Dialogi techniczne na okręty pomocnicze dla marynarki wojennej ruszyły.

Inspektorat Uzbrojenia podał listę podmiotów, które mają brać udział w dialogach technicznych na Okręt Wsparcia Logistycznego oraz Zbiornikowiec Paliwowy. Jednocześnie podano, że odbędą się one równocześnie.

Pierwszy dialog dotyczy Okrętu Wsparcia Logistycznego, którego zadaniami będą: zabezpieczenie logistyczne jednostek MW typu fregata i korweta w paliwo, wodę i środki zaopatrzenia. Drugi natomiast ma dotyczyć Zbiornikowca Paliwowego, którego zadaniem będzie:  zaopatrywanie w paliwo, wodę i środki zaopatrzenia sił okrętowych MW i NATO w morzu i w porcie. Obydwie jednostki mają posiadać możliwość pompowania paliwa jedną z dwóch metod: burtową (dwustanowiskową) oraz kilwaterową. Wymagania dotyczące zabieranego paliwa są różne dla obu konstrukcji. OWL ma zabierać dwa razy więcej paliwa niż ZP od 3000 do 6000 ton, dwa razy więcej wody od 500 do 1000 ton. Ma posiadać wyporność około 10 000 ton.

>>> Czytaj także: Nowy Okręt Wsparcia Logistycznego dla Polskiej Marynarki Wojennej <<<

Zgłoszenia.

Zgłoszenia do dialogów na obydwa projekty nadesłało w przypadku Okrętu Logistycznego ponad jedenaście podmiotów (hiszpańska stocznia Navantia, holenderska grupa stoczniowa Damen, włoska grupa stoczniowa Fincantieri, tureckie firmy AYCOM/STM, niemiecki koncern stoczniowy ThyssenKrupp Marine System, południowokoreańska stocznia Hyundai Heavy Industries, stocznia Nauta z Gdyni, stocznia Remontowa Shipbuilding z Gdańska, konsorcjum Stocznia Marynarki Wojennej S.A. z Gdyni/RollsRoyce oraz firmy Enamor z Gdyni i KenBIT z Warszawy), a w przypadku Zbiornikowca dziewięć (już wyżej wymieniona Navantia, południowokoreańską stocznią Hyundai Heavy Industries, tureckimi firmami AYCOM/STM, stocznią Nauta z Gdyni, stocznią Remontową Shipbuilding z Gdańska, konsorcjum Stocznia Marynarki Wojennej S.A. z Gdyni/RollsRoyce oraz firmami Enamor z Gdyni i KenBIT, francuski koncern stoczniowy DCNS). Duże zainteresowanie spowodowane jest ceną około miliarda złotych na jakie szacuje się koszt budowy okrętów.

Kiedy?

Według planu dialogi techniczne mają się zakończyć do listopada 2014 roku, ma to umożliwić  w odniesieniu do Zbiornikowca „uzyskanie doradztwa umożliwiającego zebranie informacji do przygotowania zamówienia”. Należy się więc spodziewać, że postępowanie zacznie się w 2015, a same okręty mają trafić do służby do 2026 roku. Ale to może być niemożliwe z powodów finansowych. Może to poskutkować tym, że procedurę trzeba będzie zacząć od początku.

Komentarze

Student Instytutu Historycznego UW. Interesuję się historią wojskowości oraz techniką wojskową, w szczególności okres od początku II wojny światowej aż do dnia współczesnego.