GlobalEye - maszyna typu AEW&C oparta na płatowcu odrzutowca Bombardier Global 6000. /fot. Saab Defence and Security

GlobalEye: Roll-out pierwszego samolotu AEW&C od Saab [ZDJĘCIA]

Szwedzki koncern zbrojeniowy Saab Defence and Security zaprezentował prototyp samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia AEW&C o wdzięcznej nazwie GlobalEye. Zaprezentowany prototyp GlobalEye ? oparty został na płatowcu biznesowego odrzutowca Bombardier Global 6000.

23 lutego 2018 roku w zakładach produkcyjnych szwedzkiego koncernu Saab Defence and Security w Linköping (w regionie administracyjnym Östergötland) miała miejsce prezentacja samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia AEW&C (Airborne Early Warning and Control) o wdzięcznej nazwie GlobalEye. Jak podaje producent, konstrukcja nowej maszyny została oparta na płatowcu biznesowego samolotu Bombardier Global 6000 – zaprezentowany prototyp to pierwsza z trzech zamówionych przez Al-Quww?t al-Jawiyya al-Im?r?tiyya (wojska lotnicze Zjednoczonych Emiratów Arabskich).

Roll-out samolotu AEW&C GlobalEye opartego na płatowcu odrzutowca Bombardier Global 6000. /fot. Saab Defence and Security

Zgodnie z komunikatem prasowym, GlobalEye ma stanowić znaczny skok technologiczny w porównaniu z pozostałymi produktami koncernu Saab. Ta typowo cywilna maszyna została poddana zaawansowanemu procesowi modyfikacji przystosowującemu ją do nowej roli ? maszyny dozoru lądowego, powietrznego i morskiego. Nowy produkt Saab’a wyposażono w szeroką gamę sensorów: w stację radiolokacyjną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA Erieye ER (przystosowany do wykrywania celów o zmniejszonej sygnaturze radarowej ? przyp. red), radar morski Leonardo Seaspray 7500E X (zdolny do wykrywania celów wielkości peryskopu), system identyfikacji AIS/EOS/ISAR, elektrooptyczny Flir, GMTI (pozwalający na wykrywanie i śledzenie ruchomych celów naziemnych na dalekim dystansie), system identyfikacji swój-obcy (Friend or Foe, IFF) oraz systemy samoobrony, rozpoznania elektromagnetycznego ELINT (Electronic Intelligence) i łączności.

/fot. Saab Defence and Security

Prototyp GlobalEye ? którego oblot ma odbyć się jeszcze w tym roku ? będzie zdolny do pozostawania w powietrzu i prowadzenia operacji lotniczych o długości do 11 godzin. Załogę stanowić będzie dwóch pilotów oraz pięciu wyszkolonych operatorów, ale co ciekawe istnieje także możliwość konfiguracji pozwalającej na zdalne sterowanie sensorami z naziemnych stacji kontrolnych. Pomimo małej przestrzeni, jaką oferuje Bombardier Global 6000, zadbano także o komfort załogi, tworząc strefę odpoczynku z miejscem dla czterech osób.

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.