Lockheed U-2 Dragon Lady / Wikimedia Commons.

Jak wygląda konserwacja samolotów U-2? [WIDEO]

Legendarny samolot szpiegowski U-2 zadebiutował w 1955 roku i dalej służy w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych dzięki programowi drobiazgowej kontroli PDM (Programmed Depot Maintenance) wcielanemu w życie co 4.700 godzin lotu każdej z maszyn U-2.

Ten bardzo złożony proces wymaga od techników demontażu i usunięcia farby z całego samolotu dla wykonania szczegółowych analiz każdej z części, a w przypadku wykrycia usterki dokonania niezbędnych napraw. W procesie drobiazgowej kontroli z samolotu usuwanych i wymienianych jest ponad 1.800 poszczególnych części. Kontroli podlegają również nity spajające całą konstrukcję — jest ich około 40.000 tysięcy. Po zakończeniu procesu konserwacji samolot jest na nowo składany i malowany. Gdy konserwacja dobiegnie końca, maszyna gotowa jest do powrotu do służby.

U-2 to legendarny wysokościowy samolot rozpoznawczy, który otrzymał nieoficjalny przydomek Dragon Lady. Wiadomo, że U-2 latały z misjami rozpoznawczymi nad terytorium ZSRR, Chin, Kuby i w innych miejscach na całym świecie. Od czasu wprowadzenia do służby w 1957 roku, maszyny rozpoznawcze U-2 dowiodły swojej skuteczności. U-2 miały służyć w amerykańskich siłach powietrznych do 2014 (planowano zastąpienie ich bezzałogowymi maszynami RQ-4 Global Hawk) jednakże w wyniku kryzysu finansowego, a co za tym idzie cięć budżetowych Pentagonu, USAF planuje dalszą eksploatację samolotów U-2, przynajmniej do 2019 roku.

Poniższe wideo zamieszczone w serwisie YouTube ukazuje cały proces konserwacji samolotu U-2:

Zobacz także:

Powstanie następca legendarnego U-2?

Szczegóły następcy U-2 ujawnione

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty