USS Freedom (LCS-1) (z tyłu) oraz USS Independence (LCS-2), okręty litoralne, pierwsze w swoich typach. / U.S. Navy photo by Lt. Jan Shultis/Released.

FFG(X): Rusza program budowy fregat rakietowych nowej generacji dla US Navy

W dniu 10 lipca br. Departament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych opublikował zapytanie o informację (RFI) w sprawie budowy fregat rakietowych nowej generacji w ramach programu FFG(X), który ma ruszyć w 2020 roku. RFI zawiera szczegółowe informacje na temat wymagań US Navy i oczekuje odpowiedzi od przemysłu do końca sierpnia br.

W poniedziałek, 10 lipca br. Departament Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych (U.S. Department of Navy), będący resortem wchodzącym w skład Pentagonu, zamieścił zapytanie o informację (request for information; RFI) na stronie Federal Business Opportunities (FedBizOpps.gov) w sprawie budowy fregat rakietowych nowej generacji w ramach programu Future Guided Missile Frigate (FFG(X)) dla US Navy. Termin zgłaszania odpowiedzi ze strony przemysłu minie w dniu 24 sierpnia br.

Zgodnie z RFI, zgłaszający oczekuje podpisania kontraktu na projekt i budowę pierwszej jednostki nowego typu w 2020 roku, który może bazować na istniejących rozwiązaniach technologicznych dla fregat rakietowych, według nomenklatury wojskowej, Small Surface Combatant (SSC), lub modyfikacjach dostosowanych dla specyficznych wymagań US Navy. Odbiorca chce zapewnić Marynarce Wojennej unikalne możliwości w zakresie kontroli na morzu i przeprowadzania operacji morskich, zapewniając wszystkie możliwości wsparcia lotniskowcowych grup uderzeniowych US Navy i kompleksową działalność sił morskich.

Przyszłe fregaty rakietowe muszą posiadać na wyposażeniu bezzałogowe systemy morskie, zdolne do penetracji obszarów zagrożenia, gdzie istnieje podwyższone ryzyko dla jednostek załogowych, a także silniejsze systemy radarowe oraz uniwersalne wyrzutni pionowego startu VLS (Vertical Launching System) dla rakiet przeciwlotniczych krótkiego- RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) oraz średniego zasięgu RIM-66 SM-2 Medium Range.

Zgodnie z detalami, możliwości FFG(X) mają wykraczać daleko poza zdolności okrętów litoralnych typu Independence i Freedom, które obecnie są budowane i wdrażane do US Navy. Szczególnie chodzi o możliwości prowadzenia walki na powierzchni morza, gdyż nowe fregaty muszą posiadać zdolności realizacji zadań niezależnie od innych okrętów wojennych sił własnych, takie jak np. operacje eskortowe statków logistycznych w środowiskach o małym i średnim poziomie zagrożenia, w tym w zakresie działań elektronicznych i przeciwrakietowych. W przypadku operacji z innymi okrętami US Navy (Large Surface Combatant; LSC), fregaty muszą skutecznie wspierać grupy uderzeniowe podczas działań obronnych fazy pierwszej (przeciwstawianie agresji) i drugiej (zdobywanie przewagi).

Istotnym argumentem przeciwko wspomnianym okrętom litoralnym jako kandydatom na FFG(X) jest fakt nieposiadania uniwersalnych wyrzutni pionowego startu VLS, które są niezbędne do prowadzenia wyżej wymienionych operacji. Dlatego Departament Marynarki wyraził zapotrzebowanie do podmiotów przemysłowych o rozwiązanie tego istotnego braku.

