W dniu 20 września w północnej Kalifornii doszło do katastrofy treningowej wersji wysokościowego samolotu rozpoznawczego U-2 Dragon Lady, oznaczony jako TU-2S. W zdarzeniu zginął jeden z dwóch członków załogi maszyny.
Wikimedia Commons.
We wtorek, 20 września br. około godz. 9:05 czasu lokalnego (GMT-7) w pobliżu obszaru niemunicypalnego West Butte w hrabstwie Colusa (Kalifornia) rozbił się samolot treningowy TU-2S, będący jedną z wersji słynnego wysokościowego samolotu rozpoznawczego U-2 Dragon Lady (a dokładniej zmodernizowanej wersji o nazwie U-2S Senior Year ? przyp. red.).
Załoga dwuosobowego TU-2S z 1. Eskadry Rozpoznawczej (1st Reconnaissance Squadron; 1 RS) 9. Skrzydła Rozpoznawczego USAF (9th Reconnaissance Wing; 9 RW), stacjonującego w bazie lotniczej Beale (Kalifornia) zdołała się katapultować, lecz jeden z pilotów zginął w czasie lądowania, drugi natomiast został ranny. Świadkowie katastrofy widzieli także trzeci spadochron, który niewątpliwie ratował utajnione wyposażenie elektroniczne maszyny.
Płk Larry Broadwell, dowódca 9 RW, potwierdził katastrofę samolotu oraz oświadczył, że lot TU-2S miał charakter szkoleniowy. W miejscu katastrofy, znajdującym się niecałe 40 km na zachód od macierzystej bazy, wybuchł pożar, a służby ratunkowe z Beagle wysłały śmigłowiec SAR (Search And Rescue). Nie ujawniono jak dotąd personaliów zabitego lotnika.
Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF), przed katastrofą, operowały pięcioma egzemplarzami Lockheed TU-2S, będącego rozwinięciem innej wersji treningowej oznaczonej jako TR-1B. Względem niej, TU-2S posiada mocniejsze silniki, General Electric F118-GE-101 o ciągu 84,5 kN każdy.
Czytaj także:
U-2S na linii demarkacyjnej
Jak wygląda konserwacja samolotów U-2? [WIDEO]
Szczegóły następcy U-2 ujawnione
Powstanie następca legendarnego U-2?