Douglas A-4 Skyhawk (Wikimedia Commons)

Izrael zakończył eksploatację samolotów A-4 Skyhawk „Ayit”

Siły Powietrzne Izraela (Hejl HaAvir) oficjalnie zakończyły eksploatację samolotów szkolno-bojowych A-4 Skyhawk „Ayit”, które służyły w każdej kampanii wojennej od czasu dostarczenia tych maszyn do Izraela.

Sklep Urodzeni Patrioci

Od pojawienia się w Izraelu pierwszych maszyn A-4 Skyhawk minęło 48 lat. Oficjalna ceremonia pożegnalna wycofywanych ze służby maszyn szkolno-bojowych TA-4 „Ayit” (hebr. Orzeł) miała miejsce w dniu 13 grudnia 2015 roku w bazie lotniczej Hatzerim.

Podczas pożegnalnej ceremonii dokonano przelotu nad bazą lotniczą a za sterami oprócz pilotów w służbie czynnej zasiedli również weterani — dowódca Hejl HaAvir gen. dyw. Amir Eshel, szef kadr gen. dyw. Hagai Toplonski oraz szef działu planowania gen. dyw. Amikam Norkin. (IDF Spokesperson)

Podczas pożegnalnej ceremonii dokonano przelotu nad bazą lotniczą a za sterami oprócz pilotów w służbie czynnej zasiedli również weterani — dowódca Hejl HaAvir gen. dyw. Amir Eshel, szef kadr gen. dyw. Hagai Toplonski oraz szef działu planowania gen. dyw. Amikam Norkin. (IDF Spokesperson)

Jak powiedział dowódca Hejl HaAvir gen. dyw. Eshel maszyny „Ayit” zasłużyły się w historii walk powietrznych poprzez połączenie „pomiędzy małym samolotem i wielkością swoich pilotów”. Generał odniósł się także do przewidywanego przybycia nowych myśliwców 5. generacji F-35I „Adir” (Czytaj także: Izrael ujawnił plany przezbrojenia w myśliwce F-35I „Adir”), które powinny dotrzeć do Izraela w czasie krótszym niż rok.

Według Sił Powietrznych, samoloty szturmowe Skyhawk rozpoczęły służbę w Siłach Powietrznych Izraela w dniu 29 grudnia 1967 roku, kiedy to z pokładu statku, który przybył do portu w Hajfie, wyładowano pierwsze maszyny A-4H. Maszyny niemal natychmiast wcielono do służby w specjalnie utworzonych w związku z nabyciem maszyn A-4 Skyhawk eskadr „Dolina” i „Latające Tygrysy„.

Dowódca Hejl HaAvir gen. dyw. Amir Eshel w kokpicie samolotu szkolno-bojowego A-4 Skyhawk „Ayit”. (IDF Spokesperson)

Dowódca Hejl HaAvir gen. dyw. Amir Eshel w kokpicie samolotu szkolno-bojowego A-4 Skyhawk „Ayit”. (IDF Spokesperson)

Początkowo Izrael złożył zamówienie na 90 egz. jednomiejscowego A-4H, 10 egz. dwumiejscowego TA-4H oraz 117 egz. A-4N. Niedługo po tym szturmowe „Ayity” wzięły udział w tzw. Wojnie na wyczerpanie (czerwiec 1967 – 7 sierpnia 1970 r.) gdzie odegrały one decydującą rolę podczas starć z Egiptem. Kolejnym konfliktem, w którym wzięły udział była wojna Jom Kippur (6 października – 26 października 1973 r.) i jak twierdzą Hejl HaAvir samoloty wykonały wówczas około 1.000 lotów bojowych, ponosząc przy tym ciężkie starty (które zostały uzupełnione niemal natychmiast dostawą 28 egzemplarzy A-4E i 13 egzemplarzy A-4M).

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty