Jakub Marszałkiewicz „Walki powietrzne podczas wojen izraelsko-arabskich” – recenzja

Chel Ha Avir, czyli Siły Powietrzne Izraela to obecnie jedna z największych bliskowschodnich potęg lotniczych, która wykuła swój prestiż wielokrotnie zadając decydujący cios liczniejszym siłom Egiptu, Syrii, Jordanii czy Iraku. Jednak, tak jak sam Izrael powstał przy poparciu Józefa Stalina, tak jego wojska lotnicze były na początku wspierane przez państwa Układu Warszawskiego, co dla laików wydaje się nieprawdopodobne, z uwagi na prozachodni obecnie charakter państwa żydowskiego. Jak kształtowały się wojska lotnicze tego małego państwa? Jakie są polskie wątki tej historii? Jak wyglądał przebieg najważniejszych konfliktów zbrojnych z ich udziałem: kryzysu sueskiego, wojny sześciodniowej, wojny Jom Kippur i innych operacji wojskowych? Dlaczego Chel Ha Avir posiadają opinię jedynych, które do perfekcji opanowały powietrzny blitzkrieg? Na te i wiele innych pytań odpowiada książka Jakuba Marszałkiewicza.

Gdy tylko Autor książki zareklamował swoje dzieło na jednej z Naszych stron na Facebooku, od razu stwierdziłem, że muszę ją zrecenzować. Choć dodatkowa informacja, że książka ma „jedynie” 142 strony trochę mnie skonsternowała, postanowiłem zaryzykować i przekonać się osobiście, czy jest warta swojej ceny. Na pierwszy rzut oka wydawało mi się, że będzie to lektura „szybka i przyjemna”, a miękka okładka, prosta acz schludna, przedstawiająca klucz pięciu izraelskich F-16, tylko wzmogła mój czytelniczy apetyt. Z kwestii technicznych należy zauważyć jeszcze, że nieduża czcionka, jak i zdjęcia, mapki i tabelki powodują, iż treści jest więcej, niż na pierwszy rzut oka wydawało mi się.

Książka składa się z zasadniczo dwóch części. Pierwszy rozdział opowiada o powstaniu pierwszych sił powietrznych, jeszcze w Brytyjskim Mandacie Palestyny, pierwszych walkach z Arabami tuż po ogłoszeniu niepodległości przez Izrael w maju 1948 roku, polskich wątkach związanych z Izraelem, takich jak sieciach połączeń PLL „LOT”, samolotach wyprodukowanych nad Wisłą będących na wyposażeniu sił młodego państwa żydowskiego, a później nowszych konstrukcji wykorzystywanych przez Arabów, oraz wstępnym opisem późniejszego rozwoju tychże sił aż do dnia dzisiejszego. Dalsza część rozdziału dotyczy testów, zdobycznych na Arabach, samolotów MiG w Izraelu (a także wypożyczonych w 1997 roku polskich MiG-29) oraz ćwiczeń polskich i izraelskich F-16 w 2012 roku. Drugi rozdział skupia się z kolei na najważniejszych konfliktach zbrojnych państwa żydowskiego z sąsiadami: kryzysie sueskich 1956 r., wojnie sześciodniowej 1967 r., wojnie Jom Kippur 1973 r., operacji „Pokój dla Galilei” w dolinie Bekaa (Liban) 1982 r. oraz incydentach powietrznych i operacjach przeciwko Syrii w latach 80., 90. i 2000-ych.

Książka Jakuba Marszałkiewicza charakteryzuje się szczegółowym opisem, zarówno technicznym uzbrojenia, jak i przebiegu walk powietrznych wspomnianych konfliktów, do których jest dołączone tło polityczne i historyczne wraz z działaniami innych państw na ziemi i morzu. Szczególnie interesujące są polskie wątki, co powinno żywo zainteresować Czytelnika. Publikacja jest uzupełniona o czarno-białe fotografie i mapki niemal na każdej stronie, z uwzględnieniem techniki wojskowej Izraela i ich przeciwników, oznaczenia poszczególnych sił powietrznych, zdjęć historycznych itp., co podwyższa jakość wizualną i merytoryczną całości. Ponadto, wiele interesujących wyjaśnień jest w odnośnikach, dlatego należy czujnie przeglądać każdą stronicę.

Każdy z opisanych konfliktów zbrojnych, oprócz ich przebiegu na poziomie strategicznym, zawiera dane na temat zwycięstw i porażek w powietrznych potyczkach i przeciwko egipskiej i syryjskiej obronie przeciwlotniczej, czy operacje wojskowe w innych okresach, np. przeciwko reaktorom jądrowym: irackiemu Osirak k. Bagdadu (operacja „Opera”; 1981 r.) i domniemanemu syryjskiemu w muhafazie Dajr az-Zaur (operacja „Orchard”; 2007 r.).

Autor przedstawia skład sił lotniczych państwa żydowskiego, zakupy kolejnych generacji myśliwców i maszyn wielozadaniowych, a także podobne nabytki ich przeciwników (myśliwce, bombowce, szturmowce). Następnie konfrontuje jakość samych maszyn (produkcji czechosłowackiej, polskiej, francuskiej, brytyjskiej, amerykańskiej, sowieckiej, jak i rodzimej), umiejętności pilotów, ich wyszkolenia, jak i całego systemu szkolenia sił powietrznych na podstawie rezultatów walk oraz wyciąga wnioski nt. wyższości jednych sił nad drugimi (zachodni indywidualizm, rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji przez pilota vs. dogmatyczne myślenie, bezwarunkowa racja dowództwa, kierującego działaniami lotnictwa z ziemi, zwalczanie samodzielnego myślenia i inicjatywy u pilota). Ukazuje mistrzostwo strategii wojennej państwa żydowskiego, które opanowało do perfekcji powojenny blitzkrieg, a konflikty z sąsiadami były niejako poligonem doświadczalnym NATO i Układu Warszawskiego, gdzie starły się ze sobą technika i taktyka wykorzystania sił lotniczych obu bloków militarnych, jak również sami piloci-ochotnicy sowieccy, wspierający Egipt, z izraelskimi (ciekawym odnotowania jest opisana kwestia ewentualnego udziału polskich pilotów po stronie Syrii).

Podsumowując, niniejsza książka mimo swoich niepozornych rozmiarów, jest bardzo interesującą pozycją na rynku wydawniczym, a ze względu na bardzo wysoki poziom merytoryczny, będzie „łakomym kąskiem” miłośnika lotnictwa czy historii Izraela. Pomimo początkowych, pozornych obiekcji, ostatecznie nie zawiodłem się i czekam na kolejne publikacje Autora.

Polecam!

JAKUB MARSZAŁKIEWICZ (ur. 1981) jest pasjonatem lotnictwa, pilotem samolotowym oraz absolwentem Lotniczych Zakładów Naukowych we Wrocławiu, studiów magisterskich z Zarządzania Ruchem Lotniczym na Wydziale Lotnictwa Akademii Obrony Narodowej (AON) w Warszawie oraz studiów podyplomowych z tego zakresu w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Ukończył także studia podyplomowe z logistyki oraz menedżerskie z zarządzania oświatą. Ukończył także przeszkolenie w zakresie lotów według przyrządów (IFR) w Poznaniu oraz pilotaż samolotów wielosilnikowych w Kanadyjskiej Akademii Lotniczej (Canadian Flight Academy) pod Toronto, a także kursy teoretyczne na liniową/zawodową licencję pilota ATPL(A) oraz na Dyspozytora Lotniczego (teoria i praktyka). Latał także na szybowcach. Aktualnie pracuje jako wykładowca przedmiotów związanych z lotnictwem, logistyką, transportem i bezpieczeństwem narodowym w Wyższej Szkole Bankowej w Gdańsku oraz na Politechnice Gdańskiej, a niekiedy także na innych uczelniach. Jest też członkiem Dolnośląskiej Akademii Lotniczej, funkcjonującej przy Otwartym Muzeum Techniki Nadbor we Wrocławiu. Od wielu lat publikuje artykuły w branżowej prasie lotniczej, głównie w takich czasopismach jak Aeroplan, Lotnictwo z szachownicą, a czasami także listy w Skrzydlatej Polsce. Opracował ogółem kilkadziesiąt artykułów dla polskiej prasy lotniczej oraz kilka dla zagranicznej (Wielka Brytania i Kanada), a także kilka podręczników lotniczych i publikacji naukowych (w tym na AON oraz WSOSP). Jego opowiadanie lotnicze Wellington R-1379 zostało wyróżnione przez redakcję Przeglądu Lotniczego PLAR w 2015 r.


Autor: Jakub Marszałkiewicz

Tytuł: Walki powietrzne podczas wojen izraelsko-arabskich

Wydawnictwo: Difin

Oprawa: Miękka

Rok wydania: 2016

ISBN: 978-83-807910-5-3

Liczba stron: 142

Format: 17,6 x 25 cm

>>>> Książkę można kupić u wydawcy tutaj <<<<

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty