Air Hopper podczas symulacji transportu dostaw logistycznych. / fot. IAI.

Izrael zaprezentował bezzałogowy śmigłowiec m.in. do ewakuacji rannych [WIDEO]

W dniu 2 października br. Isreel Aerospace Industries (IAI) Ltd. zaprezentowało udaną koncepcję bezzałogowca pionowego startu i lądowania o nazwie Air Hopper. Dron-śmigłowiec zademonstrował możliwości ewakuacji rannych oraz bezpiecznego transportu dostaw logistycznych na pole walki.

W poniedziałek, 2 października br. izraelskie przedsiębiorstwo zbrojeniowe, Isreel Aerospace Industries (IAI) Ltd. udaną koncepcję bezzałogowca pionowego startu i lądowania (Vertical Take Off and Landing; VTOL) o nazwie Air Hopper. Dron-śmigłowiec zademonstrował dwie podstawowe funkcje. Pierwsza z nich to możliwość ewakuacji poważnie rannych żołnierzy z pola walki, przy jednoczesnym monitoringu ich funkcji życiowych i czasu rzeczywistego dostarczenia poszkodowanego do punktu medycznego. Natomiast druga funkcja to transport dostaw logistycznych do izolowanych sił własnych na pierwszej linii, do których nie można dotrzeć w inny sposób, nie narażając większej ilości żołnierzy.

Demonstracja praktycznych możliwości odbyła się z udziałem wysokich przedstawicieli producenta, przemysłu zbrojeniowego oraz Sił Obronnych Izraela (IDF). Jako bezzałogowy śmigłowiec może być używany głównie do zapewnienia szybkich dostaw logistycznych do miejsc, w których dostęp z lądu jest trudny lub niebezpieczny. Konstrukcja drona Air Hopper została oparta na załogowym śmigłowcu o udźwigu 100-180 kg (w zależności od użytego modelu), która zapewnia dwie godziny autonomicznego lotu z prędkością maksymalną do 120 km/h.

Bezzałogowiec jest napędzany silnikiem spalinowym, który wykorzystuje zwykłe 95-oktanowe paliwo, a jego cena jest znacznie niższa, niż w przypadku załogowego śmigłowca transportowego. Pozwala to na zakup wielu bezzałogowych śmigłowców, aby osiągnąć elastyczne możliwości i stosunkowo tanie zdolności logistyczne i ewakuacyjne na linii frontu, a jednocześnie znacznie zmniejszyć zagrożenie dla życia własnych żołnierzy.

Air Hopper podczas symulacji transportu ciężko rannego żołnierza. / fot. IAI.

Jak podkreśla producent, z racji że klasyczne konwoje logistyczne i ewakuacyjne, poruszające się drogą lądową napotykają wiele zagrożeń, takich jak improwizowane ładunki wybuchowe (Improvised Explosive Device; IED), zasadzki czy broń przeciwpancerna, system lotniczych dostaw zminimalizuje zagrożenie ciągłości dostaw, a operator drona korzystający z autonomicznego systemu sterowania, nadzoruje realizację misji wielu dronów tworzących konwój w czasie rzeczywistym z bezpiecznego obszaru poza polem walki.

Otwarta architektura konstrukcji bezzałogowca sprawia, że jest kompatybilny z wieloma innymi platformami, bez potrzeby specjalnych adaptacji, utrzymując stabilny poziom wydajności, równocześnie z możliwością wyważania platformy dla przenoszonego ładunku. Dron może operować w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych.

Oprócz jednostki sterowania w samym dronie, system Air Hopper jest wyposażony w zaawansowany system sterowania, który pozwala na zarządzanie wieloma innymi możliwościami operacyjnymi, takimi jak sterowanie pojazdem, planowanie misji w czasie rzeczywistym i aktualizowanie tras lotu, aktualizowanie atrybutów zachowania konwoju, odbiór w czasie rzeczywistym danych dotyczących misji oraz system wymiany danych, który umożliwia komunikację ze śmigłowcami.

Shaul Shahar, dyrektor wykonawczy IAI Military Aircraft Group, powiedział, że:

Oba systemy są dowodem na to, że koncepcja jest ważnym kamieniem milowym dla IAI w zakresie bezzałogowych pojazdów, tworząc rozwiązania dla przyszłego pola walki i oferować optymalne, bezobsługowe rozwiązania operacyjne, które minimalizują ryzyko życia ludzi. Uważam, że te prace rozwojowe otworzą wiele drzwi dla nas na rynkach lokalnych i globalnych, zarówno wojskowych, jak i cywilnych.

WIDEO:

Źródło:

iai.co.il: IAI Expands Its Unmanned Vehicles Capabilities: The Air Hopper – Unmanned Helicopter and Autonomous Tactical System for Logistic Convoys have Completed a Successful Proof of Concept

Czytaj także:

Rambow – nowy uzbrojony bezzałogowiec prosto z Izraela

Izrael: Nowa wersja ciężkiego bwp Namer [WIDEO]

TIKAD: latające drony-strzelcy dla Izraela

Eitan – nowy izraelski transporter opancerzony [FOTO+WIDEO]

DSEI 2017: Lockheed Martin UK prezentuje miniaturowego drona Outrider [WIDEO]

Izrael prezentuje możliwości przyszłej platformy bojowej Carmel [WIDEO]

PGZ S.A. podpisała porozumienia o współpracy z izraelskimi IAI oraz ELTA Systems

IAI ROTEM – nowy izraelski UAV [WIDEO]

Seagull – nowy izraelski bezzałogowy pojazd nawodny [WIDEO]

VSR700: projekt bezzałogowego śmigłowca od DCNS i Airbus Helicopters

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.