JH-7A, należący do PLAAF. / Wikimedia Commons (GFDL 1.2).

Katastrofa chińskiego samolotu myśliwsko-bombowego JH-7 [FOTO]

W dniu 22 października br. doszło do katastrofy samolotu myśliwsko-bombowego JH-7, należącego do Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF). Pomimo świadków katastrofy i dostępnych w Internecie zdjęć, władze chińskie odmówiły potwierdzenia zdarzenia.

Wikimedia Commons.

Wikimedia Commons.

W rejonie miejscowości Liuzhou, prefektury miejskiej w południowych Chinach, w regionie autonomicznym Kuangsi, w dniu 22 października br. doszło do katastrofy samolotu myśliwsko-bombowego JH-7, należącego do Sił Powietrznych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (PLAAF).

O sprawie poinformowały media zagraniczne, w tym tajwańskie, gdyż władze chińskie nie potwierdziły, aby doszło do tego typu zdarzenia. Deklaracja Pekinu jest zaskakująca, gdyż w chwili katastrofy niedaleko jej miejsca znajdowało się wielu świadków, a dowodem są dostępne w Internecie zdjęcia.

Świadkowie twierdzą, że zauważyli obu członków załogi samolotu, którzy bezpiecznie opuścili maszynę i wylądowali na spadochronach. Teren wokół katastrofy został odgrodzony przez straż pożarną i wojsko, ale wiele fragmentów kadłuba samolotu można było znaleźć poza nim.

Xian JH-7 (w kodzie NATO: Flounder), znany także jako FBC-1 Flying Leopard (w wersji eksportowej), jest dwumiejscowym (w układzie tandem) samolotem myśliwsko-bombowym, zaprojektowanym przez państwowe przedsiębiorstwo Xian Aircraft Industry Corporation. Samolot wszedł do służby w 1992 roku na wyposażenie Sił Powietrznych (PLAAF) oraz lotnictwa Marynarki Wojennej (PLANAF) w liczbie 240 egzemplarzy (po 120 dla każdego rodzaju sił zbrojnych; stan na 2014 rok). Samolot ma 22,32 metra długości, 12,8 metra rozpiętości skrzydeł, 6,22 metra wysokości i 28.475 kg maksymalnej masy startowej. Napędzany jest dwoma silnikami turbowentylatorowymi Xian WS-9 o ciągu 91,26 kN każdy (z dopalaniem), dzięki którym osiąga prędkość maksymalną 1,75 Ma i zasięg maksymalny 3.700 km. Uzbrojony jest w działko GSz-23L kal. 23 mm i posiada dziewięć podwieszeń podskrzydłowych i podkadłubowych dla łącznie 9 ton bomb swobodnie opadających i kierowanych laserowo oraz rakiet klasy powietrze-powietrze, powietrze-ziemia, niekierowanych, przeciw-okrętowych i antyradarowych. Obecnie, operowanym wariantem maszyny jest A, lecz powstaje zmodernizowany wariant B, który ma być wyposażony w mocniejsze silniki, nowe uzbrojenie, zdolności do tankowania w powietrzu oraz ewentualnie zmniejszoną sygnaturę radarową (RCS).

Chmura dymu po katastrofie. / fot. news.ltn.com.tw

Chmura dymu po katastrofie. / fot. news.ltn.com.tw

Fragment rozerwanego kadłuba maszyny. / fot. news.ltn.com.tw

Fragment rozerwanego kadłuba maszyny. / fot. news.ltn.com.tw

To już druga w ostatnim czasie katastrofa chińskiego samolotu wojskowego, nie potwierdzona oficjalnie przez władze. W dniu 28 września br. miało dojść do podobnego zdarzenia z udziałem myśliwca wielozadaniowego Chengdu J-10 (w kodzie NATO: Firebird). Maszyna miała mieć problem z silnikami po zderzeniu z ptakiem i rozbić się w dystrykcie Wuqing w pobliżu miasta wydzielonego Tiencin na północy Chińskiej Republiki Ludowej.

Źródło: news.ltn.com.tw

Czytaj także:

Chińczycy kupili licencję na budowę An-225 Mrija

Oficjalnie: Chiny pracują nad nowym bombowcem strategicznym

Chińczycy zaprezentowali największą łódź latającą na świecie [WIDEO]

Chiny: Ciężkie transportowce Y-20 już wkrótce w służbie

Pierwsza eskadra J-20 w przyszłym roku?

Incydent z udziałem japońskiego i chińskiego lotnictwa

Chińskie bombowce zdolne do uderzeń strategicznych?

Rafał "Ralph" Muczyński, koordynator działu "Wojsko". Absolwent stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Białymstoku i politologii na Politechnice Białostockiej. Rysownik-hobbysta (więcej: http://ralph1989.deviantart.com oraz www.facebook.com/Ralph1989Arts) Zainteresowania: rysunek, wojskowość (szeroko pojęte zagadnienia współczesnej armii od strony uzbrojenia, zwłaszcza lotnictwo i technika rakietowa), polityka międzynarodowa, historia XX wieku.