Natomiast wiele wymagań technicznych pochodzi z wcześniejszych specyfikacji dla fregat rakietowych US Navy. Są to: system kierowania walką (Combat Management System) typu COMBATSS-21, połączony biblioteką danych z Systemem Walki AEGIS, zainstalowanym na niszczycielach i krążownikach rakietowych, rakietowy system bliskiego zasięgu RIM-116 Rolling Airframe Missile (SeaRAM), przeciwpancerne pociski kierowane AGM-114L Longbow Hellfire do obrony bezpośredniej, wyrzutnie celów pozornych MK-53 Nulka (Decoy Launching System; DLS), aktywny system walki elektronicznej AN/SLQ-32(V)7 wraz ze stacjami hydrolokacyjnymi AN/SLQ-61, sonarami AN/SQS-62 i systemem walki podwodnej AN/SQQ-89F. Oprócz tego, okręty muszą być uzbrojone w automatyczne armaty morskie MK 110 kal 57 mm z zaawansowaną amunicją niskokosztową ALaMO (Advanced Low Cost Munition Ordnance).

Inne wymagania to również czujniki wspólne dla większych okrętów US Navy, takie jak opracowywane radary dozoru powietrznego EASR (Enterprise Air Surveillance Radar), których większe warianty zostaną zainstalowane w przyszłości na lotniskowcach typu Ford oraz nowych okrętach desantowych. Ponadto, załogę ma stanowić do 200 oficerów i marynarzy, czas służby okrętów ma wynieść 25 lat, zasięg minimalny co najmniej 3.000 mil morskich (5.560 km) przy prędkości 16 węzłów (30 km/h) oraz prędkość maksymalną 28 węzłów (52 km/h). Ponadto, okręt musi mieć zapewnione 5% swojej masy oraz źródeł zasilania (600 kW) dla przyszłych systemów wysokoenergetycznej broni kierowanej (Directed Energy).

Powyższe wymagania techniczne sugerują próbę rozwiązania największego problemu związanego z okrętami litoralnymi, tj. niemożności wniesienia znaczącego wkładu w prowadzenie działań wojennych w przestrzeni powietrznej, jednak tak jak w przypadku wcześniejszych wymagań dotyczących fregat rakietowych dla US Navy, zleceniodawcy uważają, że okręty tego typu nie powinny posiadać zdolności podobnych do większych jednostek (niszczycieli i krążowników rakietowych). Według nich fregaty raczej muszą mieć możliwości podejmowania działań przeciwko zagrożeniom o mniejszym natężeniu, umożliwiając jednocześnie by większe okręty swobodnie realizowały kompleksowe działania o zasięgu globalnym.

Zgodnie z RFI, US Navy będzie potrzebować 20 fregat rakietowych nowej generacji, z początkową produkcją jednego okrętu w ciągu roku-dwóch, by następnie zwiększyć ją do dwóch jednostek rocznie. Kontrakt na projekt i budowę ma zostać zawarty, jak już wspomnieliśmy, w 2020 roku, a najbardziej prawdopodobnymi kandydatami na producentów FFG(X) mogą być koncerny Lockheed Martin (który stoi na czele wielonarodowego konsorcjum, budującego okręty typu Freedom) oraz General Dynamics wraz z Austal USA (budujące nieco większe trimarany typu Independence).

Źródła:

fbo.gov: RFI: FFG(X) – US Navy Guided Missile Frigate Replacement Program

news.usni.org: Navy Releases Details of New FFG(X) Guided-Missile Frigate Program in Request to Industry

Czytaj także:

USA: Pociski Longbow Hellfire do obrony okrętów litoralnych [WIDEO]

Uszkodzenia okrętu litoralnego USS ?Montgomery? (LCS-8) podczas przejścia przez Kanał Panamski

Pierwsza misja USS ?Coronado? (LCS-4)

Wielomiliardowy kontrakt na fregaty nowej generacji dla Royal Navy

Chiny zwodowały swój największy niszczyciel rakietowy [WIDEO]

Kongsberg zmodernizuje norweskie fregaty rakietowe

Rosja: Położono stępkę pod korwetę projektu 20386 Dierzkij [WIDEO]

Rakiety przeciwlotnicze SM-2 dla duńskich fregat rakietowych?

MON o pozyskaniu australijskich fregat rakietowych

Ostatnia fregata typu OHP wycofana z US Navy

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.