Sikorsky CH-53 Super Stallion, należący do Eskadry Ciężkich Śmigłowców HMH-454 Condors. / Wikimedia Commons.

Kolizja śmigłowców transportowych CH-53 w pobliżu Hawajów

Jak donosi Straż Wybrzeża Stanów Zjednoczonych w piątek w dniu 15 stycznia 2016 roku, dwa ciężkie śmigłowce transportowe CH-53 należące do Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych zaginęły podczas rutynowego lotu nieopodal wyspy Oahu na Hawajach. 

 Jak podaje mjr. Christine Devine z Piechoty Morskiej poszukiwania zaginionych maszyn i znajdujących się na ich pokładzie 12 osób prowadzi Straż Wybrzeża Stanów Zjednoczonych (ang. United States Coast GuardUSCG). PO Sara Mooers ze Straży Wybrzeża stwierdziła że posiadane informacje wskazują, że do kolizji dwóch śmigłowców doszło w czwartek u północnego brzegu wyspy Oahu.

Dwa ciężkie śmigłowce transportowe CH-53, które uległy katastrofie nieopodal Hawajów stacjonowały w MCAS Kaneohe Bay i pochodziły z 1 Skrzydła Lotnictwa (1st Marine Aircraft Wing), które wchodzi w skład III Korpusu Ekspedycyjnego Piechoty Morskiej.

Uznaje się, że w czasie kolizji na pokładzie dwóch ciężkich śmigłowców CH-53 należących do Piechoty Morskiej znajdowało się 12 osób. Straż Wybrzeża została poinformowana o zaginięciu maszyn przez dowództwo MCAS Kaneohe Bay około godziny 23:00. Straż Wybrzeża wysłała na miejsce śmigłowiec HH-65 Dolphin oraz samolot HC-130, po dotarciu na miejsce katastrofy krótko po północy ekipy ratownicze zauważyły ogień oraz pole szczątków maszyn w tym pustą tratwę ratunkową, około 2 ½ mil na północ od Haleiwa Beach. Do tej pory nie ustało czy ktoś przeżył katastrofę, nie udało się także znaleźć żadnych ciał. Akcja ratunkowa jest niezwykle trudna ze względu na złe warunki pogodowe. W rejonie katastrofy fale osiągają wysokość nawet 12 metrów (40 stóp).

Ten wypadek jest już kolejnym z serii wypadków amerykańskich wojskowych statków powietrznych, które miały miejsce w ciągu ostatnich miesięcy. W dniu 12 stycznia 2016 roku doszło do katastrofy myśliwca wielozadaniowego F/A-18A Hornet należącego do Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych — pilot zdołał się katapultować i jego życiu nie zagraża niebezpieczeństwo (czytaj: Katastrofa F/A-18A Hornet w Nevadzie). Na początku września 2015 roku doszło z kolei do katastrofy śmigłowca podobnego typu, również należącego do Korpusu (czytaj więcej: Katastrofa Super Stalliona/).

Komentarze

Absolwent Wyższej Szkoły Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie ukończył politologię o specjalności Polityka bezpieczeństwa państwa. Zainteresowania: szeroko pojęta kwestia bezpieczeństwa, wojskowość, polityka międzynarodowa, historia najnowsza, kino, książki, gry wideo.

Najpopularniejsze posty