Amerykański transporter opancerzony Stryker podczas ćwiczeń Saber Strike 2016. /Fot. Staff Sgt. Jennifer Bunn, 2nd Cavalry Regiment | U.S. Army

Eksperymentalne transportery Stryker w Europie

US Army rozmieściła — na około 180 dni — w Europie dwa prototypowe kołowe transportery opancerzone Stryker wyposażone w systemy do zwalczania bezzałogowych statków latających. W czasie pobytu na starym kontynencie przejdą one testy przydatności i będą po raz pierwszy współdziałać z jednostkami operacyjnymi US Army.

Sklep Urodzeni Patrioci

Pod koniec lutego br. Armia Stanów Zjednoczonych (US Army) poinformowała o przerzuceniu do Republiki Federalnej Niemiec — z Fort Sill w stanie Oklahoma — dwóch eksperymentalnych egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Stryker, których przeznaczaniem jest zwalczanie bezzałogowych statków latających. Nowo rozmieszczone w europejskim terenie działań — w odpowiedzi na zapotrzebowanie wystosowane przez amerykańskie siły w Europie (US Army Europe) – transportery opancerzone wezmą udział w szeregu testów we współdziałaniu z amerykańskimi jednostkami działającymi na starym kontynencie.

Komunikat prasowy powołując się na słowa członków zespołu CDID (Capabilities Development Integration Directorate), informuje, że US Army będąc świadomą współczesnych zagrożeń związanych z systemami bezzałogowymi, prowadzi prace nad budową prototypowych systemów mających za zadanie wykrycie, identyfikację oraz unieszkodliwianie tego typu zagrożeń. W komunikacie prasowym amerykańskiej armii jako przykład takiego zagrożenia ukazano wykorzystywanie małych powszechnie dostępnych na rynku cywilnym dronów przez bojowników tzw. Państwa Islamskiego (ISIS) – terroryści wykorzystują je nie tylko do prowadzenia rozpoznania, ale także do atakowania wojsk koalicji (czytaj także: Mosul: ISIS wykorzystuje drony do ataków na wojska irackie).

Według US Army ciężka praca zespołu inżynierów w Fort Sill, w stanie Oklahoma doprowadziła do stworzenia dwóch takich mobilnych systemów zwalczania bezzałogowych statków powietrznych, znanych powszechnie pod nazwą CMIC (ang. C-UAS Mobile Integrated Capability). System przeciwdziałania wrogim bezzałogowcom powstał dzięki doposażeniu dwóch kołowych transporterów opancerzonych Stryker w — pozornie niepowiązane ze sobą — istniejące już rozwiązania i zintegrowaniu ich ze sobą przez zespół AMRDEC (ang. Aviation and Missile Research, Development and Engineering Center Science and Technology). Zespół z Oklahomy wymienił urządzenia elektrooptyczne na znacznie dokładniejsze, aby przeciwdziałać nowym zagrożeniom w postaci małych bezpilotowców.

Stary/nowy system CMIC

W komunikacie zaznaczono, że prace nad systemem CMIC rozpoczęły się już w 2014 roku w ramach prowadzonego wówczas eksperymentu MFIE (ang. Maneuver Fires Integrated Experiment). Początkowo wszystkie elementy składowe systemu testowane były osobno — dopiero w 2015 roku dokonano ich integracji i wtłoczenia w dwa transportery Stryker. Tak powstał system CMIC, który jak zaznaczają amerykanie, od tego czasu zdążył wziąć już udział w czterech ćwiczeniach — w Fort Sill i Fort Bliss (w stanie Teksas).

Teraz gdy oba prototypy zostały rozmieszczone na starym kontynencie, czeka je pierwszy w ich historii test we współdziałaniu z w pełni operacyjnymi jednostkami US Army. Choć jednostki amerykańskiej armii operujące w europejskim teatrze działań są zaznajomione z działaniem transporterów Stryker, to ich żołnierze będą musieli jednak przejść przez dwutygodniowe szkolenie, by w pełni wykorzystać ich możliwości. Wszystko w związku z masą nowych urządzeń — systemy łączności i elektroniczne, nowe komputery pokładowe, odbiorniki wideo i systemy obrazowania 3D – w implementowanych w stare poczciwe transportery.

Wraz z pojazdami do Europy przybyło aż dziewięć osób personelu pomocniczego, którego zadaniem będzie wsparcie żołnierzy US Army w użytkowaniu zmodyfikowanych maszyn w okresie ich „wypożyczenia” siłom w Europie. Komunikat wyjaśnia, że oba prototypy nie znajdują się na oficjalnej liście wyposażenia US Army — decyzje co do ich przyszłości podjęte zostaną po zakończeniu eksperymentów. W międzyczasie w Fort Sill prowadzone będą prace nad kolejnymi dwoma prototypami.

Kolejna modernizacja Stryker’ów

Pojazdy CMIC to nie jedyna inicjatywa amerykańskiej armii obejmująca swoim działaniem transportery Stryker. Do ważniejszych działań US Army w kwestii tych maszyn należy bez wątpienia zwiększanie ich siły ognia. Jak informowaliśmy w październiku ubiegłego roku, koncern General Dynamics Land Systems rozpoczął już dostawy transporterów XM1296 „Dragon” – wyposażonych w m.in. bezzałogowy moduł uzbrojenia Kongsberg Protector MCT-30 z armatą automatyczną kalibru 30 mm — które w przyszłości trafią do Europy wzmacniając jednostki wykorzystujące Strykery (czytaj także: US Army odebrała pierwszego Dragoona [WIDEO]).

Źródło: army.mil | defense-update

Zobacz także:

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty