M-346 "Master" należący do Sił Powietrznych RP. /Fot. kadr z filmu DG RSZ

DG RSZ: Intensywne przygotowania do przyjęcia samolotu M-346 [WIDEO]

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych  (DG RSZ) opublikowało materiał wideo przedstawiający dwa samoloty szkolno-treningowe M-346 „Master” mające zastąpić obecnie eksploatowane TS-11 Iskra – zgodnie z komunikatem DG RSZ maszyny przechodzą ostatnie testy, kontynuowane jest szkolenie oraz przygotowanie infrastruktury dla maszyn.

Na terenie lotniska Dęblin gdzie trafią samoloty M-346 „Master” kończy się ostatni etap dostosowywania infrastruktury lotniska do przyjęcia tych maszyn i systemu AJT. W ramach przygotowań do przyjęcia nowych maszyn zbudowano od podstaw, nowoczesny, czterokondygnacyjny port lotniczy z wieżą kontroli lotów. Obok niego stoi strażnica lotniskowej straży pożarnej wyposażona w nowe wozy bojowe. Wyremontowano drogi kołowania, nawierzchnie postojowe oraz drogę startową. Zakończono budowę nowego domku pilota oraz domku technika – oba obiekty, zostały wyposażone w informatyczne systemy planowania i analizy misji. Na lotnisku także dobiega końca ostatni etap rozbudowy nowoczesnego centrum symulatorowego.

M-346 ?Master? to samolot szkolno-treningowy, choć zdolny również do działań o charakterze szturmowym, produkowany przez włoską firmę Leonardo-Finmeccanica (dawniej Alenia Aermacchi). Maszyna wygrała przetarg na zintegrowany system szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer; AJT) dla Sił Powietrznych RP. Podpisanie kontaktu na dostawę 8 samolotów szkolno-treningowych M-346A (z opcją zakupu kolejnych 4 sztuk) miało miejsce dniu 27 lutego 2014 roku w Dęblinie. Wśród użytkowników samolotów szkolno-treningowych M-346 „Master” znajdują się również Włochy (Włoskie Siły Powietrzne), Izrael (Siły Powietrzne Izraela),  Singapur (Siły Powietrzne Republiki Singapuru) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich).

Artystyczna wizja Mastera z 2014 roku w barwach SP RP autorstwa Ralph1989.

Artystyczna wizja Mastera z 2014 roku w barwach SP RP autorstwa Ralph1989.

Komunikat DG RSZ  wyjaśnia, że zgodnie z zawartą w 2014 roku umową, w latach 2016 – 2017 do 4. Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie dostarczonych zostanie osiem maszyn szkolno-treningowych M-346 wraz z pełnym systemem szkolenia zaawansowanego AJT. System szkolenia zaawansowanego AJT składać będzie się z symulatorów lotu i procedur awaryjnych, komputerowych systemów wspomagania szkolenia oraz pakietu logistycznego. Umowa przewiduje również szkolenie personelu zabezpieczenia technicznego oraz pilotów – Polska otrzyma wyposażenie dydaktyczne, sprzęt obsługi naziemnej, dokumentację i informatyczny system wsparcia eksploatacji oraz niezbędne części zamienne.

Ponadto jak podaje komunikat Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych obecnie we Włoszech swoje szkolenie kończy grupa składająca się z sześciu pilotów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego: ppłk Konrad Madej, ppłk Marcin Modrzewski, mjr Emil Bołtryk, mjr Tomasz Czerwiński, mjr Daniel Usiatycki oraz mjr Jacek Moskal. Pod koniec października br. po przejściu trwającego rok szkolenia, piloci zajmą się wprowadzeniem systemu szkolenia zaawansowanego AJT do Sił Powietrznych RP w 4. Skrzydle Lotnictwa Szkolnego. We wrześniu br. kolejni czterej polscy piloci: kpt. Piotr Bereziński, kpt. Paweł Wichowicz, kpt. Mirosław Kopec i kpt. Przemysław Ćwiklak rozpoczęli szkolenie teoretyczne we Włoszech. Po pozytywnym zakończeniu tego etapu oraz zdaniu egzaminów, rozpoczną oni szkolenie na symulatorach lotu, po którym będą mogli zasiąść za sterami prawdziwych samolotów szkolno-treningowych M-346 „Master”.

Zobacz także:

Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.