Artystyczna koncepcja systemu ALIAS (Automated Labor In-Cocpit Automation System), zainstalowanego w samolocie transportowym C-17A Globemaster III. / fot. DARPA.

DARPA zakończyła testy w locie „wirtualnego pilota” ALIAS

Amerykańska agencja DARPA zakończyła testy w locie systemu wspomagającego pilota ALIAS (Automated Labor In-Cocpit Automation System).

Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) poinformowała o zakończeniu pierwszych udanych testów w locie systemu wspomagającego pilota ALIAS, który jest w stanie automatycznie wykrywać w pobliżu inne statki powietrzne i uniknąć potencjalnej kolizji w powietrzu (sense-and-avoid; SAA).

Podczas prób, bezzałogowy aparat latający (UAV) wyposażony w system ALIAS wielokrotnie użył testowanej technologii do wykrywania i śledzenia w czasie rzeczywistym samolotu typu Cessna 172G, który zbliżał się w różnych odległościach pionowych i poziomych od drona.

Według inżynierów z agencji, system jest wielkości pudełka na buty i jest integrowany z samolotem za pomocą zdolności plug & play (ang. podłącz i używaj). Jest wyposażony w pojedynczą kamerę optyczną oraz systemy pasywne, które zajmują się oceną prawdopodobieństwa kolizji z przecinającymi tor lotu samolotu-gospodarza innymi statkami powietrznymi.

Dr. Daniel Patt, szef programu ALIAS powiedział, że udany lot testowy jest krokiem w kierunku dodania zewnętrznych narzędzi (czujników) dla zaawansowanej automatyzacji w locie. Według niego, system ma potencjał aby umożliwić szerokie wsparcie dla systemów załogowych i bezzałogowych (zarówno cywilnych, jak i wojskowych), tak aby bezpiecznie zintegrować się z coraz bardziej zatłoczoną i złożoną przestrzenią powietrzną.

Artystyczna koncepcja systemu ALIAS (Automated Labor In-Cocpit Automation System), zainstalowanego w samolocie transportowym C-17A Globemaster III. / fot. DARPA.

Artystyczna koncepcja systemu ALIAS (Automated Labor In-Cocpit Automation System), zainstalowanego w samolocie transportowym C-17A Globemaster III. / fot. DARPA.

Kolejna faza programu ma być realizowana i finansowana wspólnie z laboratorium badawczym amerykańskich Sił Powietrznych (Air Force Research Laboratory; AFRL). Ma objąć, oprócz SAA, bardziej zaawansowane funkcje, takie jak wykrywanie samolotu poniżej linii horyzontu w warunkach słabego oświetlenia i poprawę obliczeń dla optymalnych trajektorii lotu samolotu, aby zapobiec zbliżającym się kolizjom.

Czytaj także:

DARPA przyznała kontrakt na budowę eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania [WIDEO]

Boeing Echo Voyager – nowy, bezzałogowy aparat podwodny [WIDEO]

Amerykański pocisk hipersoniczny HSSW przed 2020 rokiem

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty