Fot. BAE Systems.

DSEI 2017: Gąsienicowe drony Ironclad od BAE Systems [FOTO]

Podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2017, brytyjski koncern zbrojeniowy BAE Systems zaprezentował rodzinę bezzałogowych pojazdów gąsienicowych (UGV) o nazwie Ironclad, które w przyszłości mogą być wsparciem dla autonomicznych czołgów.

Podczas londyńskich targów przemysłu obronnego i bezpieczeństwa DSEI 2017 (Defence Security and Equipment International), które zaplanowano na 12-15 września br., brytyjski koncern zbrojeniowy BAE Systems zaprezentował rodzinę bezzałogowych pojazdów gąsienicowych (unmanned ground vehicle; UGV) o nazwie Ironclad, które będą realizować zadania ochrony żołnierzy oraz autonomicznych czołgów, rozpoznania, ewakuacji medycznej rannych z pola walki oraz likwidowania zagrożeń związanych z ładunkami wybuchowymi.

Jak podkreśla producent, rodzina bezzałogowców powstała z myślą o wyręczeniu żołnierzy w najbardziej niekorzystnych środowiskach walki, które dzięki swoim niewielkim rozmiarom i mobilności może operować w wąskich przestrzeniach miejskich czy ekstremalnych, pofałdowanych obszarach.

Fot. BAE Systems.

Craig Fennell, dyrektor programów przyszłości BAE Systems Land (UK), powiedział:

Ironclad posiada unikalny zestaw możliwości dla UGV. Wykorzystując akumulator o dużej wytrzymałości, oferuje niemal cichy zasięg do 50 km i będzie wyposażony w zestaw systemów misji, które będzie można szybko zmienić w terenie. Modułowa architektura umożliwia połączenie dwóch pojazdów w celu przyjęcia dodatkowych obciążeń, takich jak specjalistyczne nosze. Pojazd jest również chroniony przed eksplozjami i ogniem broni małokalibrowej, aby zwiększyć przeżywalność misji. Kolejnym krokiem jest to, aby Ironclad działał autonomicznie jako część grupy bojowej, współpracując z innymi pojazdami i oddziałami wojsk lądowych w celu śledzenia celów misji. Jest to testowane na istniejących pojazdach, ponieważ technologia ta – już na wysokim poziomie gotowości – została opracowana.

Każdy z dronów otrzymał interfejs sprzętowy, który pozwala łatwo dopasować je do różnych zadań. To połączenie dostarcza zarówno zasilanie, jak i komendy z głównego podwozia drona, w którym znajduje się akumulator oraz jednostkę zdalnego sterowania dwukierunkowego. Podwozie zostało zaprojektowane tak, aby na późniejszym etapie można było dodawać sprzęt potrzebny do autonomicznych zdolności.

Fot. BAE Systems.

BAE Systems opracował cztery podstawowe warianty misji dla pojazdów Ironclad:

  • Reconnaissance ? pojazd rozpoznawczy, przekazujący obraz i dźwięk bezpośrednio do żołnierzy. Idealny do eksplorowania niebezpiecznych środowisk przed rozmieszczeniem tam żołnierzy.
  • Casualty evacuation ? pojazd ewakuacji medycznej, złożony z dwóch dronów i wyposażony w nosze do transportu rannych z dala od pola walki. Dzięki temu rozwiązaniu, dron wyręcza dwóch żołnierzy, którzy mogą dalej realizować swoje zadania.
  • Area denial ? zdalnie sterowany moduł uzbrojenia, przekazujący obraz i dźwięk i pozwalający żołnierzom na projekcję siły na większy dystans.
  • Explosive ordnance disposal ? dron realizujący analogiczne zadania jak roboty saperskie, ale z możliwością zmiany roli.

Jak powiedział Fennell, Ironclad jest krokiem naprzód na drodze do przyszłości pola walki, w której jest oczekiwana współpraca flot bezzałogowych aparatów latających i naziemnych, dzielących informacje na temat sytuacji pola walki i dążących do realizacji celów misji. Wszystko będzie nadzorował człowiek, ale coraz większe wykorzystanie autonomiczności i bezzałogowych pojazdów oznacza, że będzie mógł skupiać się na kluczowych decyzjach i posiadać więcej możliwości uniknięcia narażania ludzi na niebezpieczne sytuacje.

Fot. BAE Systems.

Rodzina bezzałogowych pojazdów gąsienicowych wraz z bezzałogowymi aparatami latającymi (UAV) będzie w przyszłości wspierać działania autonomicznego czołgu podstawowego, którego koncepcję ujawniono równoległe na DSEI 2017.

Jak podkreśla BAE Systems, oprócz przekazywania obrazu i dźwięku, sieć autonomicznych dronów pełniłaby rolę straży przedniej głównych wozów bojowych, dzięki posiadanemu uzbrojeniu, w krótkoterminowej perspektywie broni strzeleckiej i środkom obronnym, a w dalszej za pomocą kierowanej laserowo broni energetycznej, gdy ta będzie już opracowana. Dzięki zdolnościom rozpoznawania ?swój-obcy?, obwód złożony z dronów mógłby chronić również wydzielone oddziały żołnierzy sił własnych, wykrywać i neutralizować aktywne zagrożenia oraz ukryte improwizowane ładunki wybuchowe (Improvised Explosive Device; IED).

Fot. BAE Systems.

Wraz z potrzebą szybkiego reagowania na rosnącą ilość informacji na temat pola bitwy, załogowe pojazdy będą mieć do dyspozycji coraz więcej autonomicznych systemów, zmniejszając obciążenia kognitywne na ludzkich decydentach.

John Puddy, kierownik technologiczny w BAE Systems Land (UK), powiedział:

Przedstawiciele Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych powiedzieli nam, że chcieliby mieć do dyspozycji autonomiczny czołg podstawowy w ciągu najbliższych pięciu lat. Wyzwaniem dla nas na tym etapie jest w mniejszym stopniu rozwój technologii, a bardziej debata na temat właściwego wykorzystania autonomiczności na polu bitwy i pytań na temat ochrony cybernetycznej platform, biorąc pod uwagę zmieniający się charakter tego zagrożenia. Dzięki naszej wiedzy na temat ochrony statków powietrznych przed walką radioelektroniczną, BAE Systems posiada sprawdzone możliwości w przeciwdziałaniu zmieniającym się zagrożeniom cyberatakami we wszystkich domenach.

Fot. BAE Systems.

Źródła:

baesystems.com: Our new Unmanned Ground Vehicle takes on dangerous jobs

armyrecognition.com: BAE Systems reveals future autonomous tank concept at DSEi 2017

Czytaj także:

DSEI 2017: Zakres modernizacji czołgów Challenger 2 od BAE Systems

DSEI 2017: Lockheed Martin UK prezentuje miniaturowego drona Outrider [WIDEO]

DSEI 2017: Nowe kołowe wozy bojowe od fińskiej spółki Patria

DSEI 2017: MBDA UK ujawnił demonstrator broni laserowej Dragonfire

BAE Systems dostarczył pierwszy prototyp ACV 1.1 dla USMC

Rheinmetall Defence zaprezentował bezzałogowe pojazdy kołowe

Testy rosyjskiego bezzałogowca BAS-01G Soratnik [WIDEO]

THeMIS ADDER ? testy ogniowe nowego estońskiego bezzałogowca [FOTO+WIDEO]

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.