Wizualizacja transportera opancerzonego Griffon VBMR 6x6 i wozu rozpoznawczego Jaguar EBRC 6x6. / fot. Nexter Systems.

Francuskie Wojska Lądowe zamawiają Griffon VBMR i Jaguar EBRC

Generalna dyrekcja ds. Uzbrojenia (DGA) poinformowała o przyznaniu kontraktu przedsiębiorstwom Nexter Systems, Renault Trucks Defense oraz Thales na pierwszą partię 319 transporterów opancerzonych Griffon VBMR i 20 wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC, które zostały opracowane dla Wojsk Lądowych w ramach programu „Scorpion”.

Sklep Urodzeni Patrioci

W sobotę, 22 kwietnia br. francuska Generalna dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement; DGA) poinformowała o przyznaniu kontraktu Nexter Systems, Renault Trucks Defense oraz Thales na pierwszą partię 319 transporterów opancerzonych Griffon VBMR (Véhicule Blindé MutiRôle) i 20 wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat), które zostały opracowane dla Wojsk Lądowych (Armée de terre) w ramach programu „Scorpion” (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation).

Program „Scorpion” o wartości 5 mld EUR, ruszył w grudniu 2014 roku i przewiduje dostawy łącznie ponad 2.300 nowych kołowych transporterów opancerzonych i wozów rozpoznawczych dla Wojsk Lądowych, które mają posiadać ujednolicony i zintegrowany system zarządzania walką (battlefield management system; BMS). Wozy Griffon VBMR 6×6 i 4×4 mają zastąpić pływające kołowe transportery opancerzone VAB 4×4 (Véhicule de l’Avant Blindé), które pozostają w służbie od 1974 roku, a pojazdy typu Jaguar EBRC 6×6 będą następcami samochodów rozpoznawczych AMX-10RC (w służbie od 1979 roku), bojowych ERC 90 Sagaie (Engin à Roues, Canon de 90 mm; 1984) oraz niszczycieli czołgów VAB Mephisto (zwane też VAB HOT; 1978).

Umowa obejmuje również wszystkie etapy programu produkcji uzbrojenia, począwszy od rozwoju po jednostkowe wsparcie logistyczne poprzez testy i produkcję systemów. Odpowiedzialna za rozwój programu grupa GME (Groupement Momentané d’Entreprises), zrzeszająca zainteresowane przedsiębiorstwa, zaangażuje się w integrację wszystkich systemów w perspektywie długoterminowej, a także zajmie się wsparciem technicznym i logistycznym w czasie ich eksploatacji.

Wizualizacja transportera opancerzonego Griffon VBMR 6×6. / fot. Nexter Systems.

Griffon VBMR ma być wielozadaniowym pojazdem kołowym w układzie napędowym 6×6 (w przyszłości także 4×4), o masie całkowitej do 24,5 tony, zdolnym do transportu 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy desantu. Napęd stanowi silnik o mocy 400 KM, a opancerzenie STANAG 4569 czwartego poziomu. Uzbrojenie ma stanowić zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie (Common Remotely Operated Weapon System; CROWS), uzbrojone w ciężki karabin maszynowy kal. 12,7 mm, karabin maszynowy 7,62 mm lub automatyczne wyrzutnie granatów kal. 40 mm. Dzięki modułowej konstrukcji, docelowo planuje się pięć konfiguracji pojazdu w liczbie 1.722 pojazdów, w tym kołowy transporter piechoty (1.022 egz.), wóz dowodzenia (333 egz.), pojazd obserwacji artylerii (117 egz.), opancerzony ambulans (196 egz.) czy pojazd naprawczy (54 egz.).

Wizualizacja wozu rozpoznawczego Jaguar EBRC 6×6. / fot. Nexter Systems.

Jaguar EBRC ma być kołowym pojazdem zwiadu i wsparcia ogniowego w układzie napędowym 6×6 z trzyosobową załogą (dowódcą, działonowym i kierowcą) o masie do 25 ton. Zostanie on wyposażony w jednostkę napędową o mocy 490 KM, która zapewni mu zasięg do 800 km. Uzbrojenie ma stanowić pojedyncze działko automatyczne CT40 kal. 40 mm z systemem podawania amunicji AHS (Ammunition Handling System), umieszczone na dwuosobowej wieży 40 CTAS, zdolne do ostrzału celów w odległości do 1.500 metrów i ich penetracji amunicją APFSDS z rdzeniem wolframowym o równoważniku 140 mm RHAe. Oprócz tego może używać pocisków rakietowych MMP (Missile Moyenne Portée), typu „wystrzel-i-zapomnij” (fire-and-forget), rażących na odległość do 4.000 metrów i przebijających pancerz o grubości do 1.000 mm RHAe. Szybkostrzelność teoretyczna CT40 wynosi 200 strzałów na minutę. Opancerzenie wozu to STANAG 4569 czwartego poziomu, a dno może wytrzymać eksplozję równoważnika 10 kg trotylu. Do końca 2025 roku, na uzbrojenie ma trafić 110 wozów tego typu.

Źródła:

armyrecognition.com: French Army MoD orders first batch of 319 Griffon 6×6 APCs and 20 Jaguar 6×6 combat armored

aw.my.com: French Scorpion

Czytaj także:

FC/ASW: Brytyjsko-francuski pocisk manewrujący przyszłości

Francja: rozpoczęto prace nad modernizacją myśliwców Rafale do standardu F4

Francja: wojskowa wersja śmigłowca H160 zastąpi pięć typów maszyn w siłach zbrojnych

Brytyjsko-francuski dron uderzeniowy w 2025 roku

Prawie 350 kołowych bwp Mowag Piranha V dla Hiszpanii

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty