Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON.
Fot. ppor. Robert Suchy/CO MON.

IU MON: Podpisano umowę na dostawę dwóch małych samolotów VIP

W dniu 14 listopada 2016 r. w obecności wiceszefa MON Bartosza Kownackiego podpisano umowę na dostawę samolotów „małych” do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP).

W imieniu Inspektoratu Uzbrojenia MON umowę podpisał jego szef, gen. bryg. Adam Duda, a Gulfstream Aerospace Corporation reprezentował Jeffrey Crosby, dyrektor ds. zamówień rządowych w firmie. Uroczystość miała miejsce w siedzibie Ministerstwa Obrony Narodowej.

Przedmiotem umowy, której wartość wynosi 440.566.300,80 PLN netto jest dostawa dwóch samolotów Gulfstream G550 wraz z pakietem logistycznym oraz dokumentacją techniczną i eksploatacyjną. Samoloty zostaną dostarczone w sierpniu 2017 r., a ich użytkownikiem będzie 1. Baza Lotnictwa Transportowego (1. BLTr) w Warszawie. Wykonawca zapewni również szkolenie na typ samolotu dla personelu latającego (pilotów), personelu technicznego i pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego.

Zwycięstwo w przetargu na małe samoloty VIP, należącego do koncernu General Dynamics, Gulfstream Aerospace Corporation z modelem G550 ogłoszono w dniu 21 października br. (czytaj więcej: Amerykański Gulfstream zwycięzcą przetargu na małe samoloty VIP dla Polski). Pokonał on ofertę francuskiego Dassault Aviation z modelem Falcon 7X (czytaj więcej: Inspektorat Uzbrojenia: Dwie oferty na mniejszy samolot dla VIP). W 2017 roku rząd kupi jeszcze trzy większe maszyny: dwie nowe i jedną używaną o pojemności do 100 pasażerów (czytaj więcej: Polska kupi pięć samolotów klasy VIP).

Gulfstream G550 jest maszyną popularną w swojej klasie i od 2004 roku weszło do służby ok. 500 samolotów tego typu (z czego pozostaje 450, głównie w prywatnych rękach – stan na styczeń 2016 r.). Istnieje wiele wariantów tych maszyn, w tym specjalistyczne: jako małe samoloty wczesnego ostrzegania (CAEW), dowodzenia i kontroli czy inne. Napęd stanowią dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11 o ciągu 68.44 kN każdy, a wymiary maszyny to: długość 29,4 metra, 28,5 metra rozpiętości skrzydeł oraz 7,9 metra wysokości. Maksymalna masa startowa wynosi 41.277 kg, prędkość maksymalna 941 km/h, pułap praktyczny 15.545 metrów, a zasięg to 12.501 km. Podkreślić należy, że w przedmiotowym postępowaniu sprawa bezpieczeństwa lotów traktowana została priorytetowo, czego przykładem może być m.in. wymaganie, aby samolot wyposażony był w nowoczesny system EVS (Enhanced Visual System), umożliwiający załodze wykonywanie lotu w trudnych warunkach atmosferycznych.

Wśród rządowych użytkowników są: Azerbejdżan (1 samolot), Australia (2 specjalistyczne zamówione; czytaj więcej: Kolejne samoloty zwiadowcze dla Australii), Izrael (2 Eitam w wersji jako CAEW, 2 Shavit jako wersja specjalna SEMA: Special Electronic Missions Aircraft), Kuwejt (1), Maroko (1), Niemcy (1), Nigeria (1), Arabia Saudyjska (1), Singapur (4), Szwecja (1), Tanzania (1), Turcja (2 jako VIP, 2 jako samoloty dowodzenia i kontroli), Włochy (2 CAEW), Uganda (1) oraz USA (5 jako VIP; z czego 1 w USAF, 3 w US Navy i 1 w US Army).

Gulfstream G550 w barwach USAF (oznaczenie: C-37B). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Gulfstream G550 w barwach USAF (oznaczenie: C-37B). / Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0).

Źródło: iu.wp.mil.pl: Umowa na dostawę „małych” samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie (VIP)

Czytaj także:

Polska kupi nowe samoloty rządowe

Zaktualizowany Plan Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych RP na lata 2017-2022

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty