TA-50 Sił Powietrznych Korei Południowej (Wikimedia Commons)
TA-50 Sił Powietrznych Korei Południowej (Wikimedia Commons)

KAI wyeksportuje 4 samoloty T-50TH do Tajlandii

Korea Aerospace Industries (KAI) ogłosiła w czwartek, podpisanie kontraktu o wartości 110 mln USD na eksport czterech naddźwiękowych samolotów treningowych KAI T-50 Golden Eagle w wersji TH dla Tajlandii.

Zgodnie z zawartym porozumieniem, koreańska firma dostarczy zamówione myśliwce w okresie do 30 miesięcy. Ceremonia podpisania kontraktu odbyła się w hotelu JW Marriott w Seulu.

Tajlandia wybrała KAI T-50 Golden Eagle ponad jego chińskim konkurentem L-15, by zastąpić starzejące się już samoloty treningowe znajdujące się na wyposażeniu Sił Powietrznych. Do tej pory Tajlandia operowała na odrzutowych samolotach szkoleniowych Aero L-39 Albatros produkcji czechosłowackiej firmy Aero Vodochody. Tajlandia używała 40 maszyn Aero L-39 Albatros w wersjach ZA/ART. Maszyny starzeją się, od ich produkcji minęło już ponad 30 lat, a więc wymagana jest ich wymiana.

Tajlandia, wybrała kraje, których przemyły, zajmujące się bronią powietrzną są zaawansowane, tym razem wybrano kraj azjatycki” powiedział przedstawiciel KAI w oświadczeniu.

Przedstawiciel KAI dodał także iż umowa na dostawę 4 samolotów treningowych KAI T-50 Golden Eagle pozwoli na nawiązanie długotrwałej współpracy z Siłami Powietrznymi Tajlandii. Dodał, że może nastąpić wzrost eksportu większej liczby myśliwców.

Pod koniec ubiegłego roku, rząd Tajlandii zatwierdził budżet na zakup czterech nowych samolotów treningowych dla Tajlandzkich Sił Powietrznych. Konkurencję dla zwycięskiej oferty KAI stanowiły oferty takich krajów jak Stany Zjednoczone, Rosja, Włochy i Chiny.

Tajlandia jest wysoce zainteresowana bronią produkcji koreańskiej. Już w 2013 roku, rząd Tajlandii podpisał kontrakty o wartości 500 mld ₩ na dostawę fregaty wykonanej przez stocznię Daewoo i Marine Engineering.

W program samolotu szkolno-bojowego zainwestowano około 2 mld ₩. Na realizacje projektu na tak dużą skalę tj. w warunkach krajowych potrzebowano 8 lat.

Koreańska firma KAI, z siedzibą w Sacheon, w południowej prowincji Gyeongsang, produkuje akrobacyjne i bojowe warianty samolotu szkolno-bojowego KAI T-50 Golden Eagle, jak i wielozadaniowe śmigłowce transportowe KAI Surion.

Jeśli chodzi o maszyny KAI T-50 Golden Eagle występują one w wariantach:

  • T-50 – Zaawansowana platforma szkoleniowa.
  • T-50I – Wersja T-59 dla Indonezyjskich Sił Powietrznych.
  • T-50B – Specjalistyczna wersja akrobatyczna wyprodukowana dla Sił Powietrznych Korei a właściwie dla zespołu Black Eagles.
  • TA-50 – Samolot szkoleniowy mogący pełnić także służbę jako lekki samolot szturmowy.
  • T-50IQ – Wersja dla Sił Powietrznych Iraku.
  • T-50 TH – Wersja dla Tajlandii.
  • FA-50 – Wielozadaniowy myśliwiec zdolny do prowadzenia misji w każdych warunkach pogodowych. Pierwotnie nosił nazwę A-50, prototyp oblatano w 2011 roku.
  • FA-50PH – Wersja FA-50 dla Sił Powietrznych Filipin.

Około 50 maszyn KAI T-50 Golden Eagle służby w Siłach Powietrznych Korei Południowej, podczas gdy 16 sztuk zostało wyeksportowanych do Indonezji w 2011 roku. Korea podpisała również umowę z rządem Iraku na eksport 24 maszyn w konfiguracji IQ oraz rządem Filipin na 12 maszyn w konfiguracji PH, lekkiej bojowej wersji KAI T-50 Golden Eagle w 2014 roku. Rząd Korei Południowej wspiera także wysiłki na rzecz sprzedaży 24 samolotów KAI T-50 Golden Eagle tj. wersji FA-50 do Peru.

Samolot był kandydatem do zakupu przez Siły Powietrzne jako samolot szkolenia zaawansowanego dla pilotów polskich samolotów wielozadaniowych F-16 Jastrząb. Oprócz koreańskiego T-50 do przetargu wystartował BAE Hawk oraz Alenia Aermacchi M-346 Master.

Niektóre źródła podają, że sprzedaż lekkich samolotów szturmowych wraz z programem szkolenia pilotów będzie wart około 1 mld USD, ale biorąc pod uwagę, niezbędne wsparcie logistyczne, całkowita kwota kontraktu może przekroczyć 2 mld USD.

Oczekuje się, że Lima tj. rząd Peru dokona wyboru oferty pośród wszystkich oferentów w ciągu roku.

Pierwszy wariant najbardziej zaawansowanej wersji T-50 wykorzystywanej przez, czyli FA-50 został opracowany w celu zastąpienia wysłużonych maszyn Northrop F-5 Freedom Fighter w wersjach E i F.

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty