Koncepcja gąsienicowego demonstratora wozu bojowego o kryptonimie Carmel. / fot. Israel Defense.

Izrael zaprezentował koncepcję nowej platformy bojowej Carmel

Podczas 2nd International Ground Warfare & Logistics Conference w dniach 16-17 maja br., emerytowany gen. bryg. Didi Ben-Yoash, były dowódca izraelskiego Korpusu Pancernego, zaprezentował koncepcję gąsienicowego demonstratora wozu bojowego o kryptonimie Carmel.

Latrun, Izrael. / Wikimedia Commons.

Podczas 2nd International Ground Warfare & Logistics Conference w dniach 16-17 maja br., która miała miejsce w Latrun (w centralnej części Izraela), emerytowany gen. bryg. Didi Ben-Yoash, były dowódca izraelskiego Korpusu Pancernego (Hashan), zaprezentował koncepcję gąsienicowego demonstratora wozu bojowego o kryptonimie Carmel (co jest hebrajskim akronimem zaawansowanego pojazdu bojowego – przyp. red.).

Celem Projektu Carmel, przyszłego demonstratora technologii dla Korpusu Pancernego, jest opracowanie infrastruktury technologicznej dla przyszłej platformy pancernej, która będzie stanowiła milowy krok w odniesieniu do głównych cech przyszłej platformy – zdolności operacyjnych przetrwania, masy oraz rozmiarów.

Carmel będzie lekki, zwinny, niewielki, stosunkowo niedrogi i prosty w obsłudze, przeznaczona przede wszystkim do prowadzenia działań w obszarach miejskich przy zamkniętych lukach. Załogę Carmela będzie będzie stanowić dwóch wojskowych, siedzących obok siebie, z których jeden, oficer, będzie dowódcą, a oboje będą wykonać wszystkie czynności wymagane do obsługi platformy.

Aby móc zredukować liczebność załogi tylko do dwóch członków, będzie wymagane opracowanie rewolucyjnego systemu wsparcia decyzji. System ten będzie wykonywać większość działań realizowanych obecnie przez załogi izraelskich wozów bojowych (w tym autonomiczną nawigację i jazdę, poszukiwanie celów, celowanie, niezależne prowadzenie ognia w miarę możliwości i inne zadania). Załoga Carmela będzie wykonywać jedynie te czynności, których nie będzie mógł w stanie wykonać system.

Co ciekawe będzie możliwe zwiększenie liczebności załogi o jednego żołnierza, dzięki przestronnemu wnętrzu, który byłby w stanie, w razie konieczności, obsługiwać zewnętrzne systemy (np. lądowe lub powietrzne pojazdy bezzałogowe czy amunicję o zasięgu stand-off). W przypadku wersji pojazdu dowodzenia, trzeci członek załogi będzie dowódcą na szczeblu plutonu lub kompanii.

Rodzina pojazdów z rodziny Carmel. / fot. Israel Defense.

Ujawniono, że Carmel zostanie wyposażony w hybrydowy układ napędowy, który pozwoli na zmagazynowanie nadmiaru energii, aby spełnić wszystkie wymagania operacyjne. Wóz będzie chroniony przez najnowocześniejszy system obrony aktywnej, a jego systemy elektroniczne będą także zabezpieczone przed cyberatakami. Carmel będzie skutecznie raził oddziały przeciwpancerne i wyrzutnie rakiet przeciwnika w gęsto zaludnionych obszarach miejskich.

Za rozwój podstawowych systemów w ramach Projektu Carmel odpowiadają trzy rodzime przedsiębiorstwa zbrojeniowe: Rafael Advanced Defense Systems Ltd., Elbit Systems oraz Israel Aerospace Industries (IAI). Rafael zaproponował zastosowanie przejrzystego kokpitu, Elbit zasugerował wyposażenie załogi w hełmy, oferującego możliwości podobne jak te, stosowane przez pilotów myśliwców 5. generacji, podczas gdy IAI oferuje zintegrowanie obu rozwiązań technologicznych. Całość jest koordynowana przez państwowe Biuro Badań i Rozwoju MAFAT.

Jak podkreślił gen. bryg. Didi Ben-Yoash, koncepcja Carmel cieszy się dużym zainteresowaniem wśród zagranicznych potentatów rynku pancernego, a program jest naprawdę rewolucyjnym i unikalnym w świecie platform opancerzonych i bojowych. Podkreślił, że przyszła platforma bojowa umożliwi wykorzystanie wszystkich rodzajów uzbrojenia, wykorzystywanych przez Korpus Pancerny, w tym pocisków rakietowych. Nowy, system obrony aktywnej, projektowany dla Carmela, zostanie również przetestowany na obecnie używanych bądź opracowywanych platformach bojowych: czołgach podstawowych Merkava Mark IV, ciężkich bojowych wozach piechoty Namer czy prototypowych, kołowych transporterach opancerzonych Eitan (czytaj także: Eitan – nowy izraelski transporter opancerzony [FOTO+WIDEO]).

Wizualizacja Carmela podczas walk miejskich. / fot. Israel Defense.

Przypomnijmy, że pierwsze informacje o pracach badawaczo-rozwojowych (B+R) nad gąsienicowymi wozami bojowymi nowej generacji dla Wojsk Lądowych Sił Obronnych Izraela pojawiły się pod koniec października ub. r. Pojawiła się wówczas informacja, że wóz w wersji podstawowej ma mieć masę 32 ton, a wejście do służby zaplanowano na lata 2025-2027. Prace nad Carmelem są częścią strategicznego planu o nazwie Ground Horizon, wzmocnienia możliwości operacyjnych Wojsk Lądowych Sił Obronnych Izraela na najbliższe 20 lat (czytaj więcej: Eitan i Carmel: nowe izraelskie wozy bojowe).

Źródło:

israeldefense.co.il: Unveiled at Latrun Week: a Simulation of Project Carmel

Czytaj także:

Blue Flag-17”: Największe ćwiczenia w historii Sił Powietrznych Izraela

Pereh” – niszczyciel rakietowy przebrany za czołg [ZDJĘCIA+WIDEO]

DOGO – Izraelski taktyczny robot bojowy [WIDEO]

Pierwsze dostawy Procy Dawida dla Izraela

Romah – nowa precyzyjna amunicja dla izraelskich systemów rakietowych

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty