Fot. Twitter via @masa_masa306.

Japonia: Ujawniono nowy samolot zwiadu elektronicznego RC-2 [FOTO]

W dniu 6 lutego br. japońscy spotterzy sfotografowali w bazie lotniczej Gifu na wyspie Honsiu pierwszy prototyp samolotu zwiadu elektronicznego (ELINT) dalekiego zasięgu RC-2, który jest rozwinięciem maszyny transportowej Kawasaki C-2.

Gifu, Japonia. / Wikimedia Commons.

We wtorek, 6 lutego br. na serwisie Twitter pojawiły się pierwsze zdjęcia prototypu samolotu zwiadu elektronicznego (electronic intelligence; ELINT) dalekiego zasięgu Kawasaki RC-2. Maszyna, sfotografowana w bazie lotniczej Gifu, leżącej w pobliżu Kakamigahara w prefekturze Gifu na wyspie Honsiu, powstała na bazie drugiego prototypu samolotu transportowego Kawasaki C-2 (nr ser. 002, nr rej. 18-1202, oblatany w styczniu 2011 roku). Dwa dni później inny użytkownik serwisu opublikował zdjęcia samolotu w powietrzu.

W porównaniu z modelem bazowym, RC-2 otrzymał wyposażenie zwiadu elektronicznego i komunikacji, które rozmieszczono na kadłubie wewnątrz owiewek umieszczonych w nosie, na ogonie, górnej części kadłuba i jego bokach. Maszyna otrzymała także szereg anten na brzuchu. Wyprodukowany przez koncern Kawasaki Heavy Industries (KHI) Inc., samolot został oblatany w dniu 8 lutego br., jednak program jego budowy jest tak utajniony, że brak jest oficjalnej informacji z tego wydarzenia.

Zgodnie z informacjami japońskiej Agencji Zamówień Technologicznych i Logistyki (Acquisition, Technology & Logistics Agency; ATLA), program budowy nowego samolotu zwiadu elektronicznego ruszył wraz z analizą w 2004 roku, a siedem lat później KHI otrzymał kontrakt na budowę pierwszego prototypu. Program cierpi niewielkie opóźnienia, gdyż próby w powietrzu miały rozpocząć pod koniec ub. r.

RC-2 zastąpią w linii przestarzałe samoloty zwiadu elektronicznego NAMC YS-11EB, bazujące na kadłubie samolotu pasażerskiego YS-11 o napędzie turbośmigłowym. Nowy samolot ELINT bazuje na samolocie transportowym Kawasaki C-2, którego 13 egzemplarzy zostało zamówionych dotąd dla Japońskich Powietrznych Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai; JASDF), a sześć z nich dostarczono odbiorcy. Łączne zapotrzebowanie JASDF na tego typu maszyny to 40 egzemplarzy. Prototyp C-2 oblatano w dniu 26 stycznia 2010 roku. Nowe maszyny zastąpią w linii oblatane 48 lat temu samoloty Kawasaki C-1.

ZDJĘCIA RC-2 z 6 lutego 2018 roku:

Fot. Twitter via @Gifu119V3.

Fot. Twitter via @Gifu119V3.

Fot. Twitter via @Gifu119V3.

ZDJĘCIA RC-2 z 8 lutego 2018 roku:

Fot. Twitter via @masa_masa306.

Fot. Twitter via @masa_masa306.

Fot. Twitter via @masa_masa306.

Źródła:

defensenews.com: Images reveal progress on Japan’s C-2 intelligence-gathering variant

mod.go.jp: 次期機上電波測定装置/機上電波測定装置の開発

Czytaj także:

Japonia: Pierwszy myśliwiec 5. generacji F-35A trafił do jednostki liniowej JASDF [WIDEO]

Japonia chce zakupić rakiety manewrujące dalekiego zasięgu dla myśliwców F-15J/DJ

Japonia opracuje własną rakietę manewrującą?

Opóźnienia programu japońskiego myśliwca 5. generacji F-3

Japonia: Projekt nowego niszczyciela rakietowego wybrany

Japonia: Testy nowej ponaddźwiękowej rakiety przeciw-okrętowej XASM-3 [WIDEO]

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty