Embraer 175LR (SP-LIG) wyczarterowany od PLL LOT. / fot. Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Inspektorat Uzbrojenia: Dwie oferty na mniejszy samolot dla VIP

Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że w dniu 14 października br. wpłynęły dwie oferty na dostawę samolotów „małych” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).

Zgodnie z komunikatem, IU MON otrzymał dwie oferty na dostawę samolotów „małych” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP) od francuskiego Dassault Aviation, proponującego 16-miejscowe samoloty Falcon 7X oraz amerykańskiego Gulfstream Aerospace Corporation z również 16-miejscowowymi samolotami G550.

Francuzi zaproponowali dwa samoloty za 453.433.535 PLN netto, z terminem dostaw: 31.04.2018 r. i 31.08.2018 r. Za amerykańskie maszyny w tej samej ilości zaproponowano kwotę niższą, wynoszącą 440.566.395,22 PLN netto oraz z szybszą dostawą: oba do 15.08.2017 r. (Źródło: Informacja z otwarcia ofert).

Przypomnijmy, że w dniu 31 sierpnia br. Wiceminister Obrony Narodowej Bartosz Kownacki ogłosił zakupi pięciu samolotów klasy VIP w tym i przyszłym roku za kwotę 1,7 mld PLN. Zakup dotyczy dwóch maszyn o pojemności do 20 pasażerów oraz trzech większych, w tym jednego używanego samolotu o pojemności do 100 pasażerów. Zakup większych maszyn zostanie sfinalizowany w przyszłym roku (czytaj więcej: Polska kupi pięć samolotów klasy VIP).

Dassault Falcon 7X jest to samolot biznesowy dalekiego zasięgu, zaprezentowany podczas Paris Air Show 2005 jako pierwszy seryjny odrzutowiec dyspozycyjny wyposażony w system fly-by-wire i winglety. Produkowany od 2007 roku, napędzany jest trzema silnika turbowentylatorowymi Pratt & Whitney Canada PW307A o ciągu 28,46 kN każdy. Maszyna ma 23,19 metra długości, 26,21 metra rozpiętości skrzydeł i 7,863 metra wysokości. Maksymalna masa startowa to 31.750 kg, prędkość maks. 953 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to ok. 11.000 km. Wśród użytkowników tych samolotów są rządy Francji (2 samoloty), Ekwadoru (1), Monako (1), Namibii (1), Nigerii (1), Belgii (2) i Egiptu (4), a cywilnym użytkownikiem jest Arabia Saudyjska (4).

Dassault Falcon 7X. / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0).

Dassault Falcon 7X. / Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0).

Gulfstream G550 jest maszyną popularniejszą i od 2004 roku weszło do służby ok. 500 samolotów tego typu (z czego pozostaje 450, głównie w prywatnych rękach – stan na styczeń 2016 r.). Istnieje wiele wariantów tych maszyn, w tym specjalistyczne: jako małe samoloty wczesnego ostrzegania (CAEW), dowodzenia i kontroli czy inne. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68.44 kN każdy, a wymiary maszyny to: długość 29,4 metra, 28,5 metra rozpiętości skrzydeł oraz 7,9 metra wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 41.277 kg, prędkość maksymalna 941 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to 12.501 km. Wśród rządowych użytkowników są: Azerbejdżan (1 samolot), Australia (2 specjalistyczne zamówione; czytaj więcej: Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii), Izrael (2 Eitam w wersji jako CAEW, 2 Shavit jako wersja specjalna SEMA: Special Electronic Missions Aircraft), Kuwejt (1), Maroko (1), Niemcy (1), Nigeria (1), Arabia Saudyjska (1), Singapur (4), Szwecja (1), Tanzania (1), Turcja (2 jako VIP, 2 jako samoloty dowodzenia i kontroli), Włochy (2 CAEW), Uganda (1) oraz USA (5 jako VIP; z czego 1 w USAF, 3 w US Navy i 1 w US Army).

Gulfstream G550 w barwach USAF (oznaczenie: C-37B). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Gulfstream G550 w barwach USAF (oznaczenie: C-37B). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Obecnie, polskie VIP-y latają wyczarterowanymi do Linii Lotniczych LOT samolotami typu Embraer 175LR. Przypomnijmy, że po tragicznej katastrofie z dnia 10 kwietnia 2010 roku samolotu Tupolew Tu-154M Lux nr boczny 101, z najważniejszymi osobami w państwie na pokładzie, podjęto decyzję o wycofaniu bliźniaczego egzemplarza (nr boczny 102) oraz mniejszych Jak-40 (nr boczne 047 i 048), a 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego im. Obrońców Warszawy (36. SPLT) został rozwiązany w grudniu 2011 roku. W jego miejsce powstała 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr), operująca już tylko sześcioma śmigłowcami Mi-8 i pięcioma W-3 Sokół.

Źródło: IU MON: Komunikat prasowy w sprawie realizacji procedury na dostawę samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).

Czytaj także:

Polska kupi nowe samoloty rządowe

Macierewicz: Black Hawki dla Wojsk Specjalnych

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty