Extremalna promocja notebooka MSI
USS Gerald R. Ford w dniu 14 kwietnia 2017 roku. / U.S. Navy Photo by Mass Communication Specialist 1st Class Christopher Lindahl/Released.

Jedenasty superlotniskowiec US Navy w służbie

W dniu 22 lipca br., z udziałem m.in. prezydenta USA Donalda Trumpa, miała miejsce uroczystość przyjęcia do służby najnowszego lotniskowca o napędzie jądrowym, USS Gerald R. Ford (CVN-78), który stał się tym samym największym i najnowocześniejszym okrętem wojennym w US Navy.

Sklep Urodzeni Patrioci

Norfolk, Wirigina, USA. / Wikimedia Commons.

W sobotę, 22 lipca br. o godz. 10:00 czasu lokalnego (UTC−04:00) w Naval Station Norfolk (Wirginia), z udziałem m.in. prezydenta USA Donalda Trumpa, sekretarza obrony Jamesa N. Mattisa, p.o. sekretarza US Navy Seana Stackley’a i szefa Operacji Morskich adm. Johna Richardsona, miała miejsce uroczystość przyjęcia do służby najnowszego lotniskowca o napędzie jądrowym, USS Gerald R. Ford (CVN-78), będącego pierwszą jednostką w swoim typie, który będzie następcą obecnie użytkowanych dziesięciu lotniskowców typu Nimitz oraz największym okrętem wojennym świata.

Prezydent Donald Trump podczas przemówienia inaugurującego, które odbyło się w hangarze lotniczym okrętu zapewnił, że będzie wspierał nieprzerwaną dominację militarną Stanów Zjednoczonych, popierając plany Kongresu zwiększenia wydatków zbrojeniowych. Powiedział, że największy okręt wojenny świata, USS Gerald R. Ford (CVN-78), będzie przesłaniem siły i odstraszania, jednocześnie dziękując załodze okrętu i stoczniowcom z Huntington Ingalls Industries – Newport News Shipbuilding, za swoje oddanie i wspólną pracę. Trump zacytował również patrona jednostki, prezydenta Geralda Forda (1974-1977), który twierdził, że amerykańskie siły zbrojne muszą być absolutnie najlepsze w świecie, gdyż to decyduje o sile Stanów Zjednoczonych.

Z kolei p.o. sekretarza US Navy Sean Stackley podkreślił, że znamienne jest, iż prezydent Ford w 1975 roku przewodniczył uroczystości wejścia do służby pierwszego w swoim typie atomowego superlotniskowca Nimitz, czyli USS Nimitz (CVN-68), którego typ Gerald R. Ford jest generacyjnym następcą. W podobnym tonie przemawiał sekretarz obrony, który chwalił spuściznę patrona nowego okrętu wojennego. Z kolei szef Operacji Morskich podkreślił, że od dziś Gerald R. Ford nie będzie już projektem stoczniowym, ale okrętem wojennym z załogą, który będzie służył jako przestroga dla wrogów Ameryki.

Wśród gości uroczystości byli obecni również były wiceprezydent Dick Cheney oraz były sekretarz obrony Donald Rumsfeld, którzy pełnili swoje obowiązki w czasach prezydentury George’a W. Busha. Warto podkreślić, że program budowy lotniskowców nowej generacji został zainicjowany w ramach przyjętej przez Rumsfelda doktryny transformacji sił zbrojnych.

Przemówienie prezydenta USA:

USS Gerald R. Ford (CVN-78)

Nazwany na cześć 38. prezydenta USA lotniskowiec, według najnowszych kalkulacji kosztował jak dotąd amerykańskiego podatnika 12,8 mld USD, a na ok. 4,8 mld USD wyceniono koszty badawczo-rozwojowe (B+R), które pochłonie program w najbliższej przyszłości, z racji tego, że okręt jest pierwszym w swoim typie (kolejne jednostki mają kosztować po 10,44 mld USD, wg kosztorysu z 2015 roku – przyp. red.). US Navy formalnie złożyła zamówienie na lotniskowiec nowej generacji, obejmujące 10 okrętów w ramach programu o początkowej nazwie CVN-21 i wartości 36,3 mld USD (2015), w dniu 10 września 2008 roku, choć pierwszy kontrakt na wstępne prace podpisano w maju 2004 roku, a w sierpniu 2005 roku rozpoczęto cięcie stali pod kadłub. Stępkę położono w dniu 13 listopada 2009 roku, a w dniu 8 listopada 2013 roku okręt zwodowano i ochrzczono (matką chrzestną została Susan Ford Bales, córka patrona jednostki). Okręt wyszedł w morze po raz pierwszy w dniu 8 kwietnia br. (czytaj więcej: USA: Pierwszy lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [FOTO+WIDEO]).

Okręt ma 337 metrów długości, jego pokład 78 metrów szerokości (41 metrów na linii wody), 76 metrów wysokości, 12 metrów zanurzenia oraz ok. 100.000 ton wyporności. Napędzany dwoma reaktorami nuklearnymi A1B okręt (jest to nowy reaktor, projektowany od 1998 roku specjalnie dla nowych lotniskowców – przyp. red.) rozwinie prędkość 30 węzłów, które pozwolą na 20-25 lat służby operacyjnej (jest to długość pracy rdzenia reaktora, po którym trzeba go wymienić; planowana jest jedna taka wymiana, która pozwoli na 50-letnią służbę okrętu – przyp. red.) oraz nieograniczony zasięg. Ponadto, nowe reaktory są mniejsze od stosowanych obecnie w lotniskowcach typu Nimitz siłowniach A4W i zapewniają trzy razy więcej mocy wyjściowej, przy niższym zapotrzebowaniu energii na samą jego pracę. Docelowo, lotniskowiec zabierze na pokład ponad 75 samolotów różnego typu i został wyposażony w pierwsze na świecie katapulty elektromagnetyczne (Electromagnetic Aircraft Launch System; EMALS), dostarczone przez GA-EMS.

Tymczasem dobiega powoli końca budowa drugiego lotniskowca tego typu, USS John F. Kennedy (CVN-79), pod którego stępkę położono w dniu 22 sierpnia 2015 roku (czytaj więcej: Położono stępkę pod USS John F. Kennedy). Wodowanie zaplanowano na 2018 rok, a wejście do służby ok. 2020 roku. Również na 2018 rok zaplanowano położenie stępki pod trzeci okręt, USS Enterprise (CVN-80), który ma wejść do służby ok. 2025 roku (obecnie znajduje się we wczesnej fazie budowy). Pierwsze trzy okręty typu Ford zastąpią w służbie odpowiednio: USS Enterprise (CVN-65), typu Enterprise, USS Nimitz (CVN-68) oraz USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), typu Nimitz, a kolejne, jeszcze nienazwane okręty, wszystkie obecnie pozostające na wyposażeniu US Navy lotniskowce.

USS Gerald R. Ford podczas Dnia Niepodległości 4 lipca br. / U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Ryan Litzenberger/Released.

Źródło:

news.usni.org: Trump: Carrier USS Gerald R. Ford ‘100,000-ton Message to the World’

Czytaj także:

Próby najnowszego brytyjskiego lotniskowca z problemami

Brytyjski lotniskowiec nowej generacji wyszedł w morze [WIDEO]

Kontrakt na system Crowsnest – „uszy i oczy” brytyjskich lotniskowców typu Queen Elizabeth

Brytyjski dowódca chce amerykańskich Marines na lotniskowcu HMS „Queen Elizabeth”

Chiny zwodowały drugi lotniskowiec [WIDEO]

Oficjalnie: Lotniskowiec o napędzie nuklearnym dla Marynarki Wojennej Indii

Indie i Brazylia wycofują ze służby lotniskowce

Komentarze

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.

Najpopularniejsze posty