekinie.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty