Samolot-cel QF-16 podczas bezzałogowego lotu w dniu 19 września 2013 roku nad Zat. Meksykańską. / fot. U.S. Air Force (Sgt. J. Scott Wilcox).

Gotowość operacyjna bezzałogowych F-16

Amerykańskie Dowództwo Lotnictwa Bojowego (ACC) potwierdziło osiągnięcie przez bezzałogowe samoloty-cele QF-16 wstępnej gotowości operacyjnej.

Baza lotnicza Tyndall. / Wikimedia Commons.

Baza lotnicza Tyndall. / Wikimedia Commons.

Dowództwo Lotnictwa Bojowego (Air Combat Command; ACC) poinformowało, że w dniu 23 września br. eskadra bezzałogowych QF-16, pełniących rolę pełnoskalowych celów powietrznych (full-scale aerial target; FSAT) osiągnęła status wstępnej gotowości operacyjnej (initial operational capability; IOC).

Decyzja zaaprobowana przez dowódcę ACC, gen. Herberta J. Carlisle’a spowodowała, że 15 QF-16 należących do 82. Eskadry Celów Powietrznych (82d Aerial Targets Squadron; 82 ATRS) z bazy lotniczej Tyndall (Floryda) zostało włączonych do ćwiczeń dla pilotów USAF oraz obrony powietrznej.

Dowódca 82 ATRS, ppłk Matthew Garrison podkreślił, że:

To krok naprzód w możliwościach tego płatowca, w połączeniu z zaawansowanymi zasobnikami elektronicznymi, pozwoli nam na prawidłowe testy i ocenę naszych samolotów 5. generacji oraz uzbrojenia.

Nowe samoloty-cele zastąpią używane dotąd QF-4, będące wariantem myśliwców F-4E Phantom II. Ostatni QF-4 wykonał bezzałogowy lot w dniu 17 sierpnia br. z bazy lotniczej Holloman (Nowy Meksyk). Oficjalnie, maszyny zostaną wycofane w grudniu br.

QF-16 powstał na bazie myśliwców wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon w wariantach: Block 15, 25 oraz 30. Zapotrzebowanie na bezzałogowy F-16 pojawiło się w 2007 roku, kontrakt na modyfikację wycofanych myśliwców przyznano koncernowi Boeing trzy lata później. Pierwszy prototyp QF-16 wzbił się w powietrze w maju 2012 roku. Plany USAF obejmują zmodyfikowanie 126 płatowców F-16 do pełnienia roli pełnoskalowych celów powietrznych.

Maszyny tego typu mogą być wykorzystywane przez siły powietrzne na dwa sposoby: z pilotem na pokładzie do przeprowadzania kursu pilotażu, bądź w lotach bezzałogowych do szkoleń obsługi obrony powietrznej w namierzaniu pełnoskalowych obiektów latających, imitujących samoloty przeciwnika. Atutem bezzałogowych samolotów, powstałych na bazie sprawdzonych myśliwców jest wykonywanie lotów ponaddźwiękowych oraz z przeciążeniami dochodzącymi do 9G, podczas których organizm ludzki nie wytrzymałby fizycznie.

Czytaj także:

Jest zgoda US Navy na produkcję dronów MQ-4C Triton

KC-Z: Powietrzny tankowiec w technologii stealth dla USAF?

Bell ujawnił projekt bezzałogowego przemiennopłata V-247 Vigilant [ZDJĘCIA]

Rumunia odebrała pierwsze myśliwce F-16 Fighting Falcon [ZDJĘCIA]

Izraelskie F-16 dla Bułgarii?

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty