Extremalna promocja notebooka MSI
Fotografia prototypu H-6N. / fot. top81cn.

H-6N: chiński nosiciel rakiety balistycznej DF-21D ujawniony

W chińskim Internecie pojawiło się interesujące zdjęcie prototypu bombowca strategicznego z rodziny Xian H-6, który z uwagi na posiadanie instalacji pobierania paliwa w locie jest uważany za oblatany w ubiegłym roku wariant H-6N, czyli samolot zdolny do przenoszenia pojedynczej przeciw-okrętowej rakiety balistycznej DF-21D.

Sklep Urodzeni Patrioci

W połowie sierpnia br. w chińskim Internecie pojawiło się niewyraźne zdjęcie prototypu ciężkiego bombowca z rodziny Xian H-6. Nie byłoby to nic nadzwyczajnego z uwagi na fakt, że maszyny te w wariantach bombowców dalekiego zasięgu, strategicznych, nosicieli rakiet manewrujących, powietrznych tankowców czy samolotów eksperymentalnych (seryjne warianty posiadają oznaczenia: starsze A, B, C, D, E, F oraz nowsze G, H, M i K) zostały zbudowane w Państwie Środka w liczbie 180 egzemplarzy, na podstawie sowieckiej licencji samolotu Tu-16 (w kodzie NATO: Badger).

Jednakże fotografia, która pojawiła się jest interesująca z jednego powodu. Samolot posiada na nosie instalację do pobierania paliwa w locie jako jedyny istniejący wariant z rodziny H-6. Według mediów jest to nowy wariant, wywodzący się z najnowszego H-6K, przeznaczony do przenoszenia pojedynczej przeciw-okrętowej rakiety balistycznej DF-21D, którą Chińczycy opracowali z myślą o atakowaniu lotniskowcowych grup bojowych. O ile informacje o oblataniu tego wariantu pod koniec ubiegłego roku były niepotwierdzone jak dotąd, to ujawniona fotografia zdaje się być niepodważalnym dowodem. Oznacza to, że ten wariant rakiety DF-21D będzie można zaklasyfikować jako rakieta balistyczna odpalana z powietrza (Air-launched ballistic missile; ALBM). Warto dodać, że wariant K (a więc prawdopodobnie i N) został wyposażony we wzmocnione silniki prod. rosyjskiej Sołowiew D-30KP-2 o ciągu 152 kN, a co za tym idzie powiększone wloty powietrza, a także przeprojektowaną kabinę pilotów.

Impresja H-6N w konfiguracji z rakietą balistyczną DF-21D. / fot. top81cn.

DF-21D?

DF-21D (w kodzie NATO: CSS-5 Mod-4) jest przeciw-okrętową rakietą balistyczną (Anti-Ship Ballistic Missile; ASBM), zwaną też „quasibalistyczną” o zasięgu ocenianym na od 1.666 do 2.778 km, która według Departamentu Obrony USA osiągnęła wstępną gotowość operacyjną w 2010 roku. Wariant podstawowy jest odpalany z mobilnej wyrzutni drogowej (transportera-wyrzutni; TEL). Do podobnych zadań została również opracowana jej pochodna, czyli rakieta balistyczna pośredniego zasięgu DF-26 (3.000-4.000 km). W terminalnej fazie lotu, gdy zostaje uruchomiony pojazd powrotny dla głowicy bojowej typu MaRV (Maneuvering Reentry Vehicle), jest on zdolny do wykonywania w atmosferze kontrolowanych manewrów i aktywnego samonaprowadzania się, dzięki czujnikom na wyznaczony cel.

Technologię ASBM opracował Związek Sowiecki. Eksperymentalna rakieta balistyczna R-27K (w kodzie NATO: SS-NX-13; w indeksie GRAU: 4K18) po raz pierwszy została wystrzelona z pokładu strategicznego okrętu podwodnego K-102 o napędzie diesel-elektrycznym projektu 605 (w kodzie NATO: Golf IV) w dniu 7 grudnia 1972 roku. R-27K miała zasięg oceniany na 650–740 km i miała wejść do służby w dniu 16 sierpnia 1975 roku, lecz amerykańsko-sowiecki traktat rozbrojeniowy SALT zakazał jej wdrażania. Rakiety tego typu były projektowane jako „zabójcy” amerykańskich lotniskowców.

Państwem, które ma również prowadzić badania na tą technologią jest Iran, który poinformował, że na początku marca br. Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej (IRGC) przeprowadził próbę dwóch kierowanych rakiet balistycznych klasy ASBM typu Ormuz-2 (czytaj więcej: Iran przetestował przeciw-okrętowe rakiety balistyczne Ormuz-2).

ALBM. Nie tylko Chiny…

W czasach zimnej wojny Stany Zjednoczone pracowały nad nowymi technologiami, aby rakiety balistyczne były bardziej mobilne, w przeciwieństwie do stacjonarnych LGM-30A/B Minuteman I (1962-1969), LGM-30F Minuteman II (1966-1995), LGM-30G Minuteman III (1970-obecnie) czy LGM-118A Peacekeeper (1986-2005). Można tu wymienić nowy typ rakiety, SICBM (Small Intercontinental Ballistic Missile), oznaczonej jako MGM-134A Midgetman, przenoszony przez drogową wyrzutnię Hard Mobile Launcher (HML) czy MGM-118A Peacekeeper przenoszony w specjalnie zmodyfikowanym wagonie kolejowym Peacekeeper Rail Garrison Car.

Jednak najbardziej interesującą koncepcją była rakieta balistyczna odpalana z powietrza (Air-launched ballistic missile). Pierwszymi eksperymentalnymi pociskami były Bold Orion, High Virgo i Alpha Draco, testowane w ramach programu Weapons System 199 (WS-199), dzięki któremu opracowano rakietę GAM-87 Skybolt (w ramach programu WS-138A). Pierwsze udane odpalenie przez bombowiec strategiczny B-52 Stratofortress miało miejsce w dniu 19 grudnia 1962 roku, lecz program został anulowany przez ówczesnego sekretarza obrony, Roberta McNamarę, który uważał tego typu broń, obok rakiet balistycznych klasy ICBM i SLBM, za zbędną (pomimo zainteresowania Wielkiej Brytanii aby dołączyć do programu i zakupu 144 rakiet dla floty bombowców V).

Drugim programem amerykańskiego ALBM był wariant LGM-30B Minuteman Ib, który został opracowany w ramach prac eksperymentalnych STRAT-X nad wieloma systemami uzbrojenia rakietowego. Rakieta została zaprojektowana do przenoszenia wewnątrz ładowni strategicznego samolotu transportowego C-5A Galaxy, który przeprowadził demonstrację odpalenia w ramach Air Mobile Feasibility Test w dniu 24 października 1974 roku. LGM-30B Minuteman Ib został zrzucony na spadochronach z wysokości 6.100 metrów nad Pacyfikiem, po czym silniki zostały odpalone na wysokości 2.400 metrów. Po 10 sekundach pracy silników, rakieta samodzielnie wzniosła się ponownie na wysokość 6.100 metrów i następnie spadła do oceanu. Anulowanie programu miało związek z trudnościami technicznymi oraz sprawami bezpieczeństwa, a także było jednym z punktów wspomnianego traktatu rozbrojeniowego SALT, który także zakazał jego wdrożenia.

Rakiety balistyczne klasy ALBM opracował również Izrael. Rafael Advanced Defense Systems zaprojektował rakietę średniego zasięgu Sparrow (w wariantach: Black Sparrow, Blue Sparrow oraz Silver Sparrow) do roli celu podczas testów naziemnego rakietowego systemu antybalistycznego Arrow-1,2,3 (Chetz-1,2,3). Sparrow ma za zadanie imitować irańskie rakiety balistyczne.

Źródła:

defence-blog.com: New H-6N strategic missile carrier spotted in China

thedrive.com: Is This China’s DF-21D Air Launched Anti-Ship Ballistic Missile Toting Bomber?

Czytaj także:

Pokaz siły z okazji 90-lecia Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej [WIDEO]

Oficjalnie: Chiny pracują nad nowym bombowcem strategicznym

Chińskie bombowce zdolne do uderzeń strategicznych?

YH-X chińskim bombowcem stealth nowej generacji?

Chińskie media: Myśliwiec 5. generacji J-20 wszedł do służby

Chiny testują hipersoniczny pojazd bojowy

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty