Dwa powietrzne tankowce KC-130J Hercules z Marine Aerial Refueler Transport Squadron (VMGR) 352 Francja zamierza kupić dwa takie samoloty. (U.S. Marine Corps photo by Lance Cpl. Kelly R. Chase)

Francja kupi samoloty C-130J i KC-130J

Francja poprosiła o sprzedaż samolotów transportowych C-130J i KC-130J, powiązanego wyposażenia, części oraz pakietu wsparcia logistycznego.

Francja poprosiła o sprzedaż samolotów transportowych C-130J i KC-130J, powiązanego wyposażenia, części oraz pakietu wsparcia logistycznego. Departament Stanu zdecydował już w sprawie sprzedaży wyposażenia które jeśli dojdzie do skutku będzie wykonane w ramach amerykańskiego programu Foreign Military Sales. 

W dniu 11 listopada 2015 roku amerykańska agencja Defense Security Cooperation Agency (DSCA) powiadomiła kongres o możliwej sprzedaży samolotów C-130J i KC-130J wraz z częściami zamiennymi dla Francji. Szacowany koszt tej potencjalnej sprzedaży szacuje się na kwotę 650 mln USD.  Anons DSCA o potencjalnej sprzedaży jest wymagany przez prawo panujące w Stanach Zjednoczonych i nie oznacza, że dojdzie do transakcji.

Francja złożyła wniosek o sprzedaż samolotów i następujących części:

Główny sprzęt obronny (MDE):

  • Dwa samoloty transportowe C-130J z silnikami turbośmigłowymi Rolls Royce AE-2100D.
  • Dwa samoloty KC-130J z silnikami z silnikami turbośmigłowymi Rolls Royce AE-2100D.
  • Cztery silniki turbośmigłowe Rolls Royce AE-2100D (części).

Poboczny sprzęt obronny (nie-MDE):

  • 6 systemów AN/ALE 47 Electronic Countermeasure Dispensers (po jednym w każdym samolocie Super Hercules i 2 zapasowe). Systemy wykorzystywane są w celu ochorny samolotów wojskowych przed zbliżającymi się pociskami rakietowymi (radarowymi i tymi naprowadzanymi na podczerwień). Działa poprzez wypuszczanie flar i dipoli odbijających.
  • 6 systemów AN/AAR-47A(V)2 Missile Warning Systems (po jednym w każdym samolocie Super Hercules i 2 zapasowe). Systemy ostrzegają przed zbliżającymi się pociskami rakietowymi, wykorzystywane są na wolno latających samolotach wojskowych oraz śmigłowcach w celu ostrzeżenia pilota o zbliżającym się zagrożeniu, uruchamiają także tzw. środki zaradcze.
  • 6 systemów AN/ALR-56M Radar Warning Receivers (po jednym w każdym samolocie Super Hercules i 2 zapasowe). Odbiorniki RWR wykrywają ślady radiowych systemów radarowych. Ich głównym celem jest ostrzeganie w przypadku wykrycia sygnału radarowego, które mogą być zagrożeniem.
  • 10 systemów nawigacyjnych Embedded Global Positioning/Inertial Navigation Systems (po dwa na samolot i dwa zapasowe).
  • 10 systemów radiowych AN/ARC-210 (po dwa na samolot i dwa zapasowe).
  • 10 systemów radiowych AN/ARC-164 UHF/VF (po dwa na samolot i dwa zapasowe).
  • 2 systemy radiowe HF Voice.
  • 10 systemów KY-100 Secure Voice Terminals (po dwa na samolot i dwa zapasowe).
  • 10 systemów KYV-5 Secure Voice Equipment (po dwa na samolot i dwa zapasowe).

W skład kontraktu dodatkowo wchodzi także wsparcie oraz testy sprzętu, dokumentacja techniczna, szkolenie personelu oraz sprzęt treningowy. Wsparcia udzielać będą także podmioty rządowe (USA) i wykonawcze w zakresie inżynierii, spraw technicznych i wsparcia logistycznego. Szacunkowa wartość zamówienia MDE to 355 mln USD. Łączna wartość szacunkowa kontraktu to 650 mln USD.

Samoloty C-130J zapewnią transport, zrzuty i zaopatrzenie dla tysięcy wojsk francuskich na rzecz obecnych i przyszłych działań. Samoloty KC-130J zapewnią kluczową możliwość tankowania w powietrzu dla francuskich myśliwców, lekkich maszyn transportowych oraz śmigłowców. Francja nie będzie miała problemów z przystosowaniem maszyn do swoich sił zbrojnych.

Proponowana sprzedaż odniesie się do polityki zagranicznej i bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych poprzez poprawę zdolności sojuszników z NATO. Jak głosi komunikat na stronie DSCA, dla USA ważne jest, by wzmacniać zdolności jakie obecnie posiada Francja, poprzez możliwości transportu drogą powietrzną, tankowanie w powietrzu oraz zrzuty zaopatrzenia. Te samoloty dostarczą takich możliwości i będą wykorzystywane we wsparciu operacji krajowych, operacji z ramienia NATO i ONZ, a także innych koalicyjnych operacji. Dostarczenie maszyn zwiększy interoperacyjność pomiędzy siłami powietrznymi USA i Francji, a także innymi państwami członkowskimi NATO.

Proponowana sprzedaż tego sprzętu i pakietu wsparcia nie zmieni podstawowej równowagi militarnej w regionie oraz nie wpłynie negatywnie na gotowość obronną. Francja poprosiła o to by to Lockheed Martin zagrał główną rolę w dostarczeniu maszyn C-130J Super Hercules. Na razie nie podpisano żadnych porozumień offsetowych w kwestii tej potencjalnej sprzedaży.

Czytaj także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.