Extremalna promocja notebooka MSI
PT-91M Malaj, należący do Armii Malezji. / Wikimedia Commons.

Francuzi chcą zmodernizować malezyjskie czołgi PT-91M Malaj

Firma RENK France S.A.S. zaoferowała Armii Malezji modernizację czołgów podstawowych PT-91M Malaj polskiej produkcji, polegającą na wymianie zespołów napędowych (power-pack).

Sklep Urodzeni Patrioci

W czasie trwającej wystawy Defence Services Asia (DSA) 2016 w Singapurze, francuski producent zespołów napędowych dla pojazdów gąsienicowych RENK France S.A.S. zaoferował Armii Malezji wymianę power-packów dla czołgów podstawowych PT-91M Malaj.

Francuska firma zademonstrowała na DSA 2016 power-pack 350S, wyposażony w automatyczną skrzynię biegów ESM350 oraz silnik Scania D1I6, oferujący moc 1.184 KM (883 kW). Został on zaprojektowany z myślą o takich czołgach jak T-72, T-90, M-84 oraz PT-91. Według Francuzów, w przypadku modernizacji czołgów PT-91M Malaj, nowy power-pack zapewni wzrost prędkości maksymalnej z 60 do 70 km/h oraz z 29 do 33 km/h na wstecznym biegu, a obroty silnika wzrosną z 1.000 do 1.090. Wyposażony jest także w dwustopniowy system chłodzenia, ważny w krajach o gorącym klimacie, jednolity system filtracji oraz zewnętrznych czujników, które pozwalają na łatwiejszy dostęp do serwisowania ich.

Kluczowym elementem modernizacji jest także instalacja kierownicy oraz automatycznej skrzyni biegów i w pełni hydraulicznego sprzęgła, które sprawią, że jazda wstecz będzie dużo prostsza w porównaniu ze starym systemem (wolant sterowniczy) i obniży to koszty szkolenia mechanika-kierowcy. Nowy power-pack pozwoli także na jednoczesny obrót gąsienic w przeciwnym kierunku, co zmniejszy promień skrętu, jak w czołgach zachodnich (obecnie czołgi Malaj skręcają na jednej gąsienicy, podczas gdy druga jest w tym czasie zablokowana przyp. red.).

Czas wymiany całego power-packu 350S trwa od 45 do 60 minut. Ponadto, producent podkreśla, że wszystkie elementy silnika Scania D1I6 są dostępne na rynku cywilnym, przez co jest to łatwiejsze i tańsze z punktu widzenia kosztów eksploatacji.

PT-91M Malaj (M dla Malezji; oznaczenie w Armii Malezji: Pendekar) jest to wersja eksportowa polskiego czołgu podstawowego PT-91 Twardy. Zmiany w porównaniu z wersją dla Wojska Polskiego obejmują system kierowania ogniem Savan 15 firmy SAGEM, słowacką armatę gładkolufową 2A46MS z nowym systemem stabilizacji, zmienioną konfigurację pancerza przedniego kadłuba i wieży oraz reaktywnego, system samo-osłony Obra-3, karabin przeciwlotniczy M2HB, nowy powerpack składający się z silnika S-1000R o mocy 1.000 KM (735 kW) i przekładni Renk ESM-350M, a także wolant sterowniczy zamiast drążków. Odbiorca 48 czołgów tego typu, 11. Pułk Królewskiego Korpusu Pancernego (Rejimen ke-11 Kor Armor Diraja), osiągnął gotowość bojową w dniu 1 września 2010 roku.

Czytaj także:

Ukraińcy zmodernizują polskie czołgi?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty