F/A-18C Hornet, /Fot. Peter Gronemann na licencji CC BY 2.0, via Wikimedia Commons.

DDPS: Nowe myśliwce wielozadaniowe i obrona powietrzna dla Schweizer Luftwaffe

Federalny Departament Obrony, Ochrony Ludności i Sportu (DDPS) opublikował dokumentację określającą wymagania techniczne dla nowego samolotu bojowego (Neues Kampfflugzeug, NKF) oraz naziemnego systemu obrony powietrznej (Bodengestützte-Luft-Verteidigung, Bodluv) dla Schweizer Luftwaffe. Szwajcarskie władze opublikowały również listę potencjalnych dostawców oraz wymagania offsetowe.

Przypominamy, że w 2012 roku władze Szwajcarii zdecydowały o zakupie szwedzkich myśliwców wielozadaniowych Saab Gripen E i zastąpieniu przez nie wyeksploatowanych samolotów myśliwskich F-5E/F Tiger II. Wybór szwedzkich maszyn wielozadaniowych nie został jednak zaakceptowany przez szwajcarskie społeczeństwo, które w ogólnokrajowym referendum opowiedziało się za anulowaniem tego zakupu. W związku z coraz większymi problemami z utrzymaniem floty oraz wypełnianiem powierzonych jej zadań, na początku 2017 roku Rada Federalna zdecydowała o uruchomieniu dwóch programu pozyskania blisko 30 nowych maszyn wielozadaniowych oraz naziemnych systemów obrony powietrznej.

Nowy program uruchomiony w listopadzie 2017 roku — noszący nazwę Air 2030 – ma za zadanie wyłonienie następców obecnie eksploatowanej floty maszyn F/A-18C/D Hornet i F-5E/F Tiger II i zwiększenie możliwości obrony powietrznej. Koszt programu oszacowano na 8,4 mld USD (28,5 mld zł) – należy zaznaczyć, że władze nie sprecyzowały jak podzielona pomiędzy dwa programy zostanie ta pokaźna kwota. DDPS ogłosił, że w przeciwieństwie do ostatniego przetargu tym razem ogólnokrajowe referendum w sprawie zakupu samolotów i systemów obrony powietrznej zostanie zorganizowane przed wybraniem konkretnej oferty (prawdopodobnie wiosną 2020 roku i będzie następstwem prac parlamentarzystów, zaplanowanych na przyszły rok — przyp.red). Szacuje się, że jeśli uda się dokonać wyboru konkretnej oferty do końca 2020 roku, Szwajcarskie Siły Powietrzne będą mogły ogłosić wstępną gotowość operacyjną nowego sprzętu w 2025 roku.

Neues Kampfflugzeug & Bodengestützte-Luft-Verteidigung

Przed lotnictwem postawiono klasyczne zadania m.in. szybkiego reagowania w następstwie naruszeń przestrzeni powietrznej kraju (od maszyn cywilnych po wojskowe, w tym bezzałogowe statki powietrzne — przyp.red.), zwalczania tzw. intruzów oraz prowadzenia operacji wsparcia sił lądowych i rozpoznawczych. Przyszła flota musi być na tyle liczna, aby zapewnić lotnictwu możliwość jednoczesnego prowadzenia operacji lotniczych i szkoleniowych. W czasie kryzysu konieczne będzie utrzymanie gotowości do prowadzenia patroli bojowych przez co najmniej cztery samoloty przez okres czterech tygodni. W przypadku zbrojnej napaści nowe myśliwce oprócz typowych zadań defensywnych, prowadzić będą także działania ofensywne — operacje wsparcia sił lądowych — i rozpoznawcze.

Nowy system obrony powietrznej musi być zdolny do obrony przestrzeni powietrznej kraju przed środkami napadu powietrznego — samodzielnej lub we współpracy z nowymi maszynami wielozadaniowymi — obszaru o powierzchni co najmniej 15 000 km². Priorytetem w czasie działań operacyjnych będzie przechwytywanie i zwalczanie celów na średnich i wysokich pułapach (12 000 m) i dystansie ponad 50 km. W wymaganiach nie przewidziano konieczności obrony przed zagrożeniami ze strony rakiet balistycznych.

Zarówno w przypadku samolotów bojowych (Neues KampfflugzeugNKF) oraz naziemnego systemu obrony powietrznej (Bodengestützte-Luft-Verteidigung, Bodluv) pakiet logistyczny wymaga, aby w przypadku izolacji i odcięcia kraju od dostaw z zewnątrz, Szwajcarskie Siły Powietrzne mogłoby operować samodzielnie przez okres około 6 miesięcy.

Potencjalni dostawcy i wymagania offsetowe

Oprócz wyżej wymienionych wymagań technicznych, na łamach zaledwie 5-stronicowego dokumentu opublikowano także dane dotyczące potencjalnych dostawców i wymagań offsetowych. W ramach programu Neues Kampfflugzeug, pod uwagę branych jest pięć maszyn: niemiecki Eurofighter Typhoon, francuski Dassault Rafale, szwedzki Saab Gripen E oraz amerykańskie Boeing F/A-18E/F Super Hornet i co ciekawe myśliwce 5. generacji LockheedMartin F-35A Lightning II. Wszyscy producenci będą zobowiązani do przeprowadzenia przynajmniej części lotów i testów naziemnych na terytorium Szwajcarii. W ramach programu Bodengestützte-Luft-Verteidigung, wśród potencjalnych dostawców naziemnych systemów obrony powietrznej, Szwajcarzy najchętniej widzieliby trzech oferentów: koncern Raytheon (MIM-104 Patriot), Eurosam (SAMP/T) oraz Rafael (David’s Sling).

Szwajcaria zakupi myśliwce wielozadaniowe 5. generacji? /fot. Ralph1989.

Zadania wsparcia, napraw i utrzymania floty myśliwców i nowych systemów obrony powietrznej powierzone zostaną rodzimym zakładom RUAG (Rüstungs Unternehmen Aktiengesellschaft). W obydwu przypadkach wartość offsetu musi wynosić co najmniej 100% – podzielone pomiędzy offset bezpośredni (20%) i pośredni (40%). Pozostałe 40% ma zostać ulokowane w inne gałęzi krajowego przemysłu. Wymaga się, aby offset został podzielony pomiędzy regiony francusko (30%), niemiecko (65%) i włoskojęzyczne (5%).

Źródło: 

Zobacz także:

Szwajcarzy poszukują zaginionego myśliwca F/A-18C Hornet

Rheinmetall zmodernizuje szwajcarskie systemy Oerlikon Skyguard

Katastrofa szwajcarskiego Horneta we Francji

Komentarze

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.