Artystyczna wizja kołowego pojazdu opancerzonego Léger VBMR. / fot. Nexter Systems SA.

Francja: Kontrakt na setki pojazdów opancerzonych Léger VBMR

W dniu 12 lutego br. francuskie przedsiębiorstwa Nexter Systems SA i Texelis SAS otrzymały od Ministerstwa Obrony kontrakt na dostawę 489 kołowych pojazdów opancerzonych Léger VBMR, które uzupełnią przyszłą flotę transporterów opancerzonych Griffon VBMR i wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC, opracowanych dla francuskich Wojsk Lądowych w ramach programu „Scorpion”.

W poniedziałek, 12 lutego br. minister obrony Francji Florence Parly przyznała rodzimym przedsiębiorstwom Nexter Systems SA i Texelis SAS na dostawę lekkich, wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Léger VBMR (Véhicules Blindés Multi-Rôles) dla francuskich Wojsk Lądowych (Armée de terre). Kontrakt podpisano w siedzibie Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement; DGA) w Roanne (w departamencie Loara) w obecności jej dyrektora, Joëla Barre i gen. dyw. Bernarda Barrery, dowódcy Armée de terre.

Głównym wykonawcą kontraktu, który dostarczenie 489 egzemplarzy Léger VBMR do 2025 roku, będzie Nexter Systems SA, która będzie odpowiadać za projekt pod względem kosztów i wydajności, integracji, produkcji i wsparcia technicznego, natomiast Texelis SAS dostarczy skrzynie biegów i układy przeniesienia napędu. Kontrakt obejmuje rozwój, wdrożenie i wsparcie nowych pojazdów, które uzupełnią przyszłą flotę 2.300 transporterów opancerzonych Griffon VBMR i wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC, opracowanych dla francuskich Wojsk Lądowych w ramach programu „Scorpion”, zamówionych także przez Wojska Lądowe Belgii (czytaj więcej: Francuskie Wojska Lądowe zamawiają Griffon VBMR i Jaguar EBRC oraz: Belgia zamawia francuskie pojazdy opancerzone nowej generacji). Niewykluczone, że później zostanie udzielony kolejny kontrakt z terminem do 2030 roku, tak aby łączna liczba Léger VBMR w Armée de terre wynosiła 978 egzemplarzy.

Jak informuje Ministerstwo Obrony, wprowadzenie pojazdów Léger VBMR na wyposażenie pozwoli na odnowienie zdolności bojowych jednostek lądowych poprzez zwiększenie ich taktycznej interoperacyjności i gotowości operacyjnej. Wraz z Griffon VBMR i Jaguar EBRC, zwiększą zdolności przemieszczania wojsk i wyposażą wszystkie jednostki „Armée de terre” w pojazdy opancerzone, przeznaczone do realizacji wszystkich rodzajów zobowiązań militarnych Francji.

Stéphane Mayer, dyrektor generalny Nexter Systems SA, powiedział:

Jestem bardzo dumny i zadowolony z uznania dla wiedzy Nextera i jego zespołów, którzy opracowali idealną odpowiedź na wymagania tego programu. Dzięki tej umowie Nexter wzmocni swoją obecność w ramach programu „Scorpion” i wzmacnia swoją pozycję jako referencyjnego gracza w dziedzinie uzbrojenia lądowego.

Ze swojej strony, Charles-Antoine de Barbuat, prezes Texelis SAS, dodał:

Jestem bardzo dumny z zespołu Texelis za rolę, jaką odegrał w wygraniu tego bardzo ważnego kontraktu na Léger VBMR. Decyzja DGA i partnerstwo z Nexter wzmacnia i potwierdza naszą strategię, aby być specjalistami w zakresie kołowych pojazdów opancerzonych i mobilności w transporcie publicznym.

Fot. Nexter Systems SA.

Kontrakt ten jest kontynuacją zamówienia przyznanego spółce joint-venture tns-MARS (Nexter, Safran i Thales – przyp. red.), na projekt, produkcję i wsparcie techniczne wspomnianych Griffon VBMR i Jaguar EBRC (w ramach tymczasowego konsorcjum składającego się z Nexter, Thales i Renault Trucks Defence) oraz modernizacji czołgów podstawowych AMX-56 Leclerc, której Nexter jest głównym wykonawca.

Léger VBMR to kołowe pojazdy opancerzone, przeznaczone dla jednostek zwiadowczych, a warianty takie jak transportery, wozy dowodzenia, artyleryjskie wozy dowodzenia, wozy naprawcze, ambulansy, pojazdy ISTAR (wywiad, nadzór, namierzanie celów i rozpoznanie) czy centrum łączności taktycznej, trafią do wyspecjalizowanych regimentów. Masa pojazdu w wariancie podstawowym wyniesie 15 ton i będzie on zdolny do transportu 2 członków załogi i ośmiu w pełni wyekwipowanych w system wyposażenia FÉLIN (Fantassin à Équipement et Liaisons Intégrés) żołnierzy desantu. Koszt jednostkowy, w zależności od wariantu, ma wynieść od 500 do 700 tysięcy EUR. Zastąpią one 3.500 pływających, kołowych transporterów opancerzonych VAB (Véhicule de l’Avant Blindé), które zostały wprowadzone do służby w 1974 roku.

Pierwsze wzmianki, iż do rodziny ciężkich Griffon VBMR (24,5 tony) i Jaguar EBRC (25 ton) dołączą lżejsze pojazdy, pojawiły się w listopadzie ub. r., ale dopiero teraz producenci i Ministerstwo Obrony oficjalnie potwierdzili te informacje. Prawdopodobnie przyczyną było możliwe odwołanie do sądu odrzuconej przez wojsko oferty Renault Trucks Défense (RTD).

Źródła:

nexter-group.fr: Nexter and Texelis win the lightweight VBMR contract

opex360.com: Le contrat du Véhicule blindé multi-rôles léger a officiellement été attribué à Nexter

Czytaj także:

Francja: Przygotowania do budowy lotniskowca nowej generacji

Prawie 500 francuskich kołowych bwp VBCI dla Kataru

Francuskie Wojska Lądowe odebrały pierwsze przeciwpancerne pociski kierowane MMP

DGA ujawniła projekt francusko-niemieckiego działa elektromagnetycznego

Francja uzbroi wszystkie swoje drony MQ-9 Reaper

Francja: armia odebrała pierwszą partię karabinków HK416F

Francuskie samobieżne armatohaubice CAESAR 8×8 dla Danii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.