Jeden z motywów okładki gry

ISIS przewidziano już w 2003 roku… w grze komputerowej

Głównym wątkiem przedstawionym w omawianej grze komputerowej jest alternatywna wizja przyszłości w XXI wieku. Fabuła opiera się na światowym konflikcie pomiędzy Chinami, a USA. Pośród dwojgiem supermocarstw wyrasta oddolnie jeszcze jedna wrogo nastawiona frakcja. Owa trzecia strona konfliktu przypomina współczesne Państwo Islamskie (ISIS).

Komputerowa gra strategiczna, gdzie występuje frakcja przypominająca ISIS, to „Command and Conquer Generals”. W dalszej części tekstu będę posługiwał się skrótem: „C&C G”. Omawiana gra została wydana 10/11 lutego 2003 roku. 22 września tego samego roku powstaje dodatek do niej. Nosi on nazwę „Zero Hour”. Rozszerza on rozgrywkę o nowe mapy, jednostki oraz umiejętności specjalne. Producentem omawianej gry było studio „Electronic Arts”. Owa firma znana jest z produkcji serii gier komputerowych takich jak: „FIFA”, „NHL”, „The Sims”, „Simcity”, „Medal of Honor”, „Need for Speed”, „Battlefield”, „Dead Space”, „Dragon Age”, „Mass Effect”.

Poniżej soundtrack z frakcji przypominającej ISIS z omawianej gry

Ogólna charakterystyka frakcji z gry

Frakcja przypominająca ISIS w grze nosi nazwę: „Global Liberation Army” – w skrócie:  „GLA”. Po arabsku zapis tej organizacji wygląda tak: „??? ??????? ??????? „, a czyta się jako: „Jaysh al-Tahrir al-Alami”. Na język polski tłumaczy się ją jako „Armia Światowego Wyzwolenia”. Głównym celem politycznym owej strony konfliktu z gry jest „wyzwolenie świata” spod „jarzma” USA i Chin… Podobny język propagandy widać i dzisiaj z ramienia Państwa Islamskiego wobec USA. W szeregach GLA znajdują się głównie przedstawiciele nacji z Bliskiego Wschodu, ale nie tylko bo i np. z Kazachstanu. Co ciekawsze, według historii gry, GLA powstaje w 2013 roku, a więc mniej więcej w tym samym czasie co rzeczywiste ISIS.

GLA swoje fundusze czerpie od anty-imperialnych i anty-kolonialnych filantropów oraz od osób związanych z czarnym rynkiem zbrojeniowym. Omawiana frakcja współpracuje również z naukowcami i agentami byłych Republik Radzieckich. Jednym z najważniejszych wyznaczników tej frakcji pozostaje oddanie i fanatyzm jej członków.

GLA jako jedyna z frakcji dostępnych w omawianej strategii nie potrzebuje prądu do funkcjonowania. Pozostałe nacje, jak Chiny czy USA, potrzebują energii elektrycznej. Gdy jest jej niedobór może dojść do przeciążenia systemów bazy. W konsekwencji przestaje działać m.in. radar, dzięki któremu widzimy całą mapę podczas rozgrywki czy struktury systemów obronnych. Sytuacji takiej nie będzie, jeśli pokierujemy potyczkę siłami Armii Światowego Wyzwolenia. Warto podkreślić, iż grając GLA, dostęp do mapy uzyskujemy poprzez specjalne ciężarówki z radarem. Ponadto jednostki zmechanizowane omawianej frakcji mogą zbierać szczątki przeciwnika („junk” – ang. „śmieci”), przez co ulepszają swoje osiągi, np. czołg dostaje dodatkową armatę albo pancerz.

Ciągnik uzbrojony w toksyny. Źródło - cnc.wikia.com

Ciągnik uzbrojony w toksyny. Źródło – cnc.wikia.com

Charakterystyczny jest motyw jednostek GLA. Oprócz typowego asortymentu wojennego w postaci: lekkich czołgów, ciężkich czołgów, ciężarówek, łazików, działek przeciwlotniczych na gąsienicach, piechoty uzbrojonej w karabiny czy broń typu RPG, istnieją również jednostki uzbrojone w zabójcze chemikalia jak np. ciągnik wyposażony w wąż tryskający biochemiczną mazią czy wyrzutnie rakiet balistycznych z ładunkiem toksyn. Ponadto GLA jako jedyna z frakcji w grze nie posiada samolotów i helikopterów. Zamiast tego ma inną „broń” – przemieszczanie jednostek naziemnych poprzez specjalny system tuneli. Dzięki temu pojazdy i piechota z jednego krańca mapy mogą zostać przeniesione w ekspresowym tempie np. nieopodal bazy przeciwnika, jeśli wybudujemy tam wyjście/wejście z podziemi. Warto w tym miejscu przedstawić inną jednostkę szerzej, która może również zainteresować czytelnika. W grze nosi ona nazwę „Battle Bus”. Pomieścić w niej możemy 8 piechurów: uzbrojonych w karabiny czy broń typu RPG. Dzięki temu nasz „bojowy-bus” uzyskuje znaczną siłę ognia. Gdy jednostka ulegnie awarii lub zniszczeniu to zamienia się w miejscu destrukcji w stacjonarną strukturę defensywną. Najciekawszym jednak, w przedstawieniu GLA, pozostaje alternatywny asortyment wojenny. Niezaprzeczalnie widoczne są w nim podobieństwa ze współczesnym islamskim terroryzmem.

Portret "RPG Trooper" z GLA wyglądem przypomina Mudżahedina z wojny Radziecko-Afgańskiej (1979-1989)

Portret „RPG Trooper” z GLA wyglądem przypomina Mudżahedina z wojny Radziecko-Afgańskiej (1979-1989)

GLA – metody walki podobne do działań islamskich ekstremistów i ISIS

Ciężarówka pułapka GLA. Źródło: cnc.wikia.com

Ciężarówka pułapka GLA. Źródło: cnc.wikia.com

Portet jednostki GLA - Terrorysta. Źródło: cnc.wikia.com

Portet jednostki GLA – Terrorysta. Źródło: cnc.wikia.com

Islamscy ekstremiści, ISIS oraz GLA, na wielu płaszczyznach stosują podobne metody walki. Jednym z nich będzie stosowane przez GLA samobójczych ataków. Po pierwsze będą to ciężarówki wypełnione ładunkami wybuchowymi. W grze mogą one przybierać wygląd pojazdu przeciwnika. W konsekwencji niewykryta ciężarówka-pułapka, w odpowiednim momencie zdetonowana, może dokonać wielu zniszczeń w bazie przeciwnika. Drugą jednostką związaną z obrazem islamskiego ekstremizmu to terrorysta-samobójca. W grze posiada on pas szahida wypełniony materiałami wybuchowymi. Podobnie jak ciężarówka-pułapka tak i również terrorysta podczas samobójczego ataku dokonuje obszarowych zniszczeń. Trzecim motywem ukazanym w grze, który ma kontekst współczesnego islamskiego terroryzmu, to stosowanie przez GLA materiałów wybuchowych w postaci alternatywnych min. Przypominają one ładunki wybuchowe stosowane m.in. przez rebeliantów przeciwko USA i jej koalicji podczas destabilizacji w Iraku.

Angry mob, jednostka GLA. Źródło: cnc.wikia.com

Angry mob, jednostka GLA. Źródło: cnc.wikia.com

Wymienić tu trzeba jeszcze dwie kwestie w związku z analizą porównawczą. Po pierwsze kwestia baraków piechoty – kiedy zaznaczymy je podczas rozgrywki, usłyszymy tupot wojskowych butów, a w tle męskie głosy krzyczące „Allah Akbar”. Niezaprzeczalnie grając w tę grę dzisiaj powiążemy te dźwięki z Państwem Islamskim. Po drugie jednostka „Angry Mob”, co na język polski tłumaczy się jako: „rozwścieczony tłum”. Jest to grupowa jednostka mężczyzn i kobiet uzbrojona w pistolety maszynowe i koktajle mołotowa. Po ulepszeniu uzbrojona zostaje ona w automaty kałasznikowa. Gdy zaznaczy się tą jednostkę również słychać w tle: „Allah Akbar”. Ponadto na portrecie jak i na mapie widać kobiety ubrane m.in. w burki. Na myśl przychodzi niepoprawne politycznie porównanie tej jednostki ze współczesnym kryzysem uchodźczym w Europie.

Pośród Global Liberation Army występuje dwóch dowódców, którzy swoją taktyką w dużym stopniu przypominają islamski ekstremizm oraz działania Państwa Islamskiego i jego sympatyków. Pierwszy z nich to „Książe Kassad”. Jego taktyka walki opiera się na robieniu zasadzek: ukrywanie jednostek, podszywanie się pod wroga, przejmowanie pojazdów i budynków. Jego działania inaczej można określić jako partyzantka. Drugi natomiast dowódca omawianej frakcji to „Rodall 'Demo’ Juhziz”. Specjalizuje się on w materiałach wybuchowych. Jednostki pod jego komendą dostają dodatkowe umiejętności, np. terroryści i ciężarówki-pułapki zadają większe obrażenia; motocykliści zamiast karabinów maszynowych posiadają ładunki wybuchowe; miny mają więcej materiału wybuchowego i większą siłę rażenia, piechota może podkładać ładunki wybuchowe pod budynki przeciwnika; wyrzutnia rakiet balistycznych zamiast toksyn zawiera ładunki wybuchowe.

Książe Kassad. Źródło: cnc.wikia.com

Książe Kassad. Źródło: cnc.wikia.com

Rodall 'Demo' Juhziz. Źródło: cnc.wikia.com

Rodall 'Demo’ Juhziz. Źródło: cnc.wikia.com

Na sam koniec analizy porównawczej, ważnym podkreślenia pozostaje fakt, iż GLA w uniwesum C&C General jest bardzo zdecentralizowaną organizacją. Podobne kwestie widoczne są z islamskim ekstremizmem. Wymienić do nich możemy organizacje takie jak: Al Kaida, An-Nusra, Front Islamski, czy Państwo Islamskie pod kontrolą Abu Bakr al-Baghdadi’ego. Powyższe organizacje powiązane z islamskim ekstremizmem, często z jego wahabicką odmianą, w świecie rzeczywistym zwoływały sojusze, a potem często zwalczały się wzajemnie w przeciągu nawet kilku miesięcy. Powodem tego pozostawała walka o wpływy na terenie m.in. współczesnego Iraku. Podobne zdarzenia przyczynowo-skutkowe zaistniały w uniwersum C&C G. Chodzi dokładnie o walkę pomiędzy różnymi frakcjami albo generałami związanymi z Armią Światowego Wyzwolenia. W wyniku takich „walk domowych” m.in. w fabule kampanii ginie generał GLA – dr. Thrax.

Podsumowanie

Alternatywne wizje przyszłości, ukazane z gier z 2003 roku, mogą mieć swój rzeczywisty odpowiednik w późniejszym czasie. Wartym podkreślenia jest, iż gra powstała w w lutym 2003 roku, a więc około miesiąc przed wydarzeniami, które przeszły do historii jako II wojna w Zatoce Perskiej (2003-2005) oraz Destabilizacją/Okupacją Iraku (2004-2010). Zadać warto pytanie – czym kierowali się twórcy gry, skoro jeszcze nie doszło do szerszych wydarzeń w Iraku? Skąd twórcy czerpali inspiracje? Pytania pozostają bez odpowiedzi.

Warto dodać, że C&C Generals współcześnie ma dodatkowe rozszerzenia fanowskie tzw. mody. Do najważniejszych z nich zaliczyć trzeba „Rise of Reds” oraz „Shockwave”. Pracę nad tym pierwszym trwały już od 2004 roku, a uaktualnienia istnieją do chwili obecnej. W modzie tym fabuła opiera się na dalszych latach konfliktu światowego z Zero Hour. W owym rozszerzeniu możemy pokierować oprócz USA, Chinami i GLA również siłami Kontynentalnymi Europy („European Continental Alliance”) oraz Federacją Rosyjską. Natomiast co do drugiego rozszerzenia „Shockwave”, wiadomym jest, że prace nad nim rozpoczęły się w 2010 roku i aktualizacje trwają do dziś. Omawiany mod rozszerza rozgrywkę o nowe jednostki, po jednym generale dla każdej frakcji oraz dodaje jednostki latające m.in. dla jednego z nowych dowódców z GLA.

Strona do modu „Shockwave”.

Strona do modu „Rise of The Reds”.

Absolwent UMCS na wydziale humanistycznym, na kierunku historia. Licencjat pisał na temat: "Ruch narodowy i dążenia niepodległościowe Irlandczyków w latach 1900-1923". Natomiast pracę magisterską: "Ruch niepodległościowy na terenie powiatu radomskiego po 1945 r." W pracy historycznej bada losy Żołnierzy Niezłomnych, głównie na terenie regionu radomskiego oraz historię Irlandzkiej Armii Republikańskiej.